Annengradslikning.
Fra : Harald Mossige

Dato : 25-12-05 01:19

Jeg har behov for å løse en annengradslikning. Det er 30 år siden jeg løste
en slik likning sist, og skam, jeg husker ikke hvordan

Likningen er løst så langt:

x^2 = 36 x / 25 - 20,25 * 36 / 25

(x representerer bordiameter for dysen i en tilbakeslagsventil, kulen er
5/3 av dysendiameteren og rørdiameteren er 9 mm)

Jeg husker at for å få løsningen over på formen:
x^2 = (a - b)^2 = a^2 - ab + a^2

Så skulle jeg: "halvere, kvadrere og addere" , men jeg husker ikke.

Hvem kan hjelpe til å løse likningen, eller helst, hjelpe meg til å repetere
kunskapen.

HM

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-12-05 01:28

Harald Mossige skrev:

> Jeg har behov for å løse en annengradslikning. Det er 30 år
> siden jeg løste en slik likning sist, og skam, jeg husker
> ikke hvordan

En andengradsligning på formen

   ax² + bc + c = 0

har løsningerne

   (-b ± sqrt(b² - 4ac)) / 2a

hvor sqrt() betegner kvadratroden.

Se evt. <http://da.wikipedia.org/wiki/Andengradsligning>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Benny Andersen

Dato : 25-12-05 12:36

On 25 Dec 2005 01:19:15 +0100, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Jeg har behov for å løse en annengradslikning. Det er 30 år siden jeg løste
>en slik likning sist, og skam, jeg husker ikke hvordan
>
>Likningen er løst så langt:
>
>x^2 = 36 x / 25 - 20,25 * 36 / 25

Intet x kan opfylde ligningen, idet hverken x=20,25, x>20,25 eller
x<20,25 dur.
--
Mvh Benny Andersen

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-12-05 14:42

"Benny Andersen" <dont@mail.me> wrote in message

> Intet x kan opfylde ligningen, idet hverken x=20,25, x>20,25 eller
> x<20,25 dur.

Takk for det.
Da får jeg forsøke, excel + en del tasting.

HM