"Sygdomsforebyggelsen"s ritualer handler o~
Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 12:34

"Sygdomsforebyggelsen"s ritualer handler om autoritetstro

Undertiden kan vilde dyr være så plaget af pels-parasitter, at de dør
hvis ikke der er artsfæller til at hjælpe med aflusning de steder,
hvor de ikke kan nå.

Men for det meste er renlighed en fuldstændig overflødig
overspringsbevægelse , som der spildes tid på når dyr er mætte og
fjendeløse, så der ikke er vigtige ting der skal gøre - helt som hos
mennesker.

Smagssans vejleder om hvilken mad der behøves - interesse for
vitaminer er overflødig, og når D-vitamin gav engelsksyge i
industri-slum for over 100 år siden, var den en helt atypisk
situation.

For at blande sig og jobskabe, sættes statistikere på at finde
sammenhæng mellem "uvaner" og sygdom - moralisering imod tobak er et
grusomt eksempel, og måske videnskab om få årtier vil se os som
overtroiske og fastslå at den statistiske tendens til sammenfald
mellem røg og lungekræft, var skabt af gruppepres-styret psyke-profil
som er een årsag til lav selvtillid og kræft og desuden årsag til
rygning for at imponere kammerater.

Den titusind-gange fortyndede forurening i passiv-rygeres
indåndingsluft bør snarest fastslås som ufarlig og myterne et produkt
af ondskabsfuldt statistikbedrag.

Sport og regelmæssig søvn er heller ikke vigtig for at leve sundt og
længe - men der er selvfølgelig modsat årsag-virkning sammenhæng, så
de sunde og travle har de opreklamerede sove- og motions-vaner

Tabere dør af at være tabere - ikke af at have tabervaner - men krav
om daglige hygiejne- og andre ritualer stiver autoritetstro imod
behandler-toppen af, så deres bedrageriske placeboeffekt kan virke.
Vaccinationer kom altid efter at sygdommen var på retur, og overklasse
startede og blev tidligst sygdomsfri - af psykosomatiske dvs
selvtillids grunde. Ikke fordi reglerne om sund levevis fremmer
sundhed

"The flush toilet is the basis of Western civilization."
skrev Alan Coult

For de sunde er alting sundt. Ordsprog

Half the vices which the world condemns most loudly have
seeds of good in them and require moderate use rather than total
abstinence. Samuel Butler

Søvn_ " He sleeps well who knows not that he sleeps ill.
..Publius Syrus

Intet vejr er dårligt, når man er rigtigt klædt på. Arthur
Guiterman

SPORT Jeg er blevet 90, fordi jeg aldrig har dyrket nogen form
for sport. Hans Brix

"Motion er vås. Hvis du er sund, trænger du ikke til det, og hvis du
er syg, burde du holde dig fra det. Henry Ford

" Precaution is better than cure. Coke
(1552-1633)English Jurist

" Sanity is a cozy lie. Susan Sontag

HYGIEJNE

Sæben er en målestok for staternes velstand og kultur.
Justus von Liebig

" What separates two people must profoundly is a different
sense and degree of cleanliness. Nietzsche

" Advarsel: Rygning forkorter dine cigaretter! Ukendt

" Omsorg for helbredet er livets største hindring. Platon
(427-347f. Kr.) og Nietzsche

" There is no love sincerer than the love of food.
George Bernard Shaw

" Man bør beherske sin skæbne som sit helbred: nyde det gode,
være tålmodig med et dårlige og ikke anvende stærke lægemidler uden i
yderste nødstilfælde. La Rochefoucauld

MAD

"Der findes ingen mere hengiven kærlighed end kærlighed til mad.
George Barnard Shaw (1856-1950)

" Hvis man passer godt på ikke at leve, vil man kunne undgå at
dø, meget længe. Tage Voss

" Jeg var vegetar indtil jeg begundte at bøje mig mod sollyset.
Rita Rudner

" Mad er et vigtigt element i en afbalanceret diæt. Fran
Lebowitz - Mad er min bedste ven. Fordømmer mig aldrig. Aldrig
udtrykker den noget nedsættende om mig.

