ComX - Nu med offentlig ip
Fra : Svend

Dato : 26-01-06 12:48

Hej

Jeg lagde mærke til at comx har fjernet de private ip adr. fra deres
routere...

C:\WINDOWS>tracert dr.dk

Tracing route to dr.dk [195.137.194.128]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
2 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
3 <1 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.82
4 <1 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.97
5 2 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.2
6 1 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.18
7 1 ms <1 ms <1 ms 192.38.7.41
8 1 ms 1 ms 1 ms gi5-1.r-dmz1-1.dr.dk [195.85.253.18]
9 ^C

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 26-01-06 13:46

Svend wrote:
> Hej
>
> Jeg lagde mærke til at comx har fjernet de private ip adr. fra deres
> routere...
>

> C:\WINDOWS>tracert dr.dk
>
> Tracing route to dr.dk [195.137.194.128]
> over a maximum of 30 hops:
>
> 1 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.156.2
> 2 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
> 3 <1 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.82
> 4 <1 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.97
> 5 2 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.2
> 6 1 ms <1 ms <1 ms 87.72.98.18
> 7 1 ms <1 ms <1 ms 192.38.7.41
> 8 1 ms 1 ms 1 ms gi5-1.r-dmz1-1.dr.dk [195.85.253.18]
> [...]
Så mangler vi bare at få reverse DNS på vores IP, men det er nok
ønsketænkning.

Hans

Fra : Svend

Dato : 26-01-06 14:40

Hans wrote:
> Så mangler vi bare at få reverse DNS på vores IP, men det er nok
> ønsketænkning.

Hvorfor vil du gerne have det ?

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 26-01-06 14:49

Svend wrote:

> Hvorfor vil du gerne have det ?

Fordi jeg gerne vil have min mailserver hjem, og sålænge reverse DNS mangler
kan jeg risikere at blive afvist på de servere som tester for reverse DNS,
og de bliver desværre flere og flere. Jeg kunne selvfølgelig bruge ComX
smtp, men det er jeg ikke interesseret i.

Hans

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-01-06 14:12

On Thu, 26 Jan 2006 12:47:41 +0100, Svend wrote:

> Hej
>
> Jeg lagde mærke til at comx har fjernet de private ip adr. fra deres
> routere...

Og hvad skulle problemet være ved det? Så længe du har en offentlig IP
termineret hos dig har det ingen betydning hvordan den routes internt på
deres net. Eh heller op det gøres via offentlige eller private
ip-adresser.

Jeg vil næste sige det kunne være en fordel at bruge private adresser.
Så er der nemlig meget ringere mulighed for fx ddos mod det interne
udstyr.

/Henning

Fra : Svend

Dato : 26-01-06 14:38

Henning Wangerin wrote:

> [...]
> termineret hos dig har det ingen betydning hvordan den routes internt på
> deres net. Eh heller op det gøres via offentlige eller private

Åh du ved, man poster en traceroute og folk råber op om rfc'er mig her
og der. Jeg har bare lagt mærke til at de har ændret det, men jeg kender
ikke deres motivation.

--
Svend

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-01-06 14:39

On 2006-01-26, Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> Og hvad skulle problemet være ved det?

At routerne sender eksempelvis ICMP-pakker fra en privat adresse ud til
Internet.

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-01-06 14:50

On Thu, 26 Jan 2006 14:11:43 +0100, Henning Wangerin
<news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> Og hvad skulle problemet være ved det?

Tænk fx over, hvordan ping og traceroute virker. Tænk også lidt over,
hvad RFC1918 siger om at sende trafik ud i Internet med 1918 source-
adresser.

-A

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-01-06 15:41

On Thu, 26 Jan 2006 14:50:26 +0100, Asbjorn Hojmark wrote:

> Tænk fx over, hvordan ping og traceroute virker. Tænk også lidt over,
> hvad RFC1918 siger om at sende trafik ud i Internet med 1918 source-
> adresser.

