Hjælp mig........?
Fra : Knud Korsbæk

Dato : 12-06-01 20:33

Hej Allesammen........

Min dejlige hest som jeg vandt LA2 til klubstævne med i søndags, har
efterfølgende opført sig underligt.....
Mandag skulle jeg som sædvanlig ud og træne, efter jeg havde skridtet i 10
min og skulle til at trave, begyndte han at stejle/hoppe på samme sted eller
løb! Hvis jeg tog ham lidt i munden for at stoppe ham blev det bare meget
være! Han har ikke sår eller lign. i munden, eller skavsår eller trygmærker!

Skal han måske have raspet tænder igen?
(Han får ca. to skovl fulde stjernefoder, da der ikke er helt nok græs, det
spiser han fint op)

Skal han have dyrlæge?

Jeg vil MEGET gerne have hjælp eller nogle gode råd/ ideer?

Med venlig hilsen
En bekymret hesteejer.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 12-06-01 23:18

In article <W8uV6.2887$22.74201@news.get2net.dk>, "Knud Korsbæk"
<kkorsbaek@get2net.dk> wrote:

      Hej Knud

> [...]
> lidt i munden for at stoppe ham blev det bare meget være! Han har ikke
> sår eller lign. i munden, eller skavsår eller trygmærker!

   På trods af at du siger at han ikke har sår eller lignende og ingen
trykmærker så tror jeg at han har smerter. Måske ikke efter trykmærker
eller sår - men måske i bentøjet? Eller måske han er stresset og har brug
for ro?

> Skal han måske have raspet tænder igen? (Han får ca. to skovl fulde
> stjernefoder, da der ikke er helt nok græs, det spiser han fint op)
>
> Skal han have dyrlæge?

   Jeg ville i hvert fald nok tilkalde dyrlægen for at få chekket at der
ikke var noget fysisk i vejen med ham Og hvis der ikke er noget som
helst så tage den med ro - skridte en tur i skoven eller sådan noget
afslappende noget en dags tid eller to :)

> Jeg vil MEGET gerne have hjælp eller nogle gode råd/ ideer?

   Det var lige hvad jeg ku komme i tanke om

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Kitiara

Dato : 13-06-01 06:24

Hej.

Jeg kan kun tilslutte mig Trines udsagn. Ikke alle skader er umidbart
synlige, en trykskade eller kan ikke altid ses. Men det kan også være
stress.
Da jeg red stævner, havde jeg for vane at give min hest en fridag efter
stævnet. Bare så hun havde tid til at koble af.
I dit tilfælde ville jeg nok kontakte en dyrelæge

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 13-06-01 10:41

Hej

Jeg kan ikke lade være med at tænke på gjordkrampe?
Desuden sker der ofte det til stævner, at opvarmning og afskridtning ikke
forløber helt optimalt, dette kan give ømhed i musklerne, hvilket ikke kan
ses umiddelbart.

-Trine

Fra : Anet

Dato : 13-06-01 16:41

Hej

Det med at give hesten en fridag helt efter en stævnedag har jeg aldrig
tidligere brugt da hesten efter sådan en dag godt kan have brugt sine musker
meget. Derfor tog jeg altid hesten og gik en lang tur med den dagen efter så
musklerne blev motioneret lidt og alligevel så slappede hesten af. Det ved
man da også fra sig selv at hvis man har lavet noget så musklerne er ømme så
skal man bare lidt i gang så går det straks bedre.

Anet

Fra : Anet

Dato : 13-06-01 16:42

Hej

Fra : Anet

Dato : 13-06-01 16:43

Hej

Fra : LK

Dato : 03-07-01 21:02

"Knud Korsbæk" <kkorsbaek@get2net.dk> skrev i en meddelelse

snip
> [...]
>
> Skal han måske have raspet tænder igen?
> (Han får ca. to skovl fulde stjernefoder, da der ikke er helt nok græs,

Hej Knud

Mit bud er ulvetænder - Når der ses symptomer fra ulvetænderne, er det fordi
disse generer hesten, når den har bid i munden. Symptomerne ses i form af
hovedrysten, og at hesten har ømhed for biddet. Der kan også ses
tyggebesvær.

Ulvetænder sidder som små tænder lige foran den første rigtige kindtand -
oftest i overmunden. Det at hesten har gået med kandar, kan muligvis have
fremprovokeret irritation.

Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til min dyrlæge...

Mvh. Lene