Hvorfor bliver lyden forstærket under vand~
Fra : mahpnal@gmail.com

Dato : 04-12-05 21:20

Hvis man lægger med begge ører under vandet og banker på badekarret,
bliver lyden nærmest forstærket (i forhold til, hvis du har begge
ører over vandet og banker).
Kan I forklare hvorfor?

Fra : Max

Dato : 04-12-05 21:33

Hej

>Kan I forklare hvorfor?

Man er meget hårde koblet gennem vand end gennem luft.

Mvh Max

Fra : Steen

Dato : 04-12-05 22:28

mahpnal@gmail.com wrote:

> Hvis man lægger med begge ører under vandet og banker på badekarret,
> bliver lyden nærmest forstærket (i forhold til, hvis du har begge
> ører over vandet og banker).
> Kan I forklare hvorfor?

Der er formentlig tale om en kombination af to effekter. Den ene er, at
dæmpningen af akustiske svingninger i luft er langt større i vand. Selv en
meget stor eksplosion kan næppe høres meget mere end 50-60 km væk, når lyden
skal bevæge sig gennem luften. Hvalsang, derimod, kan vistnok rejse flere
hundrede kilometer under vand. Og meget kraftige lyde, f.eks. fra
undersøiske jordskælv, kan vist rejse hele jorden rundt.

Den anden er, at når du banker på indensiden af et badekar fyldt med vand,
sætter du siden af badekarret i svingninger, som får vandet til at svinge i
den samme retning, dvs. vinkelret på siden af karret. Det får vandet til at
afsætte energi i den modsatte side, som så svinger med. Mit gæt er, at hvis
man har ørerne over vandet, lyder det højere, når du banker på et tomt
badekar end et fuldt.

/steen

Fra : Peter Weis

Dato : 05-12-05 18:07

mahpnal@gmail.com wrote:
> Hvis man lægger med begge ører under vandet og banker på badekarret,
> bliver lyden nærmest forstærket (i forhold til, hvis du har begge
> ører over vandet og banker).
> Kan I forklare hvorfor?

Bare som supplement:

Luft er et utroligt dårligt medium for vibrationer. Impedansen er alt,
alt for lille, så tabene ved overgang fra faste stoffer til luft og
tilbage igen er meget store.
Dette gælder også når bankelydene fra badekarrets skal overføres til
luften og når lydene skal overføres fra luften tilbage til øret/kraniet.

mvh
Peter