Ok jeg medgiver der kan være et problem.

Men lad mig komme med et eksempel:

Jeg sidder på en routed IP, som via et par mellemliggende routere med
rfc1918-adresser er koblet på internettet via en border-router.

1) Ved en ping ude fra verden filterer border-routeren pakker fra, så man
ude fra den store verden simpelthen ikke får svar retur.

2) Ved en ping ude fra verden filterer border-routeren ingen
filterering af pakker , så rfc1918 kommer ud som source-ip på svarene.

3) Jeg laver en trace ud til en ekstern global ip, og får svar fra de
interne rfc1918 adresser

I situation 1) og 3) kan jeg ikke se der er nogle problemer overhovedet.

Situation 2) er vel iflg rfc1918 problematisk, men hvilke problemer vil
der rent praktisk være tale om?

/Henning

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-01-06 15:50

On 2006-01-26, Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

> Situation 2) er vel iflg rfc1918 problematisk, men hvilke problemer vil
> der rent praktisk være tale om?

Den vil blive spist af filtre, det betyder nok ikke det store hvis det
er en echo-pakke, men hvad med fx fragmentation needed, source quench
eller andre _rigtige_ kontrol-pakker?

--
Andreas

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-01-06 16:34

On Thu, 26 Jan 2006 14:50:27 +0000, Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Den vil blive spist af filtre, det betyder nok ikke det store hvis det er
> en echo-pakke, men hvad med fx fragmentation needed, source quench eller
> andre _rigtige_ kontrol-pakker?

Ok Det har du selvfølgelig ret i. Jeg giver mig

/Henning

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-01-06 22:03

On Thu, 26 Jan 2006 15:41:11 +0100, Henning Wangerin
<news_via_pan+041124@hpc.dk> wrote:

HI Henning

snip en masse jeg ikke forstod
men du lyder til at vide hvad du taler om så :

>Situation 2) er vel iflg rfc1918 problematisk, men hvilke problemer vil
>der rent praktisk være tale om?

kan du på menneske dansk pædagoisk forklare mig hvorfor min
forbindelse til comx går ned reglmæsigt samt som nu i det skrivene
øjeblik der køre den bare langsomer og langsomer indtil jeg har været
hænde og trægge strømmen fra og sætte en kuglepend i routeren - hvor
efter den så køre fint igen i mellem 40 minutter og 4 timer ?

ja nogen gange kan den stå og hente en hel nat og være i gang når jeg
står op om end det er sjældent - men det der er så sært er at sådan
plejede det ikke at køre fra jeg fik comx i november - det er først
blevet helt galt her i midten af Januar - jeg havde den til at stå og
suge med bitcomet i en uge imens jeg var væk i beg af januar hvor den
kun gik ned en gang så ... hvad sker der ? er det noget der kan gøres
noget ved ?
--
MvH
Bo M Mogensen

Well well well John Lennon ca 1970

Fra : Hans

Dato : 29-01-06 22:15

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> hænde og trægge strømmen fra og sætte en kuglepend i routeren - hvor
> efter den så køre fint igen i mellem 40 minutter og 4 timer ?

Hvilken hastighed og router har du?

Hans

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-01-06 22:39

On Sun, 29 Jan 2006 22:14:47 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Hvilken hastighed og router har du?

hmm 20/20megabit - hvad router det eksakt er - er svært at sige -
jeghar aldrig fået nogen parpire på den og det er ja bare sådan en
forholdvis stor hvis flad en med 4 udgange hvor a den ene er ( port 4)
er til ip telefoni - men jeg tror det er sådan en "standard" router de
sender ud til alle derres kunder - jeg har spurgt om man kunne sætte
en anden router til - men det kan man ikke ( siger de )

Fra : Hans

Dato : 29-01-06 23:02

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> sender ud til alle derres kunder - jeg har spurgt om man kunne sætte
> en anden router til - men det kan man ikke ( siger de )

Mig bekendt har ComX ingen standardrouter, men det kommer nok an på jeres
installation. Er du sikker på det ikke er deres NT-Boks, for her har de
tilsyneladende flere modeller?

