Brug af danske mobiltelefoner i USA
Fra : Steen

Dato : 08-01-06 18:13

Mine forældre rejser til USA i overmorgen, og skal være væk i et halvt år. I
den forbindelse vil de gerne vide, om (og i så fald hvordan) deres
mobiltelefoner virker derovre. Den ene er en Nokia 6310i og en anden en Sony
Ericsson (et-eller-andet, T60, tror jeg nok). Jeg tror nok abonnementerne er
sådan noget "TDC-duet"-noget.

1. Fungerer de overhovedet derovre?

2. Hvis ja, koster det kassen, hvis de skal ringe til hinanden, fordi
opkaldene går gennem Danmark?

3. Koster det kassen at ringe hjem, at ringe til numre i USA, eller begge
dele?

4. Vil de kunne sende og modtage SMSer?

5. Skal de sætte +45 foran hvis de skal ringe til Danmark, eller skal de
sætte +1 foran for at ringe til numre i USA?

/steen

Fra : Paw P Larsen

Dato : 08-01-06 21:14

Steen wrote:
> [...]
> Ericsson (et-eller-andet, T60, tror jeg nok). Jeg tror nok abonnementerne er

Hvis de er triband så gør de. Jeg mener N6310i er.

> 2. Hvis ja, koster det kassen, hvis de skal ringe til hinanden, fordi
> opkaldene går gennem Danmark?

Ja. Se priserne på linket
http://www.tdcmobil.dk/portal/privat/abonnement/udland/udland_til_dk/priser_uden_feriemodul/index.jsp?ComponentID=29270&SourcePageID=42334

> 3. Koster det kassen at ringe hjem, at ringe til numre i USA, eller begge
> dele?

Se priserne på linket.

> 4. Vil de kunne sende og modtage SMSer?

Ja, For 1½ år siden kostede det mig ca. 1,50 per SMS.

> 5. Skal de sætte +45 foran hvis de skal ringe til Danmark, eller skal de
> sætte +1 foran for at ringe til numre i USA?

Begge dele.

Fra : Michael Archon Sequo~

Dato : 13-01-06 10:31

Steen wrote:
> [...]
>
> 5. Skal de sætte +45 foran hvis de skal ringe til Danmark, eller skal de
> sætte +1 foran for at ringe til numre i USA?

Det skal vaere en triband eller quadband telefon.
Da jeg var derovre, var priserne 6-10 kr per minut alt efter hvilket
selskab, jeg havde forbindelse til. Det var billigst at ringe til en
amerikansk telefon. Det, der var vaerst, var mobilsvareren. Jeg kunne
indsaette 200 kr paa min telmore konto og en uge senere var de vaek,
fordi folk indtalte beskeder paa mobilsvareren. SMS brugte jeg ikke
rigtigt. Jeg skulle have haft en Musimi konto dengang, og de andre IP
tlf loesninger var for ustabile.

Fra : 6400 - Sredna

Dato : 13-01-06 10:43

Hvad med at bruge noget Hotmail, og evt aftale et tidspunkt hvor i er
online....

/S

"Michael Archon Sequoia Nielsen" <mnielsen@DELDELDELcvmt.dk> skrev i en
meddelelse news:43c771f6$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ole Brink Sørensen

Dato : 14-01-06 20:32

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 5. Skal de sætte +45 foran hvis de skal ringe til Danmark, eller skal de
> sætte +1 foran for at ringe til numre i USA?

Hej Steen.

Ad 1: Hvis de kan operere på 1900 MHz frekvensen, så ja. Man bruger også 850
MHz frekvensen derovre, men 1900 kan man godt klare sig med.

Ad 2+3: Ja, det koster kassen. Jeg tror nok at prisen for at modtage et
opkald og foretage et opkald til et amerikansk nummer ligger på omkring 6-7
kroner/minut og opefter. At ringe hjem til Danmark (og dermed også til
hinanden) koster vist nok omkring 9-10 kroner/minut og opefter, alt efter
valg af operatør.

