Ny bindingsperiode hos Tele2???
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 08-01-06 22:30

Kan det virkeligt passe at når jeg er kunde hos Tele2,
siger de at man starter på en ny bindingsperiode (6 md ekstra) fordi
man opgraderer sit ADSL abonnement eks. fra 512/128 til 1024/128 Mb/s.

Kan dette virkeligt være korrekt rent lovmæssigt?

Henrik Andersen

Fra : Pongo

Dato : 08-01-06 23:22

Henrik (Silkeborg) wrote:
> [...]
> man opgraderer sit ADSL abonnement eks. fra 512/128 til 1024/128 Mb/s.
>
> Kan dette virkeligt være korrekt rent lovmæssigt?

Loven siger vist bare at der ikke må være en længere bindingsperiode end
6 måneder på et abonnement.
Man kan jo så diskutere om der er tale om et nyt abonnement, når man
opgradere. Jeg vil dog tro at det er lovligt, når blot det fremgår af
vilkårene.
På Tele2's hjemmeside er der en tidligere sag. Det ser ud til at man den
gang kunne opgradere uden forlænget opsigelse, men at prisen så var
højere. Jeg kan dog ikke lige finde noget der tyder på at der stadig er
den mulighed.
http://www.static.tele2.se/tele2-dk/download/Kundepanelsager_december.pdf

/Klaus

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 23:16

Henrik (Silkeborg) skrev den 08-01-2006 22:30:
> [...]
> man opgraderer sit ADSL abonnement eks. fra 512/128 til 1024/128 Mb/s.
>
> Kan dette virkeligt være korrekt rent lovmæssigt?

Har du da planer om at forlade Tele2 de næste 6 måneder? Hvis ikke, så
er bindingsperioden jo kun af teoretisk interesse.

mvh

Carsten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-01-06 16:59

On Mon, 09 Jan 2006 23:15:42 +0100, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Har du da planer om at forlade Tele2 de næste 6 måneder? Hvis ikke, så
>er bindingsperioden jo kun af teoretisk interesse.

Det er da interessant, uanset om der er planer om at forlade selskabet
eller ej.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

simlock.dk fylder 5 år til marts. Tilmeld dig nyhedsbrevet,
og få gode fødselsdagstilbud - http://www.simlock.dk/nyheder/

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 18:25

Lasse Hedegaard skrev den 10-01-2006 16:59:

> Det er da interessant, uanset om der er planer om at forlade selskabet
> eller ej.

Hvis man ikke har planer om at forlade selskabet, så har det ingen
praktisk betydning.

mvh

Carsten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-01-06 19:38

On Tue, 10 Jan 2006 18:25:27 +0100, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Hvis man ikke har planer om at forlade selskabet, så har det ingen
>praktisk betydning.

Du gentager dig selv, og det gør jeg også:

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 20:26

Lasse Hedegaard skrev den 10-01-2006 19:38:

> Du gentager dig selv,

Nej, jeg kommer med et argument for, at det er af teoretisk interesse,
såfremt man ikke vil forlade selskabet.

> og det gør jeg også:

ja du gør.

kan du også komme med et argument for hvilken praktisk betydning det
skulle have?

> Det er da _interessant_, uanset om der er planer om at forlade
> selskabet eller ej.

Hvorfor er det interessant?
Hvis ikke der er planer om at skifte ....hvad er argumentet for, at det
er interessant. Man bliver jo hvor man er alligevel.

mvh

Carsten

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-01-06 20:47

> kan du også komme med et argument for hvilken praktisk betydning det
> skulle have?

Man skifter fra ISDN til PSTN, og bliver dermed bundet i 6 nye måneder.
Kort efter opstår der så mange problemer regningsmæssigt, at man ikke ønsker
at være hos selskabet længere.

Man kan ikke få lov til at skifte, fordi man har fået en ny bindingsperiode.

> Hvorfor er det interessant?

Fordi de ikke skal gøre noget ulovligt?

--
Mvh. Jesper

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 10-01-06 20:54

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ønsker at være hos selskabet længere.
>
> Man kan ikke få lov til at skifte, fordi man har fået en ny

Enig!

Henrik

Fra : Pongo

Dato : 10-01-06 21:52

Jesper Nielsen wrote:
> Fordi de ikke skal gøre noget ulovligt?

Det er rigtigt. Selvfølgelig må Tele2 ikke gøre noget ulovligt.
Jeg tvivler dog på at dette er ulovligt, hvis man vel og mærke bliver
gjort opmærksom på det før man opgraderer sin ADSL. Der er jo ikke for
alvor tale om bondefangeri i dette tilfælde. Det er en kontrakt man
indgår, og varigheden overskrider ikke den varighed en sådan kontrakt må
have.
Man behøver ikke opgradere sin ADSL, hvis man ikke har lyst til at binde
sig for yderligere 6 måneder.
Jeg skal ikke kunne sige hvorfor Tele2 mener det er nødvendigt med
bindingsperioden, men enten mener de at de har nogle initielle
omkostninger der først bliver dækket på lidt længere sigt, eller også
mener de at det er smart rent forretningsmæssigt.
Det sidste vil være bekymrende, for det tyder på at de har vanskeligt
ved at holde på kunderne hvis ikke de har en bindingsperiode.
Direkte ulovligt tror jeg dog ikke at det er.
/Klaus

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 10-01-06 20:53

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis ikke der er planer om at skifte ....hvad er argumentet for, at det er
> interessant. Man bliver jo hvor man er alligevel.

Hehe, ja, det er ikke reelevant om jeg vil forlade selskabet eller ej, men
for at svare så er jeg i tvivl om jeg skal fortsætte hos dem eller skifte
til Cybercity,
de har begge de services jeg skal bruge, men Cyber er billigst...

Hvordan er kvaliteten af den fastnet telefoni der evt følger med i et abb
hos cyber??

Der er noget med at det er IP telefoni eller??

Henrik