PHP i XHTML dokument
Fra : Thomas H.

Dato : 26-01-06 20:16

Hej NG,

Jeg har et htm-dokument der indeholder xhtml og i det vil jeg gerne kunne
bruge mine vanlige php includes til at hente navigation osv. med. Nu er
problemet bare at få php-delene til at virke - ikke så underligt, det er jo
ikke et regulært php-dok.

1)
Jeg har prøvet at redigere min php.ini, men det kan ikke lade sig gøre, da
jeg har mit domæne hos b-one, og den slags kan de ikke overlade til
kunderne.

2)
På Webcafe (http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/phpxml.html) anbefales
der alternativt at indsætte

<?php
echo '<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>';
?>

Det har jeg forsøgt, men uden held.(Er heller ikke helt sikker på at det er
den løsning jeg leder efter...)

3)
En tredje løsning var at føje denne linie til min htaccess:

AddType application/x-httpd-php .htm .xml .rss

Det gjorde ingen forskel, andet end at FF ikke ville have med siden at
gøre, men foreslog at jeg åbnede den i IE (?).

Så mit spørgsmål er: Er der andre måder, end ovenstående, at bibeholde mit
xhtml design, men samtidig nyde godt af noget serverside?

Se giraffen: http://thomasherskind.com/test/navpics.htm

Håber der er nogle lyse hoveder der ved lidt mere om php/xhtml end jeg.

Mvh. Thomas H.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-06 20:20

On Thu, 26 Jan 2006 19:15:46 GMT, "Thomas H." <retardmonkey@gmail.com>
wrote:

> [...]
>?>
>
>Det har jeg forsøgt, men uden held.(Er heller ikke helt sikker på at det er

Hvordan "uden held"?

Fik du en fejlmeddelelse eller lignende?

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Holst

Dato : 26-01-06 20:27

Thomas H. wrote:

> [...]
> problemet bare at få php-delene til at virke - ikke så underligt, det er jo

Jeg er måske dum, men skal du ikke bare give det endelsen .php, og så er
alle glade?

Fra : Holst

Dato : 26-01-06 20:32

Holst wrote:

> Jeg er måske dum, men skal du ikke bare give det endelsen .php, og så er
> alle glade?

Nej, jeg forstår ikke dit problem.

Hvis du inkluderer PHP i dokumentet, så bør du give det endelsen .php
eller lignende. Så kan serveren forstå, at det er et PHP-dokumentet og
håndterer det således.

Og det så spytter XHTML ud eller noget helt tredje burde jo være
ligegyldigt. Det får først betydning, når det når til klienten, men det
er jo lang tid efter PHP.

Jeg ar selv et XHTML-dokument med PHP liggende hos B-one, og det virker
upåklageligt. Det har endelsen .php.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-06 21:08

On Thu, 26 Jan 2006 20:31:40 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

>Og det så spytter XHTML ud eller noget helt tredje burde jo være
>ligegyldigt. Det får først betydning, når det når til klienten, men det
>er jo lang tid efter PHP.

Problemet er, at den indledende XML-deklaration:
   <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
... bliver betragtet som PHP-kode.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Holst

Dato : 26-01-06 22:52

Peter Brodersen wrote:

> Problemet er, at den indledende XML-deklaration:
>    <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> .. bliver betragtet som PHP-kode.

Okay. Men hvorfor gør det det? Jeg troede, at php skulle starte med
<?php ...?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-01-06 23:11

On Thu, 26 Jan 2006 22:52:01 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

>Okay. Men hvorfor gør det det? Jeg troede, at php skulle starte med
><?php ...?

PHP skal starte med <?php. Det er dog muligt at konfigurere php til
også at svare på <? af historiske årsager (samt et par øvrige
alternativer).

Webhotellerne, der måske har haft kunder længe, er derfor generelt
forsigtige med at begrænse deres php-installation til kun at acceptere
<?php

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Holst

Dato : 26-01-06 23:15

Peter Brodersen wrote:

> [...]
>
> Webhotellerne, der måske har haft kunder længe, er derfor generelt
> forsigtige med at begrænse deres php-installation til kun at acceptere

Ok. Tak for forklaringen.

Fra : Leif Neland

Dato : 27-01-06 07:10

Peter Brodersen wrote:

> Problemet er, at den indledende XML-deklaration:
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
> .. bliver betragtet som PHP-kode.

Det kunne du jo have skrevet med det samme, i stedet for bare sige at det
gav fejl..

<? echo '<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>'?>

.... skulle kunne gøre det.

Leif

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-01-06 15:19

On Fri, 27 Jan 2006 07:09:32 +0100, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

>Det kunne du jo have skrevet med det samme, i stedet for bare sige at det
>gav fejl..

Bemærk hvem du svarer på.

Jeg skrev ikke bare at det gav fejl. Jeg forklarede Holst
problemstillingen.
--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Janus Lindblad

Dato : 26-01-06 21:36

Thomas H. skrev:
> Så mit spørgsmål er: Er der andre måder, end ovenstående, at bibeholde mit
> xhtml design, men samtidig nyde godt af noget serverside?

Nu kender jeg naturligvis ikke til dine forudsætninger for at ville bruge
XHTML, men jeg ville umiddelbart sige, at din XML-deklaration slet ikke er
nødvendig. Der er en række ulemper ved at sætte den. Se mere her:
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration

Den simpleste løsning ville derfor være slet ikke at medtage den.

- Janus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas H.

Dato : 26-01-06 22:20

"Thomas H." <retardmonkey@gmail.com> wrote in

Mange gode svar - tak for det!

Jeg var nok ikke helt klar i min formulering, men sådan er det vist ofte:
hvis man kunne formulere spørgsmålet rigtigt, ville en løsning sikkert vise
sig.

Det jeg søgte var: muligheden for php, fx php include, i et .htm dokument.
Det er vist så besværligt at det tangerer det umulige, så jeg har valgt at
lave mine .htm-dokumenter om til .php-dokumenter.

Så istedet for at få php i min xhtml, får jeg det næstbedste - nemlig xhtml
i min php.

Tak for hjælpen - det validerer og ser ud som det skal, så jeg er glad!

Fra : Dan Storm

Dato : 27-01-06 16:37

Thomas H. skrev:

> Det jeg søgte var: muligheden for php, fx php include, i et .htm dokument.
> Det er vist så besværligt at det tangerer det umulige, så jeg har valgt at
> lave mine .htm-dokumenter om til .php-dokumenter.

<Files *.html>
ForceType application/x-httpd-php
</Files>

Gør dig selv den tjeneste at benytte dig af filendelsen .php på alle
dine filer som indeholder php. På den måde er det nemmere at holde
tingene adskilt.

> Så istedet for at få php i min xhtml, får jeg det næstbedste - nemlig xhtml
> i min php.

Du skal ikke tro at det er et 'alternativ' bruge php til at udskrive html!
Du kan kalde dine filer alt fra index.html til index.fjollenisse, bare
serveren kan servere filerne rigtigt.
Dit XHTML bliver ikke mindre korrekt af at få php til at udlægge det,
samtidigt bliver dit php heller ikke mindre rigtigt af at få serveren
til at parse en html fil som php!
Det der tæller er om du skriver din XHTML rigtig og om den kan valideres
som sådan.

- Så vigtig er du heller ikke!