Termodynamik
Fra : es335

Dato : 02-01-06 12:51

Jeg er ude efter en god bog om termodynamik. Det skal være til
selvstudie så der skal være mange gode eksempler/opgaver med
løsninger. Jeg er bekendt med emnet fra min studie tid, men bogen skal
begynde med basis og gerne have avancerede emner med (det skal her
nævnes at jeg ikke ved hvad der i termodynamikken defineres som
avancerede emner!). Hvis samme bog ikke har dette med vil henvisninger
til basis og avanceret bøger være velkommen.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 02-01-06 13:09

"es335" <allettidersigen@hotmail.com> writes:

> begynde med basis og gerne have avancerede emner med (det skal her
> nævnes at jeg ikke ved hvad der i termodynamikken defineres som
> avancerede emner!).

Hvad er det du vil nå i sidste ende?

> Hvis samme bog ikke har dette med vil henvisninger
> til basis og avanceret bøger være velkommen.

En god tysk bog er klart at anbefale, fx. Cerbe/Hoffmann. En anden
mulighed er Moran/Shapiro på engelsk.

Jeg har hørt godt om Gundtoft og Lauritsen som nok er det nyeste på
dansk. Hvad med at få noget forskelligt fra bibliotek.dk, ose dem
igennem og så vælge?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : es335

Dato : 02-01-06 14:36

> Hvad er det du vil nå i sidste ende?

Jeg har behov for at opfriske min gamle lærdom (og mangel på samme).
Jeg ønsker at "blive god" udi det termodynamiske univers, dvs. få et
grundigt overblik og forståelse for emnet - og i første omgang bliver
det som selvstudium. Senere kan et kursus evt. komme på tale. Det er
for i sidste ende letter, hurtigere og mere sikkert at kunne løse
termodynamiske opgaver for min virksomhed.
Mht. det med de avancerede emner, så ønsker jeg også at være så
velbevandret at jeg ved hvornår og hvilke fejl jeg laver når jeg
laver antagelser.

> En god tysk bog er klart at anbefale, fx. Cerbe/Hoffmann. En anden
> mulighed er Moran/Shapiro på engelsk.Jeg har hørt godt om Gundtoft og Lauritsen som nok er det nyeste på
> dansk.
Cerbe/Hoffmann kender jeg. Den er udemærket og har eksempler. Jeg
synes dog at den er lidt for lidt dybdesøgende. Her synes jeg at Sheel
Larsen's bog gør det godt (den smule jeg har bladret i den) - den er
dog ikke helt så let læselig og har slet ingen eksempler/opgaver til
at øve sig på.
Jeg har også læst i bogen af Erik Both som jeg synes er ok - den
mangler dog også opgaver.
Er Gundtoft og Lauritsen den om køleteknik?

> Hvad med at få noget forskelligt fra bibliotek.dk, ose dem
> igennem og så vælge?
Tjo det er rigtigt. Men det er rarest med lidt anbefalinger først
synes jeg.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 02-01-06 21:59

Håber det er iorden jeg udnytter mig lidt af denne tråd også, istedet for at
lave en omhandlende næsten det sammen.

Hvis nogen kender en eller flere gode bøger om termodynamik, omhandlende
motore. Altså mekanisk termodynamik, så vil jeg meget gerne høre om dem.

Fra : Torben Ruby

Dato : 03-01-06 18:15

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis nogen kender en eller flere gode bøger om termodynamik, omhandlende
> motore. Altså mekanisk termodynamik, så vil jeg meget gerne høre om dem.

Tror du mener Maskinteknisk Termodynamik
Hvorved der er følgende to bøger.
Maskinteknisk Termodynamik af Andreas Andersen & Svend Ishøy Rasmussen ISBN
87-502-0794-6 (polyteknisk forlag)
Termodynamik - Teoretisk grundlag og praktisk anvendelse af Aage Birkkjær
Lauritsen & Søren Grundtoft & Aage Bredahl Eriksen ISBN 87-571-2221-0
(Ingeniørens forlag)

Jeg ville nok læse begge bøger samtidigt..

