KOgetid
Fra : Argh

Dato : 06-12-05 12:42

Hejsa

Hvis ½ liter vand er 2 minutter om at bringes i kog er 1 liter vand så 4
minutter om det?

Tak
AA

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-05 12:53

Scripsit "Argh" <ohhhh@ohh.dk>

> Hvis ½ liter vand er 2 minutter om at bringes i kog er 1 liter vand så 4
> minutter om det?

Under hvilke forudsætninger?

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-12-05 13:25

Hvis der er tale om en almindelig gryde på komfuret, så vil jeg sige lidt
mere end 4 minutter, da der vil afgives mere varme til omgivelserne i løbet
af de første 4 minutter end i løbet af 2 minutter.

hilsen
Uffe

Fra : Pettersen;Roald

Dato : 06-12-05 22:59

Uffe Kousgaard:

> Hvis der er tale om en almindelig gryde på komfuret, så vil jeg sige lidt
> mere end 4 minutter, da der vil afgives mere varme til omgivelserne i løbet
> af de første 4 minutter end i løbet af 2 minutter.

Min erfaring er, at man bruger mindst brændstof,
hvis man koger vand op på fuldt blus.
Dermed kan det bedre betale sig at fordele alt på to blus,
end at koge alt på et blus.

Jeg antager at effekten fra blussene er konstant,
så tiden vil svare til brændstofforbruget,
og dermed er det mere end dobbelt så hurtigt at bruge to blus.

Med andre ord er det hurtigst at koge 1/2 liter to gange.

Så jeg er enig med Uffe Kousgaard.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-05 23:52

Pettersen;Roald skrev:

> Min erfaring er, at man bruger mindst brændstof,
> hvis man koger vand op på fuldt blus.

Erfaring? Hvordan har du målt det? Kortere tid er ikke
ensbetydende med mindre energiforbrug.

> Dermed kan det bedre betale sig at fordele alt på to blus,
> end at koge alt på et blus.

Tidsmæssigt er det rigtigt - energimæssigt er det helt forkert.
Den større overflade ved to gryder afgiver meget mere varme end
ved ét blus.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 07-12-05 00:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Erfaring? Hvordan har du målt det? Kortere tid er ikke
> ensbetydende med mindre energiforbrug.

Kan man ikke sige at hvis man bruger mindre effekt, vil varmespildet til
omgivelserne varer længere, og dermed bruge mere energi? Hvis man kommer
under en vis effekt, kommer vandet aldrig i kog, og man har 100% spild.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Pettersen;Roald

Dato : 07-12-05 06:39

Bertel Lund Hansen:
> Erfaring? Hvordan har du målt det?

Jep. Jeg kogte vand på primus ved forskelligt blus,
og vejede primus efter hver opkogning.
Forbruget var klart mindst ved fuldt blus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-05 09:40

Pettersen;Roald skrev:

> Jep. Jeg kogte vand på primus ved forskelligt blus,
> og vejede primus efter hver opkogning.
> Forbruget var klart mindst ved fuldt blus.

Okay, det var smart og klart.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 07-12-05 08:49

roald@nomail.invalid (Pettersen;Roald) writes:
>Jep. Jeg kogte vand på primus ved forskelligt blus,
>og vejede primus efter hver opkogning.
>Forbruget var klart mindst ved fuldt blus.

Det stemmer vel også med teorien. Tiden for varmespild til omgivelserne er
kortere og overfladen er den samme. Det må give et lavere forbrug.

John