funktionskald i overloading
Fra : Jesper Gødvad

Dato : 12-06-01 23:34

Hej Alle.

Jeg har lavet en overloaded funktion til min klasse

class MinKlasse {
string returStreng() { return "min tekst"; }
friend string& operator <<( string&, const MinKlasse& );
};

string& operator<< (string& ud, const MinKlasse & kilde ) {
ud += min_streng; // virker fint
ud += fri_funktion( min_streng ); // virker også fint
ud += kilde.returStreng(); // virker ikke
}

Resultatet er følgende kompileringsfejl under g++, RedHat Linux:

parsing const MinKlasse' as 'this' argument of const string
MinKlasse::returSteng() ' discards qualifiers

Hvorfor kan jeg ikke kalde funktionen og hvad "betyder" fejl-meddelelsen?

Håber nogen kan hjælpe.

mvh. jesper

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 13-06-01 00:18

Hejsa.
Jeg har ikke umiddelbart en løsning, men der er nogle uhensigtsmæssigheder i
din kode.

Du returnerer ingen reference til "ud", i slutningen af din funktion.
Det skal du gøre, så vidt jeg ved, ellers vil det vist gå galt når du laver
flere af disse
operationer af gangen
f.eks ved:
string a;
a << MinKlasse1 << MinKlasse2;

Du erklærer en memberfunktion operator<<, som du aldrig implementerer.
den funktion du derimod laver er den globale funktion for operatoren<<.
hvis du skulle have lavet det med funktionen i klassen skulle din syntax jo
være noget
nær sådan her:
string& MinKlasseerator<<(.....

Men af nogle obskure grunde, er det vist fornuftigst at lave
implementationen som en global
funktion.. måske ikke lige i dette tilfælde, men ved operatorer som + og -
hvor man
forventer at de virker ens uanset hvilken rækkefølge du putter dine
argumenter ind i, giver det nogle problemer.

så jeg tror det smarte er at slette det erklæring i klassen, såvidt jeg kan
se, er den ihvertfald overflødig.

Jonas

Fra : Ivan Johansen

Dato : 13-06-01 00:42

Jonas Meyer Rasmussen wrote:
> [...]
> hvis du skulle have lavet det med funktionen i klassen skulle din syntax jo

Jeg kan ikke se nogen memberfunktion operator<<. Han skriver netop at
den er en friend og ikke et medlem af klassen. Men hvis han ikke bruger
nogen private data eller funktioner i klassen behøver den ikke være
friend, og denne erklæring kan slettes, som du ganske rigtigt påpeger.

> [...]
> forventer at de virker ens uanset hvilken rækkefølge du putter dine
> argumenter ind i, giver det nogle problemer.
Det er ikke obskure grunde. Da første parameter til operator<< er string
og ikke hans egen klasse, er funktionen nødt til at være global. Ellers
skulle funktionen være medlem af klassen string, som man ikke selv bør
redigere i.

> så jeg tror det smarte er at slette det erklæring i klassen, såvidt jeg kan
> se, er den ihvertfald overflødig.
Enig, hvis private eller protected data eller funktioner ikke anvendes.
Men da returStreng() her er private kan erkleringen ikke fjernes.

Venlig hilsen
Ivan Johansen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 13-06-01 00:56

"Jesper Gødvad" wrote:
> [...]
> }
> parsing const MinKlasse' as 'this' argument of const string
> MinKlasse::returSteng() ' discards qualifiers

Den første fejl kan ganske rigtig være svær at forstå. Fejlen skyldes at
kilde er en konstant, som returStreng ikke må ændrer på. Dette gør den
heller ikke, men det ved compileren ikke. Dette kan du dog fortælle
compileren ved at skrive const efter funktionserklæringen:
string returStreng() const { return "min tekst"; };

Du bør rent faktisk altid skrive const efter funktionserklæringen på en
funktion, der ikke ændrer på klassens data.

Den anden fejl betyder at du har glemt at returnere noget fra
funktionen:
return ud;

Det undrer mig dog at du bruger operator<< til at lægge indeholdet af en
klasse til en streng. Jeg ville have anvendt operator+=, hvilket jeg
synes er mere logisk. operator<< bruges normalt til streaming.

Jeg håber det har hjulpet dig.

Ivan Johansen