Presse diamanter.
Fra : ThomasB

Dato : 21-12-05 22:19

http://www.lifegem.com/secondary/LGProcess2006.aspx

Kan det virkelig lade sig gøre, at presse diamanter ud af krematorieaske?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-12-05 23:28

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.lifegem.com/secondary/LGProcess2006.aspx
>
> Kan det virkelig lade sig gøre, at presse diamanter ud af krematorieaske?

Uanset hvor mange gamle damer med smykker, du kommer igennem ovnen, vil der
ikke komme diamanter ud andre steder end skorstenen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ThomasB

Dato : 21-12-05 23:42

> Uanset hvor mange gamle damer med smykker, du kommer igennem ovnen, vil
> der
> ikke komme diamanter ud andre steder end skorstenen.

Jeg er ikke helt sikker på om du mener at man kan, eller ikke kan presse
diamanter af aske?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-05 00:12

ThomasB skrev:

> Kan det virkelig lade sig gøre, at presse diamanter ud af krematorieaske?

Hvis asken er fuldstændig forbrændt (og de er vist ret grundige
på krematorierne), er der ikke noget kulstof tilbage i den - og
det er det diamanter er lavet af.

--
Bertel

Fra : Lapzig

Dato : 22-12-05 22:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
> Hvis asken er fuldstændig forbrændt (og de er vist ret grundige
> på krematorierne), er der ikke noget kulstof tilbage i den - og
> det er det diamanter er lavet af.

Hvad består aske egentlig af?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-12-05 23:59

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
>
> Hvad består aske egentlig af?

Oxyder og salte, ofte bliver det meget basisk ved vandtilsætning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lapzig

Dato : 23-12-05 00:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Oxyder og salte, ofte bliver det meget basisk ved vandtilsætning.

Hvad skyldes det? At alt der afbrændes efterlader store mængder af de samme
stoffer?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-12-05 00:51

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Hvad skyldes det? At alt der afbrændes efterlader store mængder af de
samme
> stoffer?

Det var sådan en generel bemærkning, men mere præcist skal man jo vide hvad
der brændes af, for at udtale sig om hvad asken kan blive. Men f.eks.
træaske er kaliholdig og stærkt basisk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 23-12-05 08:48

Lapzig wrote:

> Hvad skyldes det? At alt der afbrændes efterlader store mængder af de samme
> stoffer?

Kulstoffet forsvinder som CO eller CO2 gennem skorstenen. Forbrænding er
jo kraftig iltning.
Hvis man vil lave kul af organisk materiale, så skal det "brændes" uden
tilgang af ilt. Det kan fx gøre i en kulmile, hvor hvor man laver trækul
ved at brænde træ af (varmebehandles) medens det er tildækket af et tæt
jordlag (ler?) som forhindrer tilgang af luft.

mvh
Peter