"indeklima"
Fra : Is

Dato : 07-01-06 16:02

Hej

Udluftning er en god ting, men om vinteren bliver luften inde noget så tør.
Jeg mener at have fundet frem til at: hvis LF ude er 100% og temp er 0° , så
er der ca 4,8 g/m³ vand i luften. Og når den så kommer ind i stuen og varmes
op til 24°C , så er LF kun ca 22%. Hvis et godt indeklima er ved ca 55% LF
så mangler der ca 7,5g/m³, så stuen skal jo ikke vare ret stor, før der
mangler en hel liter vand, nu og her, så kommer den stadige luftudskiftning
til f.eks ved min brændeovn.

jeg ved godt at LF ude ikke altid er 100% !

Men hvor store "vand depoter" er der i møbler, væge/tapet, gardiner,
træloft, m.m. eller med andre ord, hvor stor en "buffer" er der i disse ?

Erik Isager

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 02:51

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> luftudskiftning
> til f.eks ved min brændeovn.
>
> jeg ved godt at LF ude ikke altid er 100% !

Den absolutte fugtighed ude er om vinteren så lav at det er
ligegyldigt om 50% eller 100%

> Men hvor store "vand depoter" er der i møbler, væge/tapet, gardiner,
> træloft, m.m. eller med andre ord, hvor stor en "buffer" er der i
> disse ?

Min far købte luftfugter at hænge på radiatoren, og daglig forsvandt
cirka en tiendedel liter vand fra denne.
Ingen kunne mærke forskel - indeklima har vedr lav fugtighed kun
betydning for museer, TROR JEG (hvad tror du?).
Mine piratos og småkager bliver bløde når mit hår-hygrometer er i top
.. - kan anden interessant effekt tænkes, når man ikke tørrer tøj eller
lignende?
("Der er god tørring i luften" sagde min mor, når hun vasketøjet kunne
puttes i skab efter under et døgn)

Imerco har vind-hastigheds og retnings-måler, som jeg fik i julegave,
og solcelle og udendørs vindmølle/vejrhane er trådløst forbundet med
display i min vinduskarm - det er sjovt !
Men Nettos tilsvarende temperatur-vejrstation kan jeg ikke få til at
virke - sælger de defekte ting mon? Du må godt afhente indendørs og
udendørs aggregat og brugsanvisning, hvis du vil prøve at få det til
at virke og vil fortælle mig hvad i brugsanvisningen jeg evt ikke
forstod. Jeg bor Bjelkes Alle 46 v Nørrebros Runddel
Jeg har længe haft et dyrt af slagsen, der virker for mig, og som er
det eneste termometer, jeg nogensinde har haft fornøjelse af

Fra : Is

Dato : 08-01-06 14:56

> [...]
> Mine piratos og småkager bliver bløde når mit hår-hygrometer er i top
> . - kan anden interessant effekt tænkes, når man ikke tørrer tøj eller

Jeg burde ikke kommentere det du skriver - jeg fordamper fra en gryde på min
brændeovn mere end 1 liter pr dag. Hvilket gør at jeg kan holde LF mellem 40
& 45 %. kommer den under 40 kan jeg mærke det både på læberne og i næsen !

Erik Isager