Ansvarsfraskrivelse (museskader)
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-11-05 10:02

Vores arbejdsminister vil gerne unddrage sig ansvaret med at sidde i en
regering, som har ytret ønske om at Danmark skulle blive førende indenfor
bla. IT. Alle de følgeskader, som folk får som følge af at de tjener med
ære, er virksomhedernes ansvar.
http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=17079

Men han giver ikke virksomhederne værktøjer til at forebygge ved at
virksomhederne får lov til at screene medarbejderne via lægeundersøgelser
for om deres sener og muskler er bygget til at de kan søge IT-arbejde og
derved er der alene tale om ansvarsfraskrivelse og det er svig overfor både
medarbejdere og virksomheder.

Vi medarbejdere ønsker at tjene med alle vore ressourcer. Jeg har selv været
med til at bygge den industri op i Danmark, som koncentrerer sig om salg af
ERP systemer fra M$, både som almindelige medarbejder, leder og siddende i
en selskabsbestyrelse hos en markant forhandler, inden at jeg trak mig
tilbage og blev IT-chef for snart 9 år siden.

Allerede i 80'erne medvirkede min daværende arbejdsplads i en avisartikel,
hvor medarbejdere og kunder beskrev hvordan vi sagens tjeneste arbejdede så
meget at flere af dem mistede døgnrytmen. Det ene år faldte to medarbejdere
i tjenesten, hvilket set i lyset af de senere resultater for branchen, var
nødvendige omkostninger for at klare os i den stigende internationale
konkurrence. Man kunne sige at branchen tog forskud på den globalisering, de
andre brancher oplever idag og at man derfor måtte ofre ressourcer således
at vi kunne se hvor grænsen for ydeevnen for medarbejderenheder gik.

Jeg har fuld forståelse for at nogle medarbejderenheder melder fra fordi at
de ikke kan udfylde deres kald. Det er nemt at sige fra. Det kræver blot at
man opsiger sin stilling uden nærmere begrundelse og kontakter sin kommune
med henblik på at få et flexjob istedet.

Men os som ønsker at tjene med alle vore ressoucer burde været dækket ind af
staten, hvis at helbreddet siger fra. Det vil klæde staten at leve op til
sit ansvar, når regeringen ønsker stort set alle sat i arbejde uanset om de
er arbejdsduelige eller ej.

Carsten Overgaard

Fra : Rune

Dato : 25-11-05 11:22

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sit ansvar, når regeringen ønsker stort set alle sat i arbejde uanset om

Er det nu også statens ansvar om voksne danske borgere bruger der mus
hensigtsmæssigt? Du må jo anse danskere som en gang hjælpeløse forvoksne
babyer der ikke kan tænke selv og i hvert fald ikke kan forventes at tage
ansvar for eget liv. Er der andre ting du lige syntes vi burde lade staten
tage ansvar for? Hvad med hvordan vi tisser og har sex med konen? Alle skal
sidde ned og kun missionærstilling - alt andet er uansvarligt!

Kan ske du foretrække at få skifte ble af staten, men personligt, som IT
arbejder, foretrækker jeg nu den, og du, holder jeres lange næse væk fra
mine personlige ting.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 25-11-05 13:32

"Rune" <slam@slam.slam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan ske du foretrække at få skifte ble af staten, men personligt, som IT
> arbejder, foretrækker jeg nu den, og du, holder jeres lange næse væk fra

Jeg må konstatere ud fra mit virke i IT-branchen gennem snart 20 år, at det
ikke er alle personer som er lige robuste til at begå sig i branchen og i
mange tilfælde har vi været nød til at ofre uhyggelige summer på
efteruddannelse, da de private uddannelsessektor i IT-branchen primært er
oprettet for at regulere rekrutteringen til branchen for at undgå overudbud
i sektoren. (www.center-validering.dk/efteruddannelse.dk og
www.center-valideing.dk/kursuspriser.dk). Summer, som så er gået tabt, fordi
at medarbejderen begår selvmord eller løber af sin plads (Det sidste er
værst, da jeg som leder skal sørge for at alle IT-ressourcer generelt skal
efterlades ubrugelig for konkurrenter, når vi ophører med brugen af dem.).

Virksomhederne burde udstyres med værktøjer, så de kunne beskytte sig imod
dårlig råmateriale og det kommer arbejdsministeren ikke ind på.

Det er staten, som går glip af skatteindtægter fra virksomhederne og staten,
som bruger penge på at omskole folk i AF-regi ofte hos de selvsamme
kursusvirksomheder, da AF i princippet har vores alle sammens penge at gøre
godt med og derfor ikke behøver at lægge væk på hvilke leverandører de
bruger. Derfor burde staten også gå ind på dette område og sikre at
virksomhederne ikke spilder deres penge.

Carsten Overgaard

Fra : Egon Stich

Dato : 25-11-05 15:00

> [...]
> Carsten Overgaard
> http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm
> "Hvis du ikke kan lide indlægget, så er det webmasterens skyld"

Jeg synes det er ynkeligt, at den kreative klasse i mange år overskrider
alle regler på arbejdsmarkedet.
Samtidig med, at de er hamrende ligegláde med sikkerhedsforholdene i
industrien.
Når det nu rammer egen klasse, selvforskyldt, kan det ikke gå hurtigt nok
med at finde vej til statskassen..!!
Og stadig kan de sikkert ikke se, at fagforeningerne har en stor mission,
men ønsker dem afmonteret.
Kreative i en nøddeskal..!!

MVH
Egon

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-11-05 11:32

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

> [...]
> sit ansvar, når regeringen ønsker stort set alle sat i arbejde uanset om

Det burde da være gået op for alle at "velfærds"-Staten er interesseret i
nøjagtigt eet spørgsmål:

1) Hvordan maximerer man discounted cash flow fra ressourcerne?

Eftersom penge i hånden i dag er meget bedre end penge engang senere (måske)
kunne det være at den bedste forretning for Staten simpelthen er at folk
arbejder sig ihjel før de bliver 35 mens de betaler en masse topskat.

Resterne, de der kun dør halvt, kan man placere på een eller anden ordning
og trække frem for alt folket som de glade modtagere af overstrømmende
"velfærd" - eller sulte når man skal bruge en begrundelse for at
"besparelser" er en frygtelig ting.

Fra : Egon Stich

Dato : 25-11-05 15:01

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:dm6p7k$d9r$1@news.al.sw.ericsson.se...

> [...]
> og trække frem for alt folket som de glade modtagere af overstrømmende
> "velfærd" - eller sulte når man skal bruge en begrundelse for at

Det er den danske liberalismes drømme, du beskriver?

MVH
Egon