Eksplosion på Månen
Fra : Holst

Dato : 03-01-06 18:01

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=328442 kan man læse om
et meteornedslag på månen. De skriver blandt andet: "... en eksplosion
på Månen, der i styrke svarer til 70 kilo TNT. ... skønnes at have
forårsaget et krater på cirka tre meter i diameter og 0,4 meter i
dybden. ..."

Er det bare mig, der er noget skuffet over størrelse af krateret?

Fra : Kasper Egebo

Dato : 03-01-06 18:51

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bare mig, der er noget skuffet over størrelse af krateret?

70 kg TNT er jo ikke alverden.

Fra : Holst

Dato : 03-01-06 18:59

Kasper Egebo wrote:

> 70 kg TNT er jo ikke alverden.

Nej, men det er 3 meter heller ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-06 19:49

Kasper Egebo skrev:

> 70 kg TNT er jo ikke alverden.

Hvis massefylden er 4, fylder det 17 liter. Jeg ville nødig sidde
3 meter fra 17 liter TNT - eller 10 meter for den sags skyld. Er
en håndgranat ikke dræbende på op til 25 meter?

--
Bertel

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-01-06 20:10

Bertel Lund Hansen wrote:
>Er en håndgranat ikke dræbende på op til 25 meter?

Det er 8 meter i følge to af mine venner som er i militæret.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Max

Dato : 03-01-06 20:21

Hej

> Det er 8 meter i følge to af mine venner som er i militæret.

På månen vil splinterne jo kunne flyve meget længere, men
hvad sker der med trykbølgen, hvordan fungere det i vacum ?

Forøvrig indeholder en håndgranat vidst det der svare til 100g TNT.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-06 23:37

Max skrev:

> På månen vil splinterne jo kunne flyve meget længere, men
> hvad sker der med trykbølgen, hvordan fungere det i vacum ?

Eksplosionen producerer gasarter, så den sørger selv for den
nødvendige luft.

> Forøvrig indeholder en håndgranat vidst det der svare til 100g TNT.

Kan 700 håndgranater ikke lave et hul der er større end 3 meter?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 03-01-06 23:44

Hej Bertel

> Kan 700 håndgranater ikke lave et hul der er større end 3 meter?

Sikkert, men problemet er jo at "eksplotionen" foregår langt under
overfladen, så krateret skabes af den gas der skal undvige når
meteoren og dele af månen fordamper.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-01-06 00:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev >
> Sikkert, men problemet er jo at "eksplotionen" foregår langt under
> overfladen, så krateret skabes af den gas der skal undvige når
> meteoren og dele af månen fordamper.

Kunne man tro, men der er altså tale om alm. stød og flytning af
bevægelsesenergi. Og det starter straks stenen rører Månen. At det foregår
'eksplosionsagtigt' har ikke noget med gas at gøre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten

Dato : 04-01-06 03:02

Der må da helt konkret eksistere en formel, når "kloge hoveder" kan påstå,
at et krater på cirka tre meter i diameter og 0,4 meter i dybden svarer til
en styrke på 70 kg TNT? Min første tanke var dog, at avisen havde lavet en
trykfejl, eller lign...

Fra : Max

Dato : 03-01-06 19:03

Hej

> forårsaget et krater på cirka tre meter i diameter og 0,4 meter i
> dybden. ..."
>
> Er det bare mig, der er noget skuffet over størrelse af krateret?

Selve eksplotionen foregår jo langt under overfladen, så derfor
bliver krateret vel ikke større, den manglende atmosfære gør
vel også at krateret ikke bliver så stort.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-01-06 19:50

Max skrev:

> Selve eksplotionen foregår jo langt under overfladen, så derfor
> bliver krateret vel ikke større, den manglende atmosfære gør
> vel også at krateret ikke bliver så stort.

Hvorfor? Jeg ville da mene at skidtet flyver meget længere væk
når der ikke er luft til at bremse det.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 03-01-06 20:15

Hej Bertel

> Hvorfor? Jeg ville da mene at skidtet flyver meget længere væk
> når der ikke er luft til at bremse det.

Ja men skidt der flyver væk danner ikke krater.

Når materialet presses op nedefra vil det hvis det ramte en
atmosfære også blive presset ud af mod siderne og danne
et større krater.

Mvh Max

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-01-06 20:02

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk>

> Hvorfor? Jeg ville da mene at skidtet flyver meget længere væk
> når der ikke er luft til at bremse det.

Til gengæld er der heller ikke noget luft til at transmittere en
trykbølge, så kun det skidt der direkte bliver ramt af andet skidt
bliver flyttet.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-06 21:24

> Hej

> Selve eksplotionen foregår jo langt under overfladen, så derfor
> bliver krateret vel ikke større, den manglende atmosfære gør
> vel også at krateret ikke bliver så stort.

Jeg tror hullet bliver præcist lige stort uanset atmosfære. Der kommer jo
alligevel en trykbølge sålænge varmen er høj nok til at udsende gasser. Men
selve kraterdannelsen er næppe afhængig heraf, det er mere ala at smide en
sten i vandet, det er blot tykkere end vand, og bølgen ruller ikke videre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LR

Dato : 03-01-06 21:19

> [...]
> et krater på cirka tre meter i diameter og 0,4 meter i dybden. ..."
>
> Er det bare mig, der er noget skuffet over størrelse af krateret?

Jeg synes også krateret lyder usselt, men jeg tror det er sandt nok. I
Mythbusters sprang de en cementblandebil i luften med samme størrelsesorden
af sprængstoffer og der kom ikke noget synligt krater. Vognen var dog blæst
til småstykker.

Mvh

Lasse

Fra : Kasper Egebo

Dato : 04-01-06 04:13

Jeg har set mange eksplosioner, på film godtnok over nettet og det lader til
at der faktisk skal en ret enorm mængde energi til for at danne et krater i
jorden, med mindre at sprængstofferne er gravet ned.

Af dem jeg lige på stående fod kan huske var fx en sprængning hvor der blev
brugt 24 KG sprængstof.
Det lavede ikke et større hul end ca 1mm diameter og 50cm dyb.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-01-06 18:28

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
blev
> brugt 24 KG sprængstof.
> Det lavede ikke et større hul end ca 1mm diameter og 50cm dyb.

Ja det var såsandelig et lille krater
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-01-06 18:34

Den 04-01-06 18.28 skrev Preben Riis Sørensen følgende:

> Ja det var såsandelig et lille krater

Men med en imponerende præcision af sprængretningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 04-01-06 18:58

> Men med en imponerende præcision af sprængretningen.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> 34 tips & tricks til Internet Explorer.
> http://kimludvigsen.dk

He he ups.
Der skulle selvfølgelig stå 1m.

Fra : Morten

Dato : 04-01-06 18:56

> Men med en imponerende præcision af sprængretningen.

mon ikke der er tale om en fejl?! hehe