Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed-stabilisering
Fra : mg

Dato : 26-01-06 20:05

Er der nogen størrer fordel, ved at vælge et digital-kamera med
billed.stabilisering, fremfor et uden ?
kan se det begynder så småt at vinde mere og mere indpas, hos de forskellige
fabrikanter, mener panasonic var nogen af de første med
billed-stabilisering.
Sonys nye T9 har det også , mærkeligt Canon ikke er med på vognen .

MVH

Fra : HKJ

Dato : 26-01-06 20:08

mg wrote:
> Er der nogen størrer fordel, ved at vælge et digital-kamera med
> billed.stabilisering, fremfor et uden ?

Ved stor zoom er det en væsentlig parameter og også ved video.

Læg mærke til at det er hver sin type stabilisering og nogle kamera har
kun den ene type. Der er en del af de nye modeller der kun har video
stabilisering, nok fordi det kan laves i software.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-06 21:12

HKJ wrote:

> Ved stor zoom er det en væsentlig parameter og også ved video.

Sikke noget ævl.
Du må mene ved lange brændvidder.
Eller mener du noget helt tredie?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HKJ

Dato : 26-01-06 21:25

Jan Bøgh wrote:

> Sikke noget ævl.
> Du må mene ved lange brændvidder.

På P&S snakker man normalt ikke om brændvidder men om gange zoom.
Hvis jeg hvade skrevet ved 50 mm brændvidde, hvad ville du så have sagt?
(Det er en lang brændvidde på mange P&S kamera)

> Eller mener du noget helt tredie?

Jeg prøver at tilpasse sproget til spørgeren.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 22:21

HKJ wrote:

> Jeg prøver at tilpasse sproget til spørgeren.

Muligvis. En zoom, der dækker fra 200mm til 600mm og en anden, der går
fra 10 til 30mm er begge 3 ganges zoom. Men hvad betyder det at du
"tilpasser sproget" ?

er stor zoom det ene eller det andet ?

-du spreder mangel på forståelse

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 26-01-06 22:30

Bo Bjerre wrote:

> Muligvis. En zoom, der dækker fra 200mm til 600mm og en anden, der går
> fra 10 til 30mm er begge 3 ganges zoom. Men hvad betyder det at du
> "tilpasser sproget" ?

Du burde bevæge dig lidt væk fra dit SLR, så ville du finde ud af at så
godt som alle P&S starter i området 28-35 mm (i 35mm sprog), så der
findes slet ikke de store variationer.

> er stor zoom det ene eller det andet ?

Det er en på over 5 gange (eller sådan noget)

> -du spreder mangel på forståelse

Jeg er overbevist om at der ikke er særlig mange P&S folk der forstår
hvad en 300 mm tele er og endnu mindre hvordan det relaterer til deres
kamera med en 5-50 mm zoom.
Hvorimode de ikke er i tvivl om hvad en 10 gange zoom gør.

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 22:43

In article <43d93d20$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
post@fjernes-sidebanen.dk says...

> -du spreder mangel på forståelse

Ahh come on mener du seriøst at den var svær at forstå. Man må bare slå
fast at korrekt eller ej så bliver begrebet zoom ofte anvendt på den
pågældne måde.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 26-01-06 21:08

> Er der nogen størrer fordel, ved at vælge et digital-kamera med
> billed.stabilisering, fremfor et uden ?

Hvis du fotograferer i situationer uden ret meget lys er det da en fordel!

> kan se det begynder så småt at vinde mere og mere indpas, hos de
forskellige
> fabrikanter, mener panasonic var nogen af de første med
> billed-stabilisering.

Nok fordi det er blevet billigere at fremstille :)

> Sonys nye T9 har det også , mærkeligt Canon ikke er med på vognen .

Canon Powershot S2 IS?

Brian

Fra : Per

Dato : 26-01-06 22:29

"mg" <msg@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> billed-stabilisering.
> Sonys nye T9 har det også , mærkeligt Canon ikke er med på vognen .

Canon laver objektiver til spejlrefleks, der har indbygget stabilisering.
Mig bekendt er dette system det der fungerer bedst og uden tab af
billedkvalitet.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-01-06 23:17

"mg" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billed-stabilisering.
> Sonys nye T9 har det også , mærkeligt Canon ikke er med på vognen .

Canon har været med på den vogn i mange år, de P&S-kameraer der har haft
det, har bare ikke været særlig udbredte herhjemme. Jeg vil næsten tro, at
Canon faktisk var nogle af de første der havde det på deres P&S-kameraer med
kraftig tele (sammen med Olympus C2100 UZ)

MVH
Thomas

Fra : mg

Dato : 27-01-06 09:56

Okay synes måske ikke det nævnte Canon Powershot S2 IS er særlig kompact,
det jeg tænker på er de meget populære Canon modeller og meget kompacte, som
f.eks hele Ixus serien , A-serien samt S-serien , mener ikke der i de
serier er billed-stabilisering, ud fra det kan man vel godt konkludere, at
det ikke er særlig udbredt,
Er mest tilhænger af Canon , ellers har Panasonic en del helt små
kameraer, med funktionen.

Bragte det på bane, fordi jeg synes det er interessant, efterhånden som
kameraerne bliver mindre og mindre, går det gerne udover ergonomien, det kan
give rystede billeder, og som der bliver nævnt, fotograferes der i mørke
omgivelser er det en klar fordel.

Nu vi er ved emnet, kan se Sony lige har lanceret en model S 600 ,
ovenikøbet til under 2000 kr, den står beskrevet i digitalmagasinet.dk
nederst på siden, under ældre nyheder.
ifølge artiklen, skulle den have en funktion , der svarede til
billede.stabilisering nogen der kan give et bud på hvorfor den teknik,
skulle være så revolutionerenede, blitzen skulle kunne række 11 meter,
dobbelt så langt som normalt, ( som ellers for COMPACT kameraer )

Venlige Hilsner

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-01-06 22:33

mg wrote:

> [...], skulle den have en funktion , der svarede til
> billede.stabilisering nogen der kan give et bud på hvorfor den
> teknik, skulle være så revolutionerenede, blitzen skulle kunne
> række 11 meter, [...]

Det er såmænd blot at den kan gå op til ISO 1000.

Problemet med påstanden "blitzen kan række 11 meter" er naturligvis at
det afhænger af kameraet, om billeder ved ISO 1000 er værd at se på.

Fra : mg

Dato : 26-01-06 23:34

Mærkeligt udtryk, at tilpasse sproget til spørgeren, som om det mest er
professionelle der er i dette forum,
kan godt se i mit spørgsmål, at der burde have stået compact kamera, troede
det gav sig selv, med benævnelsen af Sony T9, mener ikke Canon har nogen
compact modeller med billedstabilisering i deres program, læste i et foto
blad idag, en lille artikel omkring emnet, og jo funktionen har forskellige
navne, efter hvad fabrikat det er, de nævnte teknikken som bestod af en
slags gyro

Venlig Hilsen

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 27-01-06 08:12

> [...]
> et foto blad idag, en lille artikel omkring emnet, og jo funktionen har
> forskellige navne, efter hvad fabrikat det er, de nævnte teknikken som

Hvis det er i den nye Digital Foto du har læst i, så kik længere omme i
bladet i artiklen "kompaktkameraet truer videokameraet". Der er netop en
Canon Powershot S2 IS, den har billedstabilisering.