Stemmestyret robot-kirurgi?
Fra : vi.deler@gmail.com

Dato : 07-12-05 10:49

(undskyld for x-posting)

Hej,

Jeg har en ven som påstår at de i Århus foretager knæoperationer
via en robot - det er i sig selv ikke noget overraskende, men
vedkommende påstår ligeledes at disse robotter er _stemmestyret_ og
her er jeg lidt mere skeptisk? Kan det virkelig passe at robotterne
kontrolleres vha. stemmekommandoer? Det forekommer mig besvær at bruge
sproget til at styre robotterne så nøjagtigt som det kræves i denne
situation - og at en form for joystick-styring vil være langt, LANGT
nemmere. Men måske tager jeg fejl? Kan i henvise til noget
dokumentation eller er der nogle i gruppen der har erfaringer?

Vh, Vi. Hadra.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-12-05 11:00

vi.deler@gmail.com wrote:
> (undskyld for x-posting)

Hvorfor gør du det så, hvis du undskylder med det samme?

> [...]
> nemmere. Men måske tager jeg fejl? Kan i henvise til noget
> dokumentation eller er der nogle i gruppen der har erfaringer?

Der er ikke robotten der operere, den er bare en "dum" medhjælper, der
kan tænde lys, vis video og ringe til en ven. Alle disse funktioner
styres med stemme af kirugen.

Hilsen Mikkel

Fra : Holst

Dato : 07-12-05 11:07

Mikkel Lund wrote:

> Hvorfor gør du det så, hvis du undskylder med det samme?

Det gør han heller ikke.

Fra : Vi D. Hadraviri

Dato : 07-12-05 11:40

Mikkel Lund skrev:

> Hvorfor gør du det så, hvis du undskylder med det samme?

For at øge sandsynligheden for et svar.

> Der er ikke robotten der operere, den er bare en "dum" medhjælper, der
> kan tænde lys, vis video og ringe til en ven. Alle disse funktioner
> styres med stemme af kirugen.

Har du et link? Og er du sikker på at den kan ringe til en ven.. :) ?

Vi. H.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-12-05 11:53

Vi D. Hadraviri wrote:

> For at øge sandsynligheden for et svar.

> Har du et link? Og er du sikker på at den kan ringe til en ven.. :) ?
>
> Vi. H.

ja:
http://www.dr.dk/laegen/artikler/2005/1301/Stemmestyret%20operationsstue.asp

Hilsen Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-05 15:04

vi.deler@gmail.com skrev:

> Jeg har en ven som påstår at de i Århus foretager knæoperationer
> via en robot -

Jeg så det i tv da de præsenterede det som en nyhed. Kirurgen
sagde at det var som at have en tredje arm. Et joystick er ikke
en ekstra arm.

--
Bertel

Fra : Vi D. Hadraviri

Dato : 08-12-05 14:08

Jeg er stadig en smule i tvivl - men mener dog at jeg har ret (hvilket
er vigtigt :) ). Det er ikke robotten der opererer som styres af stemme
kommandoer alá: "Venstre, Venstre, Nej Vent - Højre, STOP, Frem,
Længere Frem, Ja dér, KLIP, Sy" .. Jeg er ikke i tvivl om at det
kunne lade sig gøre - stemmestyret software er jo ikke ligefrem nyt,
men i denne form for brug ville det være hamrende upraktisk.

Vi. D.

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 08-12-05 18:27

Vi D. Hadraviri wrote:
> Jeg er ikke i tvivl om at det
> kunne lade sig gøre - stemmestyret software er jo ikke ligefrem nyt,
> men i denne form for brug ville det være hamrende upraktisk.

Det er nok ikke det stemmestyrede software som sætter begrænsningen, men
softwaren som skulle styre robotten.

/Anders

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-12-05 23:58

"Vi D. Hadraviri" <vi.deler@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nej, bare man husker at kode den til at kunne stoppe ved en masse
variationer af ordet AV!!!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-05 00:59

Vi D. Hadraviri skrev:

> [...]
> er vigtigt :) ). Det er ikke robotten der opererer som styres af stemme
> kommandoer alá: "Venstre, Venstre, Nej Vent - Højre, STOP, Frem,

Undskyld, mit svar gav et forkert indtryk. Robotten opererede
ikke, men den lavede en masse af det udenomspilleri som kirurgen
ellers selv skulle have frigjort en arm til. Han kunne f.eks.
kommandere med hvor lampen skulle rettes hen og hvor tæt den
skulle på og mere af samme slags.

Skarprettersværdene og vinkelsliberne blev kun styret af
mennesker.

--
Bertel