Ad 4: Ja.

Ad 5: Ja

Jeg tror nok at jeg vil anbefale at de får et taletidsabb. derovre, det vil
nok alt andet lige være billigst i længden, specielt fordi de skal være væk
så længe.

Det har flere fordele som jeg ser det:

* De har et "lokalt" nummer hvor folk i USA kan kontakte dem på.
* Det er billigere for dem at ringe i USA, til hinanden eller andre
* Det koster ikke så voldsomt meget mere at ringe til et amerikansk nummer
hjemme fra Danmark (prisen er den samme til fastnet og mobil) end det koster
at ringe til et dansk mobilnummer
* Hvis de anskaffer et af de her telefonkort man kan købe, bliver det også
billigere at ringe hjem til Danmark.
* Det koster ganske vist også at modtage opkald på et amerikansk
taletidsabb., men det ville det jo også gøre hvis de brugte deres danske
abb., så ingen forskel
her.

Der er mange muligheder for at få taletidsabb. derovre, men hvis de vil
benytte deres nuværende telefoner, indsnævrer det ganske vist mulighederne
noget (dels fordi GSM ikke er så udbredt igen derovre, og fordi nogle
udbydere insisterer på at man skal købe en af deres telefoner) Generelt er
der 2 nationale GSM netværk/udbydere (plus en bunke af mindre og mellemstore
netværk/udbydere). De 2 store er T-Mobile og Cingular.

Nu oplyser du ikke om de skal være i et bestemt område eller de skal rejse
rundt i landet. Hvis de skal være i et bestemt område, vil jeg anbefale
T-Mobile's taletidskort T-Mobile ToGo, såfremt de har dækning i det område.
Det er rimeligt billigt (mellem $0.10 og $0.33/minut) og udløbstiden på
taletiden er lang (se her www.t-mobile.com/prepaid/rates.asp ) De har også
det her Gold Rewards program som giver endnu flere minutter og længere
udløbstid. Desværre er T-Mobile's eget netværk ikke så stort og velvoksent
som Cingular's, generelt kan man sige at T-Mobile hovedsageligt dækker i
byerne og langs hovedvejene. Men du/I kan checke deres "Prepaid coverage"
her: www.t-mobile.com/prepaid/coverage.asp Dette kort er forskelligt fra
deres dækning når man har et rigtigt abb., fordi de benytter sig af roaming
aftaler med de mange mindre og mellemstore GSM udbydere. Disse aftaler er
ikke tilgængelige for taletidskunder.

Et taletidsabb. fra T-Mobile kan købes for $50 i en af deres butikker, og
det inkluderer $15 taletid. En anden mulighed er at købe et SIM kort på eBay
eller andet steds (ca. $10-15). Det kan ikke betale sig at købe taletid hos
T-Mobile, det er billigere at gøre online hos en taletidskortsforhandler som
f.eks. www.cheapphonecards.com hvis de kan få adgang til Internettet. Dels
betaler man ikke sales tax hos Cheapphonecards, og de tilbyder sædvanligvis
også rabat (3-5%). Har selv brugt dem uden problemer så langt.

En anden mulighed er Cingular (www.cingular.com). Deres taletidsløsning
hedder GoPhone Pay as you go. Den koster lidt mere men tilbyder nok også
noget mere dækning. Der er 2 muligheder: Enten betaler man $0.25/minut
døgnet rundt eller også kan man betale $1.00 på dage hvor man bruger
telefonen og så kun $0.10/minut. Den sidste løsning indeholder også
tilsyneladende også ubegrænset Mobil-til-Mobil tale til andre Cingular
kunder. Jeg har dog ikke selv erfaringer med Cingular som jeg har med
T-Mobile, så jeg skal ikke udtale mig alt for skråsikkert om deres priser og
dækning m.v.

Jeg ved dog ikke lige hvad Cingulars abb. koster at anskaffe. Men du kan
evt. prøve at spørge på www.howardforums.com Her diskuteres alt inden for
mobiltelefoni i USA. Se i Prepaid forummet.