I øvrigt har Polyteknisk Boghandel på DTU
(http://www.polyteknisk.dk/butik/default.asp) en bog for civil ingeniører
(lærerbog) - har den dog ikke lieg hjemme pt - så kan ikke lige finde data
på den - men der forefindes eksamensopgaver til den...
Hvis du iøvrigt vil lave andre eksamensopgaver - kan du garanteret kontakte
sekretæriatet på MEK DTU, og køber eksamenssamlingen der bruges i
diplomuddannelsen.

Af engelske titler er der bla følgende
http://he-cda.wiley.com/WileyCDA/HigherEdCourse/cd-E40500.html , hvoraf jeg
har brugt
http://he-cda.wiley.com/WileyCDA/HigherEdTitle/productCd-0471204900,courseCd-E40500.html

Mvh Torben Ruby

Fra : Kasper Egebo

Dato : 03-01-06 18:56

"Torben Ruby" <rubyto@fjerndette_image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du iøvrigt vil lave andre eksamensopgaver - kan du garanteret
> kontakte sekretæriatet på MEK DTU, og køber eksamenssamlingen der bruges i

Takker for dit gode svar.
Ved ikke hvad det hedder bestemt, men går meget op i optimering af motore,
og derfor har jeg konstant ider til hvordan dette gøres.
Man kan selvfølgelig spørge forskellige folk om hvordan man gør men synes
ikke ret mange tager det fra et fysisk perspektiv og bliver tekniske omkring
det.

derfor vil jeg hellere læse og lære om det således at jeg selv kan sætte
formler osv op.

Fra : LR

Dato : 03-01-06 21:11

> Ved ikke hvad det hedder bestemt, men går meget op i optimering af motore,
> og derfor har jeg konstant ider til hvordan dette gøres.

Lige et indskud - husk at forbrændingskammeret skal være så kugleformet som
muligt ellers mindskes virkningsgraden. Jeg har set mange skøre
motorkoncepter med kamre formet som meget lange og tynde cylindre eller
flade skiver. Måske mindsker de slidtage, vibrationer, mv, men derudover
duer de ikke i praksis :)

Lasse

Fra : Kasper Egebo

Dato : 04-01-06 03:37

"LR" <asda@das.dd> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorkoncepter med kamre formet som meget lange og tynde cylindre eller
> flade skiver. Måske mindsker de slidtage, vibrationer, mv, men derudover

Ved ikke hvordan alle motore skal være, da jeg endnu kun roder med 2 takts
motore. Har desværre ikke råd til andet da jeg kun er fattig studerende.

Men skidt, en motor er en motor
På totaktere må forbrændingskameret ikke kun være kugleformet. Som
hovedregel siges det her at 50% af forbrændingskammeret (i topstykket) skal
være plant og ca 0,5 - 0,7mm fra stempeltop. Men resten beskringer et udsnit
af en kugleform.

Fra : LR

Dato : 03-01-06 02:35

> [...]
> avancerede emner!). Hvis samme bog ikke har dette med vil henvisninger
> til basis og avanceret bøger være velkommen.

Hvis du er nær København kan du følge forelæsningerne i termodynamik på KU.
De starter vist i begyndelsen af februar (de er jo offentlige og man er helt
anonym). Du kan også købe bogen, regne de givne opgaver fra bogen og fra
kursushjemesiden, bruge debatforumet, mv.

http://www.sis.ku.dk/lp/VisKursus.asp?Knr=69934&Sprog=DK&InFrame=0

Klik på det blå ark papir ud for "Kursushjemmeside:" nederst på siden. Den
opdateres nok til år 2006 senere på måneden hvor der også kommer
lokaleoversigt, tidspunkter, osv.

Man lærer meget hurtigere og mere grundigt på denne måde end ved at side
alene kun med en bog.

Mvh

Lasse

Fra : TA

Dato : 06-01-06 19:37

"es335" <allettidersigen@hotmail.com> wrote in message
[...]

Måske kunne du have gavn af bogen "Thermodynamics - An engineering approach"
af Yunus A. Cengel og Michael A. Boles. Teksten ledsages af mange eksempler
og hvert kapitel afsluttes med ca 100 - 150 opgaver (heraf nogle med svar).

Bogen gennemgår også diverse cykluser i kraftvarme-maskiner/motorer (Carnot,
Otto, Diesel, Brayton mm).

Ellers kunne det være en god idé at besøge et bibliotek og hjemlåne
forskellige lærebøger, og derefter i ro og mag beslutte hvilke bøger, der
måtte være en investering værd.

--
TA