Bakterier på sygehuse
Fra : Martin Andersen

Dato : 27-12-05 13:29

Jeg falder over dette mens jeg læser artiklen på bt.dk:

"For ifølge Steins Laboratorium må prøverne ikke vise mere end 19 bakterier
per kvadratcentimeter. Hvis prøverne viser mere, er antallet af bakterier
så højt, at man ikke kan måle mere."

Plejer man ikke at måle bakterier i millioner ? 19 bakterier er
da ikke mange ?

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=410206/

Martin.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-05 13:48

Martin Andersen skrev:

> Plejer man ikke at måle bakterier i millioner ? 19 bakterier er
> da ikke mange ?

Måske er der tale om 19 cfu/cm² på selve agarpladerne?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Q

Dato : 27-12-05 14:49

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så højt, at man ikke kan måle mere."
>
> Plejer man ikke at måle bakterier i millioner ? 19 bakterier er

19 bakterier /cm2 ( antal pr cm2 er en meget normal metode når vi snakker om
rengøringskontrol ) er da mere end rigeligt til at lave ulykker hvis det
f.eks er i områder med personer med svækket immunforsvar, åbne sår eller
lignende... Tænk på at mange bakterier har en generationstid på omkring en
halv time - med andre ord fordobles antallet af bakterier altså på en halv
time hvis ellers vækstbetingelserne er i orden..

I levnedsmiddelindustrien arbejder man oftest med bakterier/cm2,
bakterier/mL og bakterier/gram..
Grænserne for uønskede bakterier er ofte ret lave ( kommer an på bla.
produkt-type )..

Havde de 19 bakterier/cm2 været Listeria fundet på produktionsudstyret kan
jeg godt garantere for at alarmklokkerne havde ringet, og kvalitetschefen på
min arbejdsplads havde beordret hele produktionen desinficeret med
brintoverilte omgående!.. Fund på gulvet er måske knapt så slemt, da
produkterne alligevel er affald hvis de ryger på gulvet, men der kan hurtigt
hvirvles noget op f.eks i forb. med rengøring..

/peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-05 14:56

Q skrev:

> brintoverilte omgående!.. Fund på gulvet er måske knapt så slemt, da
> produkterne alligevel er affald hvis de ryger på gulvet, men der kan hurtigt
> hvirvles noget op f.eks i forb. med rengøring.

Hm, det er vist ikke så stort et problem på sygehusene.

--
Bertel

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 27-12-05 17:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hm, det er vist ikke så stort et problem på sygehusene.

Det vil jeg nu ikke sige. Døde på gulvet bliver hurtigt noget griseri

/Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-05 19:03

Anders Matthiessen skrev:

> Det vil jeg nu ikke sige. Døde på gulvet bliver hurtigt noget griseri

Ja jo, men jeg mente bare at der ikke er nogen risiko for at de
bliver hvirvlet op igen ved rengøring.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-05 14:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja jo, men jeg mente bare at der ikke er nogen risiko for at de
> bliver hvirvlet op igen ved rengøring.

At sygehuspatienter smitter hinanden så ofte, trods at rengøring
overgår hjemmenes, har man haft mange teorier om, og at
sygeplejerskers kitler bragte mikrober fra seng til seng er en af dem.

Fordi der er særlig meget rengøring på overklassehospitaler og der er
mindre infektion på disse, har man ønsketænkt at problemet kunne
klares via desinficerende væsker, knofedt og lignende.

Et tabu, der er ved at falde, er at psykisk smitte er afgørende: Folk
udstødes af hjem og blir indlagt, fordi de er deprimerende og spreder
dårligt humør, og når patienter på hospitalet kopierer hinandens
pessimisme, daler immunforsvaret og smitte sker let, uanset
hygiejne-standard.
Der skal mange bakterier til visse fødevareforgiftninger, men ellers
gælder at EEN ER NOK, virus eller bakterie eller amøbe. Og een sliper
altid gennem og spredes med støv eller berøring eller luft, uanset.

Er det en dårlig ide at X-poste hvad er både politik og videnskab
relateret? Der indførtes i 1999 fundats om at videnskab der gør
praktisk gavn, må ikke diskuteres på dk.videnskab - så man er vel
tvungen til X-post som min, hvis man adlyder www.usenet.dk?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 27-12-05 19:10

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
> halv time - med andre ord fordobles antallet af bakterier altså på en halv
> time hvis ellers vækstbetingelserne er i orden..

På vores hud er der ca. 10000 bakterier / cm2 normalflora

Michael