Skråstol, hvor gamle må de være
Fra : Lise Kristensen

Dato : 27-01-06 13:12

Vi har lånt en skråstol, som vores datter har stor fornøjelse af at sidde i.
Er der nogen der ved, hvor længe hun kan sidde i den - altså hvor mange
kilo den kan klare.
Det er en helt almindelig skråstol, som jeg ikke kender mærket på, men
går ud fra, at de forskellige modeller kan tåle omtrent den samme
belastning.

Hilsen Lise

Fra : Iben Holst

Dato : 27-01-06 18:27

> [...]
> Det er en helt almindelig skråstol, som jeg ikke kender mærket på, men
> går ud fra, at de forskellige modeller kan tåle omtrent den samme

Den er der mange forskellige meninger om.

Nogle står meget fast på at barnet kun må være i den 15 min af gangen
(anbefales af de fleste sundhedsplejersker) - mens andre lader barnet
sidder der så længe det vil.

Personligt lod vi vores børn sidde eller rettere ligge i skråstolen mere end
15 min af gangen - nogle gange 1/2 time - 3 kvarter. Det var en model
man selv kunne regulere hældningen på og vi lagde den så den var vandret
når deres vægt tyngede den ned og så var den en model med plan ryg
(plade syet ind) så børnenes rygge ikke krummede.
Som de voksede regulerede vi hældningen mere og mere så de kom højere
op, som vi mente det var passende i forhold til deres udvikling af især
rygmuskulaturen.

Iben

Fra : Nette

Dato : 27-01-06 22:02

"Lise Kristensen" skrev

> [...]
> Det er en helt almindelig skråstol, som jeg ikke kender mærket på, men
> går ud fra, at de forskellige modeller kan tåle omtrent den samme

Jeg tror, der er stor forskel på skråstole. Både ang. materiale og
konstruktion.
Vi smed vores i kælderen, da stolen gik ud af possition, når den lille sad i
den.
Den kan vel holde indtil I kan se, hun kommer for langt ned at ligge i den
eller at hun bliver for vild til den?

Nette