Bestemme rel. fugtighed
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-12-05 23:07

Kan jeg let og præcist bestemme rel. fugtighed v.hj.a. termometre og vådt
vat?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 07-12-05 08:45

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Kan jeg let og præcist bestemme rel. fugtighed v.hj.a. termometre og vådt
> vat?

Ja, mål tør temperatur uden vat og våd med vat.

Hvis du henter en demo af EES på http://www.fchart.com kan du skrive:
phi=RELHUM(AirH2O;T=40;P=1,013;B=20)
hvor T er den tørre temperatur og B den våde.
phi bliver 0,1405.

Nøjagtighed vil afhænge af målingerne og trykket.

Det samme kan du mindre let og præcist klare med et mollierdiagram:
http://www.john-anderberg.dk/Files/Filer/I-X_diagram_A3_format.PDF
Den våde temperatur findes på kurven for phi=1. Følg derefter
isenthalpen op og aflæs fugtighed ved den tørre temperatur.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-12-05 19:03

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den våde temperatur findes på kurven for phi=1. Følg derefter
> isenthalpen op og aflæs fugtighed ved den tørre temperatur.

Mange tak.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-12-05 19:01

> Kan jeg let og præcist bestemme rel. fugtighed v.hj.a. termometre og vådt
> vat?

Let og let... ?, Tjaa..
Præcist kan det kun blive hvis opstillingen kalibrerers op imod et kendt
referencehygrometer, og/eller du anvender et anerkendt fabrikat/system.

For ca. 10 år siden puslede jeg med nogle psykrometriske opstillinger i det
kalibreringslaboratorium jeg arbejder i, og jeg vil efter bedste evne og
hukommelse forsøge at give lidt oplysninger herom.

Teknikken er stort set forladt i dag, da det er et system med mange
usikkerhedsfaktorer og det er vedligeholdelse krævende.
Til gengæld havde det ikke de ulemper som nutidens (billige) kapacitive
følere har, nemlig drift, hysterese og temperaturafhængighed.
Kun de langt dyrere spejldugpunkts hygrometre, som vi bruger i dag, har ikke
disse ulemper.

Det kan lade sig gøre med omhu, nogle forsøg og et par gode termometre samt
et barometer at bestemme %RH (relativ fugtighed) med en nøjagtighed der
noget bedre end de elektroniske hygrometre der kan købes for få hundrede kr.

Du skal først og fremmest have 2 ens termometre (glas eller digitale) der
viser så præcis som muligt.

Det ene termometer forsynes med en "sok" af bomuld eller andet stof der
suger vand og kan konstant holde det vådt.
Det andet termometer skal måle luftens temperatur og placeres således at det
IKKE påvirkes af den afkølede luft der passerer det våde termometer.
De skal så placeres i en jævn luftstrøm i den luft du ønsker at måle i.
Lufthastighed bør være mellem 1-3 m/sek (svjh).
De 2 temperaturer aflæses og barometerstanden bør også kendes, da den
spiller ind i nogen grad.

De følgende formler er taget fra et 10 år gl. regneark, og formlerne stammer
fra: DIN 50010, del2 (Klimabegriffe, Magnus).
Der findes også andre formler, men forskellene i resultat er små.
Det kan virke "bøvlet", men alle beregninger, der indvolverer fugtighed i
luft (luftens fugt er en gasart (vanddamp)), foregår via
damptryksberegninger.

Du har målt følgende:

t= tør føler [°C]
tw= våd føler [°C]
p= Barometer [hPa]

Der bruges følgende konstanter:

A= 0,0061078 [Bar]
Tn= 234,175 [Kelvin]
psyk_konst= 0,66E-4 [ubenævnt] (kan varieres, se senere)

Det hele indsættes i følgende formler:

Es= (A*EXP(17,08085*t/(Tn+t)))*1,004 [Mættet damptryk ved t(tør)][bar]
Esw= (A*EXP(17,08085*tw/(Tn+tw)))*1,004 [Mættet damptryk ved t(våd)][bar]
E= Esw-psyk_konst*0,000001*p*(t-tw) [Damptryk] [bar]

Og nu kan fugten beregnes:

RH= 100*E/ES [%RH]

Problemet med formlerne og opstillingen er den såkaldte psykrometerkonstant,
der kan variere noget alt efter opstillingens mekaniske udformning, men en
almindelig anvendt udgangspunkt er at sætte den til 0,66E-4.
Faktisk bør resultatet sammenholdes med et sporbart kalibreret hygrometer og
konstanten tilpasses, således at psykrometerets visning passer med
referencehygrometeret, men til hjemmebrug og for sjov er det OK uden.

De opgivne formler er kun gyldige ved t og tw over 0 °C, da damptrykket over
is er forskelligt fra damptrykket over vand.

Formlerne kan "valideres" ved at indsætte følgende målte data:

Tør (t) 23,00 [°C]
Våd (tw)15,00 [°C]
Barom 1013 [hPa]

og det bør give:
RH 41,76 [%RH]

Hvis termometrene viser f.eks 0,5 °C forkert vil der forekomme fejl på
beregnet %RH på op til +/- 5 %RH, og dertil kommer metode, opstilling etc.,
så rigtig præcis kan det ikke blive uden nogle solide kontrolmålinger og
kalibreringer samt usikkerhedsbudgetter

UPS... det blev en lidt længere forklaring end tiltænkt.

--
hilsen Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-05 00:03

"Ole Pagh" <ole@invalid.com> skrev
> [...]
> kalibreringer samt usikkerhedsbudgetter
>
> UPS... det blev en lidt længere forklaring end tiltænkt.

Jaøh, det får mig også til at tænke på følgende: Hvor godt virker et
hestehårshygrometer?
Jeg er tilfreds med 5-10 % fejlvisning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-12-05 05:29

.... en lang forklaring

> Jaøh, det får mig også til at tænke på følgende: Hvor godt virker et
> hestehårshygrometer?
> Jeg er tilfreds med 5-10 % fejlvisning.
> --

Hvis 10 %RH fejl i området 25... 75 %RH er acceptabelt, kan et hårhygrpmeter
godt anvendes, blot husk jævnligt at regenerere det; dvs læg det i en mættet
atmosfære i et par timer f.eks een gang om måneden, og kontroller det eller
juster det til visning 95-100 %RH på justerskruen.

Det kan let gøres i en fryse pose, hvor der også er lagt et lille stykke
vådt stof eller køkkenrulle i bunden.

Ellers er min erfaring at de elektroniske til få kr. viser inden for ± 6-8
%RH i området 25... 80 %RH, over 80 RH ±10 %RH og de vil typisk vise 15-20
%RH selv ved tilført fugt på 5-10 %RH; dvs. de ikke kan vise under 15-20%RH.

Husk at den relative fugt i et givent sted er stærkt afhængig af
temperaturen.
Som en grov håndregel siger man at en ændring af temperaturen på 1 °C giver
en ændring af fugten på 3 % af den målte værdi, dvs. at hvis du ved 23 °C
måler 60 %RH, vil du i samme lokale et sted hvor der er 22 °C, kunne måle
ca. 62 %RH.

--
hilsen Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-05 19:14

> [...]
> måler 60 %RH, vil du i samme lokale et sted hvor der er 22 °C, kunne måle

Takker. Jeg klapper hesten og stjæler lidt af dens hale. Jeg skal kun måle
et sted under samme temperatur.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen