Qtek 9100 VS 9090
Fra : Tingholm [7900]

Dato : 17-01-06 18:07

9090: http://www.masl.dk/5de9c222 - 3366 kr incl abb. i 6 mdr
9100: http://www.masl.dk/9accca2c - 5200 kr

hvorfor er 9100 så meget dyrere?? den har kun 200 mhz cpu mod 9090'erens 400
mhz...
9090 har 64 mb rom + 128 ram
9100 har 128 mb rom + 64 ram

forskellige OS (ved ikke hvilken der er bedst...)

hvilken er overall bedst og er prisforskellen retfærdig?

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Jacob Olsen

Dato : 20-01-06 12:45

Jeg har begge telefoner...

Jeg synes KLART bedst om 9100. Den er det nyere telefon delen fungerer bedre
end 9090 som kan være svært at høre engang imellem. Det er nemlig mere end
en pda en telefon.

9100 gør det lige lidt bedre.

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 22-01-06 19:53

> Jeg synes KLART bedst om 9100. Den er det nyere telefon delen fungerer
> bedre end 9090 som kan være svært at høre engang imellem. Det er nemlig
> mere end en pda en telefon.
>
> 9100 gør det lige lidt bedre.

ok, jeg stussede bare lidt over at 9100 kun har halv så meget cpu-kraft som
9090...
hvad med kamera? har de overhovedet det ?

--
Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menu-kort.dk

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 28-01-06 06:49

sø 22 jan 2006 07:52:41p satte Brian Tingholm [7900] sig på en taburet
og skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> ok, jeg stussede bare lidt over at 9100 kun har halv så meget
> cpu-kraft som 9090...

Det har den jo så heller ikke den har bare lavere clock (lavere
energiforbrug). Se mit svar andetsteds i tråden om dette.

> hvad med kamera? har de overhovedet det ?

Ja da. Den har 1.3 megapixel kamera med hjælpelys (folk kalder det en blitz
men det er bare en kraftig hvid lysdiode)

Steven

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 28-01-06 06:50

fr 20 jan 2006 12:44:40p satte Jacob Olsen sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> 9100 gør det lige lidt bedre.

MEGET bedre efter min mening.

Steven

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 28-01-06 06:46

ti 17 jan 2006 06:07:18p satte Tingholm [7900] sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:

> 9090: http://www.masl.dk/5de9c222 - 3366 kr incl abb. i 6 mdr
> 9100: http://www.masl.dk/9accca2c - 5200 kr

Du kan slet ikke sammenligne de to telefoner. 9090 var en sand skandale
mens 9100 er høj kvalitet der bare spiller. 9090 var telefonen der aldrig
skulle hgave været lavet. Med sine ustabile taster (skrøbvelige
folietaster) der bare venter på at man trykker en negl i dem for derefter
at gå i stykker, en mekanisk kvalitet generelt samt diverse ulogiske
software / hardwarefejl er 9090 en MEGET dårlig forretning selv hvis man
fik den foræret i gave. Den er helt ved siden af Qteks ellers høje
kvalitetnivbau

> hvorfor er 9100 så meget dyrere?? den har kun 200 mhz cpu mod
> 9090'erens 400 mhz...

Det er som at sammenligne pærer og bananer. 9090 bruger en Intel Xscale
cpu på 400 mhz mens 9100 benytter en 200 mhz TI Omap cpu. Man kan ikke
sige at den ene cpu er bedre end den anden fordi den kører 200 mhz mere.
Det der er vigtigt og som mange mennesker overser er hvor lang tid to
forskellige cpuer er om at udføre samme opgave. En cpu er ikke
nødvendigvis hurtigere fordi dens clock er højere. Den ene kan være 4
clock cycles om det som den anden kuin er 1 om og derved bliver den
hurtigere selvom den kører langsommere rent clockmæssigt. Oven i hatten
vil en cpu der kører med flere clocks også bruge mere strøm. Målinger af
de to cpuer har faktisk vist at Omapen er marginaler langsommere end
Xscalen men at Xscalen alligevel bruger mere strøm end Omapen så jeg vil
til enhver tid holde på at Omapen er bedst alt taget i betragtning.

> 9090 har 64 mb rom + 128 ram
> 9100 har 128 mb rom + 64 ram

Her kommer så en anden faktor ind i billedet. På de gamle modeller såsom
9090 brugte man dynamisk ram som lager hvilket betød af de 64 mb rom set
fra brugerland var urørlige og at de 128 mb ram skulle deles mellem
kørende programmer og data man havde liggende i filer. Glemte man at lade
sin telefon op ogf den derfor gik flad eller hvis cpuen hang sig så den
ikke fik opdateret den dynamiske hukommelse (det skete af og til) så
hardresettede telefonen og man kunne vinke pænt farvel til alle ens data
(bortset fra dem man havde gemt på et hukommelseskort) sådan er det ikke
længere. med WM5.0 er 128 mb rom delt mellem brugerland og reel rom og de
64 mb ram bruges som rammen på en almindelig computer. Det betyder at man
får lidt mindre plads til filer men til gengæld betyder det også at hvis
telefonen gårt flad eller hænmger sig så bibeholdes dataerne på den
indtil man selv sletter dem af egen fri vilje hvilket er en KÆMPE
forbedring. Det bettyder også at programmer der kører på maskinen i de
fleste tilfælde også vil køre bedre og mere stabilt da de nu har meget
mere plads at bruge. Det betyder så igen at maskiner med wm5.0 skal bruge
en smule mere tid til at læse og skrive filer da de nu gemmes i flash
(som er langsommere) men så snart programmet er indlæst kører det ofte en
smule hurtigere p.g.a. den øgede rammængde.

> forskellige OS (ved ikke hvilken der er bedst...)

Klart wm5.0

> hvilken er overall bedst og er prisforskellen retfærdig?

Uden at blinke med øjnene vil jeg sige at 9100 både er bedst og
prisforskellen retfærdig. Den er lidt dyrer end 9090 men er een stor
megaforbedring. Bare fra den 2020er jeg kommer fra kan jeg kun se
forbedringer uanset hvad jeg kigger på. Det er virkelig den bedste
telefon jeg nogensinde har haft (altså min 9100) og det skønt at 2020
bestem ikke var dårlig. Det at ens data nu er i sikkerhed stort set
uanset hvad man gør er et kæmpe plus. Activesync fungerer også perfekt nu
uden de irriterende ting der var i de tidligere versioner. Alt virker som
om det har fået et kraftigt løft til det bedre så jeg vil klart anbefale
9100 også selvom den er lidt dyrer så er de penge hurtigt tjent hjem i
form af undgåede ærgelser og irritationsmomenter som findes ved 9090.
Der er også sket noget med stabilitet og batteriforbrug. Min 9100 kan
stadig gå ned men det er langt sjældnere at det sker end med min 2020.
Batteriet holder i flere dage (4-5 dage er ikke usædvaneligt) hvor jeg
skulle lade min 2020 hver eller hveranden dag så forbedringerne kan klart
mærkes.

Steven