" No man is a hypocrite in his pleasure. Albert Camus

- overvægtig = "Food-loss resistant profile" Dr.Phil på TV3

" Spis aldrig mere end du kan løfte. Miss Piggy

" Sult er det bedste krydderi. Cicero

At spise for at spise op er, at bruge sin mave som skraldebøtte.
Mikael Rode

Det er lysten efter kjød, som går i skoven og bider snegle.

Drinking when we are not thirsty and making love all year
round, madam; that is all there is to distinguish us from other
animals. de Beaumarchais 1712-99

Man skal ikke så meget lægge mærke til, hvad man spiser, som
med hvem man spiser. Montaigne

Health that is purchased by a rigorous watching of the diet
is but a tedious disease. Baron De Montesquieu

If you are ever at a loss to support a flagging coversation,
introduce the subject of eating. James Leigh Hunt

" Mennesket er hvad det spiser. Ludwig Feuerbach

" What does not poison, fattens. Italian proverb

"What some call health, if purchased by perpetual anxiety about diet,
isn't much better than tedious disease. George
Dennison Prentice

". Let me have men about me that are fat.
Shakespeare

" A woman can never be too rich or too thin. Duchess
of Windsor

" Jeg foretrækker en behagelig last frem for en trist dyd.
Jean-Baptiste Moliere

" Sig mig hvad du spiser, og jeg skal sige dig hvad du er.
Gastronomen Brillat-Savarin

" Der er flere gamle drukkenbolte end gamle læger.
Francois Rabelais

" Huld er bedre en guld. Danske Ordsprog

" Mennesket er det eneste dyr, der spiser til middag.
Oscar Browning

" No doubt alcohol, tobacco, and so forth, are things that a
saint must avoid, but sainthood is also a thing that human beings must
avoid. George Orwell

" The only way to get rid of temptation is to yield to it.
Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has
forbidden to itself. Oscar Wilde

" Hvo drikker uden tyrst, boler uden lyst, æder uden hunger,
døer 20 år unger Danske Ordsprog

" Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkere Nietzsche

" A really busy person never knows how much he weighs.
Edgar Watson

SPORT " When a man wants to murder a tiger, he calls it
sport; When the tiger wants to murder him, he calls it ferocity. The
distinction between crime and justice is no greater G. B. Shaw
(1856-1950)British Dramatist, Born in Ireland.

" "Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger
Trine"Så er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren
Brun

" Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op
med at være sund. Bertold Brecht 1898-1956

"If all the year were playing holidays,/ To sport would be as tedious
as to work. William Shakespeare

S Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
unto all things. Bible

sfpro Health is a gift, but you have to work to keep it.
Elbert Hubbard (1859-1915)American Author and Publisher

RENLIGHED Som en vej om efteråret. Aldrig så snart er den fejet ren,
førend den igen dækkes af de tørre blade. Kafka

"Min gode vismand! Gak til myren og bliv viis, og lær af en pige at få
tiden til at gå; thi deri er hun en sand virtuos.Søren Kierkegaard

" Den "rene" er fra begyndelsen blot et menneske, som vasker
sig og forbyder visse spiser, der medfører hudsygdomme, og som ikke
sover med de snavsede kvinder fra det lavere folk, som nærer afsky for
blod - hverken mere eller mindre! Nietzsche

" En gentleman er en mand, der går ud af bruseren, for at gå på
toilettet, når han skal tisse. Freddie Trueman

" Halvdelen af bakterieverdenen er livsnødvendig; man kan blive
så steril, at man dør af det. Jacob Paludan

