Hvordan checkes hvilkete CSS der benyttes?
Fra : Verner Jensen, Ålbor~

Dato : 26-01-06 22:04

Hej -NG

Jeg har behov, iforbm. mit arbejde, hurtigt at kunne checke noglle siders
felter - hvilke style classe/styles - hver felt benytter.

Findes der en extension til IE/FF - som ved eks. at føre musen hen over et
felt - viser ovenstående oplysning.

Pfht, Henrik

Fra : TL

Dato : 26-01-06 22:20

"Verner Jensen, Ålborg" skrev i en meddelelse

> [...]
> felter - hvilke style classe/styles - hver felt benytter.
>
> Findes der en extension til IE/FF - som ved eks. at føre musen hen over et

I IE klik vis-kilde og øverst i kodens <head> del finder du:<link
href="css-ark" rel="stylesheet" type="text/css" />indtast /css-ark efter
domænenavnet og du ser filen.God fornøjelseTL- - -www.lindkold.dkBillig
hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : TL

Dato : 26-01-06 22:22

TL skrev:

> [...]
>- - -
>www.lindkold.dk
>Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign
ups, sorry med formateringen - ved ikke lige hvad der skete der.

TL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-01-06 22:39

Verner Jensen, Ålborg skrev:

> Jeg har behov, iforbm. mit arbejde, hurtigt at kunne checke
> noglle siders felter - hvilke style classe/styles - hver felt
> benytter.

Der er flere muligheder til Firefox. Hvis du ikke allerede har
installeret Web Developer Toolbar, skal du gøre det nu - det kan
ikke undværes. Her kan man fx vælge:

CSS => View Style Information (Ctrl-Skift-Y)

Herefter kan man vælge et element med musen hvorefter der åbnes et
faneblad med de css-regler der er aktive for netop dette element.
Som en hjælp til udvælgelsen kan man se DOM-strukturen i
statuslinjen mens man udvælger.

DOM-inspektøren kan også bruges til at tjekke css med. Kombinerer
man med udvidelsen "Inspect Element", kan man hurtigt få DOM-menuen
op for et givent element ved at højreklikke på det.

I DOM-oversigten vælger man "CSS Style Rules" - herefter kan man se
de aktive regler for elementet. I modsætning til "View style
information" kan man i DOM-inspektøren også se rangordningen af
reglerne - øverst i regeloversigten er en eller flere linjer med
browserens standardværdier for det pågældende element, herefter
følger en linje for hver regel angivet i sidens css, ordnet med de
mindst specifikke regler først.

Man har også mulighed for at skifte til visningen "Computed style"
hvor man kan se hvilke værdier browseren har anvendt på elementet.

Hvis det bare drejer sig om et hurtigt overblik over DOM-
strukturen, er MODI (Mouseover DOM Inspector) et effektivt værktøj.
Det er en bookmarklet der virker i de fleste nyere browsere - dog
ikke i Safari. Se mere her:
<http://slayeroffice.com/tools/modi/v2.0/modi_help.html>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-01-06 22:55

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> strukturen, er MODI (Mouseover DOM Inspector) et effektivt værktøj.
> Det er en bookmarklet der virker i de fleste nyere browsere - dog

Og til IE en toolbar der også kan vise aktive CSS elementer, selv om den er
tænkt til noget større og bredere Og den gør det på hover Så hav
kuglepennen klar

http://www.visionaustralia.org.au/info.aspx?page=614

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg