Et lille statestik problem.
Fra : James

Dato : 19-12-05 00:43

Hejsa,
Sidder lige og er ved at lægge en sidste hånd på noget statestik inden
eksamen.
Har siddet og regnet en masse opgaver som omhandler null hypotheses.
I de fleste opgaver faar jeg givet vairansen, antal samples, middelværdien
H0 og H1
Nu kan jeg saa beregne teststørrelsen z = (X - u0) / (varians *
sqr(antalSamples) ).
Det gaar meget godt.

Men har jeg sa fået en opgave hvor jeg i stedet for at få middelværdien, får
variansen H0 og H1. Jeg kender dog middelværdien for H0.

Og det er saa her jeg er gået i stå. Hvordan finder jeg teststørrelsen og
grænseværdierne i sidstnævnte eksempel ?
På de formler jeg kan finde for Z og T skal middelværdien burges for H0 og
H1.

På forhånd mange tak.

/James

Fra : Lapzig

Dato : 20-12-05 17:18

"James" <onkelsatan@gmail.com> wrote in message
> [...]
> får
> variansen H0 og H1. Jeg kender dog middelværdien for H0.

Skal du lave test for to varianser?