Vi har ikke andet end et vægpanel med 2 x Coax til TV/FM og 2 x RJ45, hvor
den ene er til Internet og den anden til telefoni. Der er ingen
standardrouter og de anbefaler ZyXEL 334 eller 335WT, men begge routere
ville i øvrigt ikke kunne håndtere 20/20 Mbit. Her skal man grave noget
dybere i foret for at få udstyr som kan håndtere den båndbredde.

Du skal nok heller ikke forvente erhvervsstabilitet på et bolignet, så det
er spørgsmålet om dine forventninger måske er for høje. Man får som bekendt
hvad man betaler for.

Hans

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-01-06 23:48

On Sun, 29 Jan 2006 23:01:32 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Mig bekendt har ComX ingen standardrouter, men det kommer nok an på jeres
>installation. Er du sikker på det ikke er deres NT-Boks, for her har de
>tilsyneladende flere modeller?

Nahh det skulle være sådan en router ... ja rent fysisk så er den
forbundet med et netværks kapel til en klump på vægen ... der også har
en antende udgang - så jeg tror godt vi kan gå ud fra at det er en
router ...

>Vi har ikke andet end et vægpanel med 2 x Coax til TV/FM og 2 x RJ45, hvor
>den ene er til Internet og den anden til telefoni.

jamen det er der også til min jeg går ud fra du taler om klumben i
vægen ?

> [...]
>ville i øvrigt ikke kunne håndtere 20/20 Mbit. Her skal man grave noget
>dybere i foret for at få udstyr som kan håndtere den båndbredde.

jamen den har nu kunne - jeg præsterede så sent som i sidste uge at
downlaode 350 mb på et minut fra easy news ... har sendt med 17500 kbs
på bitcomet ...

>Du skal nok heller ikke forvente erhvervsstabilitet på et bolignet, så det
>er spørgsmålet om dine forventninger måske er for høje. Man får som bekendt
>hvad man betaler for.

Nahh lidt betaler jeg da omkring 700 kr pr md - så helt vedlagsfrit er
det da ikke ... men det der piner mig er at det HAR virket ... men
ikke gør det mere

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 09:47

On Sun, 29 Jan 2006 22:47:53 GMT, Bo M Mogensen <chokmah@spamcopp.net>
wrote:

> [...]
> forbundet med et netværks kapel til en klump på vægen ... der også har
> en antende udgang - så jeg tror godt vi kan gå ud fra at det er en

Står der ikke noget på den? *Slet* ingenting?

-A

Fra : Svend

Dato : 30-01-06 14:57

Asbjorn Hojmark wrote:

> Står der ikke noget på den? *Slet* ingenting?
>
> -A

Det er vist en bridge fra et italiensk firma, hvori der er indbygget
voip pots og noget qos.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 30-01-06 15:04

Her var den : <http://www.telsey.com/products/product.jsp?pid=213&fid=12>

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 15:29

On Mon, 30 Jan 2006 15:03:38 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> http://www.telsey.com/products/product.jsp?pid=213&fid=12

Mja, hvis man også bruger voice fra ComX, er den selvfølgelig ikke så
nem at skifte. Man kan dog formentlig sætte en sniffer på forsiden og
finde ud af, hvad de gør med POTS-portene og lave noget der ligner på
en anden box, men det kræver lidt mere. Måske kan man bruge CPV'en på
indersiden af ens foretrukne router.

Hvis man ikke bruger voice-delen, burde det være trivielt at skifte
den til en router af foretrukkent fabrikat.

-A

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-01-06 15:54

On Mon, 30 Jan 2006 15:29:01 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvis man ikke bruger voice-delen, burde det være trivielt at skifte
>den til en router af foretrukkent fabrikat.

jamen det har jeg undersøgt man kan ikke bruge andre ind den de levere
siger de ... ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 18:20

On Mon, 30 Jan 2006 14:53:30 GMT, Bo M Mogensen <chokmah@spamcopp.net>
wrote:

> jamen det har jeg undersøgt man kan ikke bruge andre ind den de
> levere siger de ... ?

