Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Renteloft vs fast rente
Fra : Mette

Dato : 26-01-06 20:05

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvilken merudgift det vil blive, hvis
man vælger lån med renteloft på fem, hvis renten skulle stige til netop fem,
frem for at vælge det fastforentede på pt 4.

Hvis boligen koster 2,2 mio og kursen pt er på 96,5, er der et eller andet
der fortæller mig at lånet med renteloft lyder mest lukrativt. Men hvilken
formel bruges til at regne forskellen ud?

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 21:31

"Mette" <Mette@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der fortæller mig at lånet med renteloft lyder mest lukrativt. Men hvilken
> formel bruges til at regne forskellen ud?

Prøv at gåen på en af realkreditternes hjemmeside, der kan du ihvertilfalde
rimeligt præcist regne de umiddelbart kendte økonomiske konsekvenser ud. Har
selv prøvet på www.brf.dk

/Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-06 17:46

In article <43d91d47$0$141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Mette wrote:
> [...]
> der fortæller mig at lånet med renteloft lyder mest lukrativt. Men hvilken
> formel bruges til at regne forskellen ud?

Du kan prøve på kreditforeningens hjemmeside RD regner eksempelvis det med.
For 2.2 mio kan du låne 80% eller ca. 1.75 mio.

5% flexgaranti sparer du ved nuværende rente 600 kr på om måneden (efter skat).
Det er altså billigere i dag. Det stiger til max at koste 400 kr mere end
4% lånet.

Ulempen er, at såfremt du vil indfri Flexgaranti / Rentemaxlånet, så skal
det indfries til ca. kurs 100. Det fastforrentede indfries til dagskurs,
hvilket ved en rentestigning vil være billigere end de 96.5.

Hvis renten stiger, så vil boligpriserne muligvis/sandsynligvis falde.
Hvis du på det tidspunkt skal sælge vil restgælden ved rentemax muligvis
være langt over de 80% af prisen på huset. Og i skal lægge penge for at
slippe ud.

Hvis du har et 4% fastforrentet og renten stiger, så falder kursen, og
dermed falder din restgæld også. Så du kan slippe "gratis" væk fra din
bolig.

Så om du vælger det ene eller andet skal være baseret til din forventning
om renteudvikling / huspriser og hvor lang tid i ønsker at blive boende.

RD har flexgaranti både med og uden rentefald. Der er forskellig bidragssatser.
Med garanti betaler man 0,1% ekstra i bidrag, og 0,85% ekstra i
"forsikringspræmie". Så den relle maxrente ved 5% renteloft kan siges
at være 5.95%. Et flexlån vil være billigere op til denne rente.