Grundstoffer i deres naturlig form?
Fra : mahpnal@gmail.com

Dato : 04-01-06 19:15

Hvis vi fx tager magnesium som eksempel:
Hvordan er magnesiums molekylformel som naturligt grundstof (altså
metallet magnesium)?
Eftersom Mg står i 2. hovedgruppe, er det så Mg4 (fire-tallet er
sænket)?? Nej vel??

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-01-06 19:26

Scripsit mahpnal@gmail.com

> Hvis vi fx tager magnesium som eksempel:
> Hvordan er magnesiums molekylformel som naturligt grundstof (altså
> metallet magnesium)?

Metaller danner ikke molekyler, og det giver derfor ikke mening at
opskrive "molekylformler" for dem.

--
Henning Makholm "My fate? Servitude to the Embodiment of Whoops."

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-01-06 04:10

Scripsit mahpnal@gmail.com

> Men hvordan er strukturen så, når man har en klump rent magnesium?

Positive ioner i et krystalgitter, overlejret med en gas af (næsten)
frie elektroner.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-06 07:25

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit mahpnal@gmail.com

> Positive ioner i et krystalgitter, overlejret med en gas af (næsten)
> frie elektroner.

Ikke for at drille og være Rasmus Modsat, men det er altså kun en
MODEL, og når du klogt indsætter ordet NÆSTEN, så kan beskrivelsen nok
passe også på ikkemetaller fx sten, bor og kulsyresne

Fra : mahpnal@gmail.com

Dato : 05-01-06 15:26

Men hvordan er strukturen så, når man har en klump rent magnesium?
Og hvorfor reagerer den ikke med det atmosfæriske luft?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-06 16:30

mahpnal@gmail.com skrev:

> Men hvordan er strukturen så, når man har en klump rent magnesium?

En hoben atomer.

>Og hvorfor reagerer den ikke med det atmosfæriske luft?

Det gør den så sandelig også.

--
Bertel

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 07-01-06 17:52

> Men hvordan er strukturen så, når man har en klump rent magnesium?

Ensartet gitter struktur. Der findes en del forskillige måder rene
grundstoffer arrangerer sig på, men svjv er de alle med en høj grad af
orden. Et godt eksempel er kul som fx findes som grafit og diamant. Begge
dele består af rent C men gitter strukturen er forskellig.

> Og hvorfor reagerer den ikke med det atmosfæriske luft?

Prøv at ta en klump magnesium (fx en af de gammeldags blyantspidsere (sådan
nogen som man havde da jeg gik i folkeskolen for 10-15 år siden)) og varm
den op med en blæselampe til den bliver orange/rød glødende og så pust på
den alt hvad du kan, så bryder den ud i et meget skarp lys eller flamme om
man vil. Pas på med at inhalere for meget af røgen da den består at
magnesiumoxid der virker afførende

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 02:37

"Søren Christensen [8000]" <5161120m001NOOOOSPAM@stofanet.dk> wrote in
message news:43bff1a7$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> meget skarp lys eller flamme om man vil. Pas på med at inhalere for
> meget af røgen da den består at magnesiumoxid der virker afførende

Det er ret basisk, når det hvide pulver opløses i vand, og du vil
ætses pga lav pH, længe førend det virker afførende - hvilket typisk
sker pr tabletter med over 100 mg.
For at inhalere så meget af den flotte hvide røg, skal du inhalere i
dagevis

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 09-01-06 02:27

Søren Christensen [8000] skrev:

> [...]
> den alt hvad du kan, så bryder den ud i et meget skarp lys eller flamme om
> man vil. Pas på med at inhalere for meget af røgen da den består at

Og hvis man ikke varmer den op: Vil der ikke alligevel være en tynd
overflade af MgO?

Mvh.
Bjarke W.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-06 08:33

Bjarke Walling Petersen skrev:

> Og hvis man ikke varmer den op: Vil der ikke alligevel være en tynd
> overflade af MgO?

Magnesiumbånd (rent Mg) der ligger i atmosfærisk luft, bliver
iltet i overfladen. Det snyder måske lidt at jeg kun har set det
i et kemilokale - luften er måske ikke helt normal - men da
magnesium kan opløses i almindeligt postevand, kan det også
reagere med luftens ilt.

Om den overflade Søren Christensen omtaler, vil iltes, ved jeg
ikke.

--
Bertel

Fra : Bjarke Walling Peter~