Du skal ikke forvente, at en tilfældig supporter har ret meget
forstand på det. Men hvis du gerne vil have hjælp, så tag og svar på
det, du bliver spurgt om.

-A

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-01-06 18:54

On Mon, 30 Jan 2006 18:20:00 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Du skal ikke forvente, at en tilfældig supporter har ret meget
>forstand på det. Men hvis du gerne vil have hjælp, så tag og svar på
>det, du bliver spurgt om.

jamen jeg tror jeg fik formuleret et svar i :

efter en venlig sjæl havde sendt et link til derres hard were og
suport sider

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-01-06 15:53

On Mon, 30 Jan 2006 15:03:38 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Her var den : <http://www.telsey.com/products/product.jsp?pid=213&fid=12>

Nahh min er nu ikke sådan en ...

Fra : Svend

Dato : 30-01-06 16:20

Bo M Mogensen wrote:

> Nahh min er nu ikke sådan en ...

Er den hvid, men ligner ?

Hvad står der bag på den ?

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 30-01-06 16:29

Bo M Mogensen wrote:

> Nahh min er nu ikke sådan en ...

Kan du finde den i denne guide:

https://www.comxnet.dk/pdf/installationsguide.pdf

Hans

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-01-06 17:40

On Mon, 30 Jan 2006 16:29:10 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>https://www.comxnet.dk/pdf/installationsguide.pdf

jamen det er den der heder triple play technologies -trpo1 -nt - box

Fra : Svend

Dato : 30-01-06 21:05

Bo M Mogensen wrote:

> jamen det er den der heder triple play technologies -trpo1 -nt - box

Nå, ja det er deres egen opfindelse.

Hvordan er kvaliteten på tvet ?

--
Svend

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-01-06 21:52

On Thu, 26 Jan 2006 12:47:41 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg lagde mærke til at comx har fjernet de private ip adr. fra deres
>routere...

ok ja jeg bruger dem også men jeg har en del problemer med dem som det
fremgård af det indlæg jeg lige har postet - jeg synes fra november
til midten af januar der kunne man nøjes med at reseate routheren ca
hver 40 time ... men nu går den ned ca hver 40 time og slår man bit
comet til så går den kold på under 10 minutter ( ihvertilfælled her
ved mig ) jeg har så snakket en del med morten andersen om problemet
og de har lavet en nytscript / en softwere opgradering til routeren så
den skulle gå fra at processe 2000 info skulle kunne processe 8000
info også skulle den ryde op i det hele hver anden time ( ja det var
hvad han sagde aner ikke hvad det betyder ).

men jeg er ved at blive vandvitig af den går ned og det til trods for
at jeg bruger den meget behersket - jeg har gang i 3 ting

1.) newsLeecher
2.) et ftp oploade til en ven
3.) en power poster til news

ja også surfer jeg lidt og har min icq tændt - men at det lige frem
skulle få systemnet til at gå ned undre mig såre ?

er der tale om at de levere en dårlig router ?

Fra : Svend

Dato : 30-01-06 11:30

Bo M Mogensen wrote:

> er der tale om at de levere en dårlig router ?

Lad være med at kalde det en router hvis det ikke er en router. Er det
den dims som comx kalder for en ntboks ?

--
Svend

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 30-01-06 15:52

On Mon, 30 Jan 2006 11:29:53 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Lad være med at kalde det en router hvis det ikke er en router. Er det
>den dims som comx kalder for en ntboks ?

Hmm jeg ved ikke om det er en nt box eller en router - det er slet og
ret fysisk sådan en hvis kasse med 5 ingnange en til lan 3 ud til
internet og en til ip teleforni .. men jeg har skrevet til comx og
bedt dem om noget info om den