Et lille kemi spøgsmål...
Fra : peet_dk

Dato : 10-12-05 18:22

Der udleveres nogle stoffer (væsker) og vi skal finde ud af hvad der er tale
om... Det kan være et af følgende stoffer: alkan, alken, aren, en
vandopæøselig alkohol eller en vandopløst carbonxylsyre. Vi skal finde frem
til hvad det er for nogle stoffer ved hjælp af simple forsøg. Jeg har også
fundet ud af de fleste.. Men ved ikke hvordan jeg finde ud af om det er en
alkohol eller ikke..

Alkan: Ingen dobbelte bindinger
(opløsningen bliver brun når der tilsættes nogle bromvands dråber)

Alken: Indeholder en dobbelt binding
(opløsningen bliver lidt bundt når der tilsættes nogle bromvands dråber)

Aren: Aromatisk carbonhydrid
(opløsnigen ændre ikke farve når der tilsættes brovands dråber)

Vandopløst syre: Har en lav ph-værdi

Og ja.. så er der kun vandopløst alkohol tilbage... Kan jeg se den vha. om
det danner vandfase? (kobbersulfat er tilsat for at man nemmere kan se
vandfasen) Men er der ingen af de andre som er polær/upolære? Håber i kan
give mig et hint til hvordan jeg finder ud af om det er et alkohol.... Der
må bruges disse metoder: forbrænding, vandfase, ph-værdi og bromvand.. Er
alkohol det eneste som laver en ren forbrænding uden sod?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-12-05 10:52

"peet_dk
> [...]

> må bruges disse metoder: forbrænding, vandfase, ph-værdi og bromvand.. Er
> alkohol det eneste som laver en ren forbrænding uden sod?

Et par kommentarer:
En blanding af alkener og bromvand bliver ikke brune, men affarves da
dobbeltbindingen brydes.
En blanding af alkaner og bromvand bliver i første omgang brune (2 faser),
men affarves hvis man anbringer blandingen på OHP (substitution; mål evt. pH
og tilsæt sølvnitrat for at påvise produkter)
Arener: Som alkaner

En vandopløst alkohol (som fx ethanol) blandes med selvfølgelig med vand,
derfor én fase. Så nemmeste måde at skelne på, er at hælde vand i
(carbonhydriderne danner to faser med vand).
En anden mulighed er at lave opløselighedsforsøg med forskellige salte. Vand
(og andre polære stoffer) opløser mange salte, mens de er uopløselige i
carbonhydrider. Alkoholer er mere eller mindre polære afhængig af deres
størrelse, og kan dermed opløse nogle polære og nogle upolære stoffer (som
fx iod).
De små alkoholer brænder uden at sode ret meget (i modsætning til alle
carbonhydrider)
Alkoholer kan deltage i milde redoxprocesser - et standardforsøg er med
Beckmanns blanding.
Alkoholer kan deltage i kondensationsprocesser - fx dannelse af ethere.
Desuden kan man jo bestemme molarmassen, ved at fordampe en afvejet
alkoholmængde, måle volumen, bestemme stofmængde og dermed M.
oma.

Hilsen
Regnar Simonsen.

Fra : peet_dk

Dato : 11-12-05 12:49

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> De små alkoholer brænder uden at sode ret meget (i modsætning til alle
> carbonhydrider)

1000 tak for dit in-put, det hjælper altid med en anden vinkel end det ens
lærebog giver en.

Dvs. hvis jeg måler ph-værdien og på den måde har påvist det ikke er en
syre, og jeg så brænder stoffet af uden det danner sod. Ja, så kan der kun
være tale om alkohol? Og det kan selvf. også tjekkes om den danner vandfase,
som carbonhydrider jo gør.