Tilbakeslagsventil, dyse.
Fra : Harald Mossige

Dato : 06-01-06 01:55

En tilbakeslagsventil lages ved å bore en dyse og deretter utvide dysen med
en vanlig bor litt større en den kulen som skal brukes som tetteng. Hva er
det gunstige forhold mellon kulediameter og dysesiameter?

I mitt tilfelle er kulediameteren Ø 7 mm, hvilken bor er gunstig, og
hvorfor?

HM

Fra : Christer Waleryd

Dato : 06-01-06 12:31

På Fri, 06 Jan 2006 01:55:17 +0100, skrev Harald Mossige
<haraldmnospam@hkabel.no>:

> [...]
> er
> det gunstige forhold mellon kulediameter og dysesiameter?

Det er vel litt avhengig av hva som skal gå gjennom ventilen.

> I mitt tilfelle er kulediameteren Ø 7 mm, hvilken bor er gunstig, og
> hvorfor?

Jeg ville nok prøvd med 3-4mm på det lille hullet og ihvertfall 12 på det
store.
Må jo være plass for det som skal passere.
Det kritiske er vel å få en god kant som kula ligger an mot så det tetter
greit.
Går ut ifra at kula ikke kan stikke av fra riggen?

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500