wd raptor vs. p4 3.2 Ghz
Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 11:22

Mit system nu.

Segat 80 gb 7200 rpm IDE-133

P4 2.26 Ghz Northwood, 533 Mhz

Her er mit spørgsmål så, hvor vil jeg få best preformencen hvis jeg
erstatter min hdd eller CPU?

HDD til en Western Digital Raptor WD360GD 36.7 G 10000 rpm S-ATA

eller

Pentium 4 3.2 GHz / Socket 478 / 800 MHz / 16 KB L1 / 1 MB L2 / OEM/bakke

Jeg vil selvfølelig sætte HDD til at være system disk.

Men er der nogen der kan svare mig på hvor jeg ville kunne mærke den største
forbedring? Dette glæder både inden for spil men også med hensyn til generel
brug af windows.

Mvh

Jakob

Fra : Jesper F

Dato : 26-01-06 12:33

> [...]
>
> Men er der nogen der kan svare mig på hvor jeg ville kunne mærke den
> største forbedring? Dette glæder både inden for spil men også med hensyn

Jeg tror bestemt du får mest ud af at opgradere processoren, da der er et
pænt spring til 3,2 for dig.
Er dog ikke sikker

Jesper

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 14:07

"Jesper F" <askfortheemail@ask.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror bestemt du får mest ud af at opgradere processoren, da der er et
> pænt spring til 3,2 for dig.
> Er dog ikke sikker
>

> Jesper

Ja, det vil jeg dog osse mene, men kan det anbefales at få en disk på 10.000
rpm og med S-ATA?

MvH Jakob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-06 18:49

> [...]
> eller
> Pentium 4 3.2 GHz / Socket 478 / 800 MHz / 16 KB L1 / 1 MB L2 /

Nu er Seagaten jo ikke specielt langsom, men jeg tror næsten at du vil få
mest ud af at opgradere harddisken. Harddisken er en kæmpe flaskehals i de
fleste maskiner, specielt hvad angår opstart af programmer.. Hvis du har
meget eye-candy på din Windows, vil en hurtigere processor måske give mere,
men hvis du ligesom mig kører en skrabet brugerflade uden gejl, så er en
Raptor helt klart vejen frem.

> Men er der nogen der kan svare mig på hvor jeg ville kunne mærke den
> største forbedring? Dette glæder både inden for spil men også med
> hensyn til generel brug af windows.

Spil -> hurtigere processor, så længe du har ram nok.
Generelt brug -> Kan være processor, kan være harddisk, alt afhængigt af
opsætning.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 19:15

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget eye-candy på din Windows, vil en hurtigere processor måske give
> mere, men hvis du ligesom mig kører en skrabet brugerflade uden gejl, så

jeg kører skam med en skrabet brugerflade, det der gejl er sku ikke lige mig

> Spil -> hurtigere processor, så længe du har ram nok.
> Generelt brug -> Kan være processor, kan være harddisk, alt afhængigt af
> opsætning.

Jeg har en 1 GB ram, så det burde da være ok nok.

Tak for svaret, og ja, det er rigtigt at mange gange er HDD'en flaskehalsen
på et system, men har du nogen personlige erfaring med en 10000 rpm HDD, og
hvis ja hvilke?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-06 19:25

> Jeg har en 1 GB ram, så det burde da være ok nok.
> Tak for svaret, og ja, det er rigtigt at mange gange er HDD'en
> flaskehalsen på et system, men har du nogen personlige erfaring med
> en 10000 rpm HDD, og hvis ja hvilke?

Jeg bruger selv en 74GB Raptor som systemdisk i min maskine (Athlon 64
3200+, 1.5GB RAM), og i Windows tror jeg ikke at jeg kunne mærke forskel på
om det var en 3000+ eller 4000+ processor, men om det er en Raptor eller en
standard 7200 rpm harddisk kan jeg tydeligt mærke, specielt under opstart af
Windows/programmer. Dog tror jeg at en opgradering til en X2 processor for
mit vedkommende vil øge ydelsen mærkbart i Windows, pga. den bedre
håndtering af flere tråde, hvilket ikke er blandt en standard Athlon 64's
fordele. Måske vil udskiftningen fra en 2.26GHz P4 til en 3.2GHz P4 kunne
mærkes tydeligt, men så tror jeg også hovedsageligt at det vil være pga.
Hyper Threading, ikke pga. den øgede clockfrekvens.. Ok, den øgede FSB giver
også en del, så det er svært at vurdere. Køb begge to.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 21:42

> [...]
> pga. Hyper Threading, ikke pga. den øgede clockfrekvens.. Ok, den øgede
> FSB giver også en del, så det er svært at vurdere. Køb begge to.

Øh jaaa, det ville da helt klart være at foretrække at købe dem begge, men
nu er jeg så en fattig studerende, så det er ikke lige fordi jeg har så
meget råd til dem begge på engang, så derfor er min interesse osse i om
hvilken en af delen jeg skal tage først Jeg vil formåde at renderingeren
af film, vil blive markant hurtigere hvis jeg valgte CPU'en, er det ikke
sandt?

Mvh
Jakob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-01-06 22:35

> [...]
> vil formåde at renderingeren af film, vil blive markant hurtigere
> hvis jeg valgte CPU'en, er det ikke sandt?

Jo, det har næppe særligt meget at gøre at gøre med harddiskens hastighed,
så skal din cpu ihvertfald være noget hurtigere.
Efter at have tænkt lidt længere tid over sagen, så ville jeg nok også vælge
processoren. Din nuværende harddisk er jo heller ikke ligefrem langsom, og
hvis du spiller kan du helt bedre bruge en større CPU frem for en harddisk..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jakob

Dato : 27-01-06 10:06

> [...]
> vælge processoren. Din nuværende harddisk er jo heller ikke ligefrem
> langsom, og hvis du spiller kan du helt bedre bruge en større CPU frem for

Det er da vel en super CPU jeg får, som kan følge med en HDD Ej spøg til
side, nu er jeg så kommet et skridt vidre, men det har ligeledes også åbnet
op for et spørgsmål mere. Hvis jeg opgradere min CPU, er jeg så bare bange
for at mit grafikkort er/bliver flaskehalsen. Det er en Saphier Raedon 9500
@ 9700, er det ikke en korrekt antagelse?

mvh
Jakob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-01-06 19:33

> [...]
> ligeledes også åbnet op for et spørgsmål mere. Hvis jeg opgradere min
> CPU, er jeg så bare bange for at mit grafikkort er/bliver

Jo, med kombinationen P4-3.2GHz/Radeon 9700, så vil det i langt de fleste
situationer være grafikkortet der er flaskehalsen. Men sådan vil det jo
altid være. Når man fjerner én flaskehals, kommer der bare en anden et andet
sted.

--
signing off.. Martin Sørensen