" HJEM=Et sted hvor man kan klør sig ligegyldigt hvor det klør.
Anonym

" Hygiene is the corruption of medicine by morality
H.L. Mencken

" Kun en tåbe reder sengen hver dag. Nancy Spain

" Man skal ikke gå i badstue, hvis ikke det kribler. FINLAND.
Politikens Ordsprogsleksikon 1994

" Men Herren sagde til ham "I farisæere rense nu det udvendige
af bægeret og fadet, men jeres indre er fuldt af rov og ondskab.
Lukas11.39

" To get back my youth I would do anything in the world ,
except take exercise, get up early , or be respectable.Oscar Wilde

" Jeg afskyer husarbejde. Man reder seng, man vasker op og
seks måneder senere må man begynde forfra. Joan Rivers

" Invalids live longest. Proverb

" Min mand og jeg har fundet et virkeligt godt system, når det
gælder husarbejdet. Ingen af os gør det. Dottie
Archibald

" What separates two people must profoundly is a different
sense and degree of cleanliness. Nietzsche

" Køb en liter brændevin og et franskbrød så slipper du for at
vaske op, Albert Engström

" Men profess a total lack of ability to wash baby's face
simply because they believe there's no great fun in the business, at
either end of the sponge. Heywood Broun

" Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.
Goethe

" Somme gå fnattede i bad og skabbede ud igen.
Danske Ordsprog

" Sæben er en målestok for staternes velstand og kultur.
Justus von Liebig

"Hvis det ikke var at lægge for tunge byrder på min
menighed, ville jeg have befalet dem at bruge tandbørste før hver bøn"
Muhammed

" Renlighed er det halve af troen" Vask jeres klædninger og
klip jeres hår og børst jeres tænder og smukser jer og hold jer rene"
Muhammed

SPORT

"Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger
Trine"Så er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren
Brun

sfs Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
unto all things." Bible

sfs Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op
med at være sund. Bertold Brecht 1898-1956

Sfs Det handler ikke om at vinde men om at være med. Coubertin

Sfs Fodbold er en kampsport og kan man ikke tåle mosten, så må man
sgu spille ludo. Preben Elkjær

Sfs Kvinder har kun én opgave (i sport), det er rollen at krone
vinderen med sejrskransen. Pierre de Coubertin

Sfs Motion er vås. Hvis du er sund, trænger du ikke til det, og
hvis du er syg, burde du holde dig fra det. Henry Ford

Snoopy lying on his back with his backhead into his
waterbowl: "When I have a headache, I just relax like this - the
medical industry would never allow this secret to become wellknown .
Charles Schultz (Ugeskrift for Læger har dog tilladt at unge læger har
opreklameret varmt karbad som mirakelkur)

There are one hundred and fifty-two distinctly different
ways of holding a baby - and all are right. Heywood Broun

Jeg kan bevise alt ved hjælp af statistik, bortset fra
sandheden Georg Canning

Det er ikke tornen, der stikker dig, du stikker dig på
tornen. Afrikansk ordsprog

For de sunde er alting sundt. Ordsprog

It seems that without exception the experience and behaviour
that gets labelled schizophrenic is a special strategy that a person
invents in order to live in an unlivable situation
Laing

sfsvol (Facts are stubborn, but statistics are more pliable.)
Mark Twain

Preserving the health by too strict a regimen is a wearisome
malady La Rochefoucauld (1613-1680)French Classical
Writer.

SØVN

" Fatigue is the best pillow. Hindu proverb

" There never was child so lovely but his mother was
glad to get him asleep. Emerson

" Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet
hænger sammen med verdensaltet. Friedrich Hebbel

"Early in the morning, at dawn, in one's first burst of
vigour, to read a book - I call a vice. Nietzsche

" Bedre at slides op end fortæres af rust.

..

"De vågne har en og samme verden, de sovende vender sig bort
hver til sin egen verden. Heraklit

"Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

"Vel udsovet er dog den fineste rus, livet byder.
Jacob Paludan