Formel
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 19-12-05 18:59

Hejsa. Jeg sidder og skriver opgave om forskellige beregningsmetoder for pi,
og jeg ville høre om der var nogle der kunne hjælpe mig med følgende
problem:
http://bo.yaboo.dk/problem.JPG

Jeg er i tvivl om denne udregning, og ville sætte pris på en forklaring. Det
er sikkert slet ikke så svært ;)

Mvh. Lasse A. Jørgensen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 19-12-05 20:20

"Bo Jørgensen" <bosletdette@pc.dk> wrote in news:43a6f4f9$0$189
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> http://bo.yaboo.dk/problem.JPG

well... du kan jo gange med hvad du vil i en brøk - bare du gør
det på begge sider af stregen. Her ganges med 2 på begge sider.
Nederst sørger man for at gange _begge_ led. Når man ganger ind i
et kvadratrodstegn skal man huske at hæve det man gange med til
anden potens. Prøv selv med taleksempler:

sqrt( 8 + 16 ) = 4,9

2 * sqrt ( 8 + 16 ) bør give 9,8

sqrt ( 32 + 64 ) = jubii.. 9,8

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Zoe, about Reavers: If they take the ship, they'll rape us to

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 19-12-05 20:49

> [...]
> et kvadratrodstegn skal man huske at hæve det man gange med til
> anden potens. Prøv selv med taleksempler:

Ok, men så er der lige en ting jeg ikke forstår. Hvis man ganger 2^2 = 4 ind
i kvardratroden så får man (1*4) + 1/4 * 4 hvilket giver 5.. hmm.. oops! Jeg
opdager nu, at jeg havde skrevet formlen forkert op (det var ikke 4K, men 4
+ K).Nå, men det var da altid noget jeg opdagede det i tide.

Tak for hjælpen :)

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 20-12-05 07:26

> [...]
> hmm.. oops! Jeg opdager nu, at jeg havde skrevet formlen forkert op
> (det var ikke 4K, men 4 + K).Nå, men det var da altid noget jeg

de første fire lægges til - den fjerdedel der ganges med 4 bliver
jo bare til "en gange K²" - altså i alt 4+k².

/hilsner