Tagareal pyramide formel?
Fra : Per

Dato : 06-12-05 19:14

Hej NG!

Jeg har fået til opgave at beregne arealet af overfladen på en 4-sidet
pyramide.

Grundarealet er 9 x 9 meter og højden på pyramiden er 3,5 meter. (Altså fra
grundarealet til toppen af pyramidens spids)

Umiddelbart lyder det at være lige til at gå til - men jeg kan ikke lige
gennemskue hvad jeg skal bruge af formler.

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-12-05 19:20

Per fortalte:

> [...]
>
> Umiddelbart lyder det at være lige til at gå til - men jeg kan ikke
> lige gennemskue hvad jeg skal bruge af formler.

Finder du højden i tagtrekanten sqrt(3,5²+4,5²), er resten nemt.

Mvh
Martin
--
Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 07-12-05 10:28

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Umiddelbart lyder det at være lige til at gå til - men jeg kan ikke lige
> gennemskue hvad jeg skal bruge af formler.

Du skal bare lige overskue problemet.
Overflade arealet = areal af bund + areal af 4 trekanter.
eller O = A1 + 4*A2

A1 = g^2, hvor g er grundlinien

A2 = 1/2*h*g, hvor h er højden i den trekant der udgør en side!

Dvs h er IKKE højden i pyramiden.

Hvis vi kalder pyramidens højde for p (= 3,5meter), så er

h² = p²+(g/2)²

Så skulle det sådan set være det.

--
Søren Dideriksen