Er det den rette NG for et (populær-) vide~
Fra : Michael Laudahn

Dato : 04-01-06 16:13

Ifølge mit kendskab indførte svenskerne i slutning af 1960erne du-formen som
normal tiltalelse-form, og ligesom formelt. Grunden var at de kun kendte
'du' og 'ni' (= dansk I), og ni virkede for formelt. Omskrivelser via tredje
person var heller ikke løsningen.

Samtidigt havde Danmark og Norge, så vidt jeg ser, lignende
tiltalelses-regler som de tysk- og hollandsk-sprogede lande endnu har, dvs
med du og De og en sammenlignbar fordeling af begge. Men idag gælder der
åbenbart stort set de samme regler som i Sverige: Du er den normale
tiltalelses-form.

Hvordan har det kunnet ske? Kun ved svenskernes brug af du-formen, når de
kom til Danmark og Norge, og så 'eftersnak' ved danskerne og nordmændene?
Eller kom der også nogen form for offentlig støtte for det, f eks via
sproginstitutionerne?

Jeg vil ikke undlade at bemærke, at jeg selv også foretrækker du-formen. Jeg
ville gerne se at de tysk- og hollandsk-talende lande fulgte det
skandinaviske forbillede.

--
>.)

Unter blinden ist der einäugige könig.

http://worldimprover.net/

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 16:25

news:dk.kultur.sprog er måske bedre til dit spørgsmål.

Fra : Michael Laudahn

Dato : 04-01-06 16:49

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> schrieb im Newsbeitrag

> news:dk.kultur.sprog er måske bedre til dit spørgsmål.

Nå dér. Tak for hjælpen!