Ja, så har jeg vist brugt mine $0.02 så rigeligt Du er velkommen til at
skrive igen hvis du vil spørge til noget af det ovenstående.

Ole.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 16-01-06 12:52

On Sat, 14 Jan 2006 20:32:10 +0100, Ole Brink Sørensen
<radarSPAM@FILTERmail-online.dk> wrote:

> [...]
> kunder. Jeg har dog ikke selv erfaringer med Cingular som jeg har med
> T-Mobile, så jeg skal ikke udtale mig alt for skråsikkert om deres

Tak for info - jeg skal snart selv 6 mdr til usa så jeg får også snart
brug for at vælge mellem deres dyre mobilselskaber - hurra for fri
konkurrence! :(

Til andre interesserede:

Cingular dækningskort for taletidskort:
http://onlinestorez.cingular.com/cell-phone-service/maps/pop_mapfinder.jsp?mapt=prepaidMap
Det er dog med både 850 og 1900 MHz, hvor meget der dækkes på 1900 MHz
alene kan jeg ikke lige finde

Cingular gyldighedsperiode for taletidskort:
http://onlinestorez.cingular.com/cell-phone-service/gophone/fragments/_gophone-denom.jsp

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Ole Brink Sørensen

Dato : 16-01-06 20:22

> Tak for info - jeg skal snart selv 6 mdr til usa så jeg får også snart
> brug for at vælge mellem deres dyre mobilselskaber - hurra for fri
> konkurrence! :(

Selv tak, og god tur når du skal afsted. Bare det var mig....

Jeg glemte lige at nævne de her sider, som nok også kan hjælpe dig lidt på
vej når du skal vælge:

www.prepaidgsm.com
Har samlet information om forskellige GSM udbydere i lande verden over (også
Danmark).

http://www.cellguru.net/prepaid_compare.htm
Viser en samlet oversigt over de fleste taletidsabonnementer og udbydere i
USA, og hvilke forhold der gør sig gældende for den enkelte udbyder. Her er
samlet information om både iDEN, TDMA, GSM og CDMA udbydere og deres
taletidsabonnementer. Der er også en oversigt over Hybrid Prepaid plans, som
er månedsabonnementer uden kontraktmæssige bindinger. De kan muligvis også
være fordelagtigt, alt afhængig selvfølgelig af ens forbrug.
Vær dog lige opmærksom på de 2 udbydere "net10" og "Tracfone". De er godt
nok GSM udbydere, men de benytter noget specielt firmware i telefonen, som
gør at man ikke kan bruge andre SIM kort i telefonen. Her skal man bruge
deres abb. og telefon, fordi det med deres abonnementer og telefoner ikke er
netværket der registrerer ens forbrug, men derimod telefonen selv. Det giver
så til gengæld også adgang til stort set samtlige GSM netværk i USA (og
Canada, men det er sådan en offentlig hemmelighed).

Der er også en mulighed her:
http://www.ldpost.com/Prepaid-cellular-Oxygen-Wireless-GSM_LDPOST.htm
Oxygen Wireless. Benytter Cingular's netværk.

Ja, det var vist alt hvad jeg kunne komme på her og nu...

Ole.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-01-06 11:23

On Mon, 16 Jan 2006 20:21:52 +0100, Ole Brink Sørensen
<radarSPAM@FILTERmail-online.dk> wrote:

> Ja, det var vist alt hvad jeg kunne komme på her og nu...

Det var da heller ikke så lidt :)
Endnu en gang tak for hjælpen!

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Steen

Dato : 20-01-06 17:34

Ole Brink Sørensen wrote:

> Ja, så har jeg vist brugt mine $0.02 så rigeligt Du er velkommen
> til at skrive igen hvis du vil spørge til noget af det ovenstående.

Hej Ole

Det var et fornemt svar, og spændende læsning. Du skal have 1000 tak for
hjælpen!

/steen