Hannah Arendts antijødiske anarkisme
Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-05 19:13

Kort efter den tyske jøde Hannah Arendt var blevet USA-borger, skrev
hun bog om diktaturlighederne mellem Nazi og USSR systemerne. Derfor
elsker medierne hende som typisk kvindelig og typisk jødisk
intellektuel - der engang var politisk korrekt..
Så de blev splittertossede (og Anders Peter Johnsen og Mikkel Foldmann
er det stadig) over, at hun, da hun var NewYorkTimes-korrespondent
ved Eichmann-retssagen skrev Nietzscheske analyser om at VI ER ALLE
SKYLDIGE I NAZIONDET, og at samvittighed og etik er smagsdommeri -
- og at jødiske ledere samarbejdede extremt villigt med nazistyret
under hele krigen.
Hun så nazitopfolk som kontorfolk, der adlød ordre - ondskabens
banalitet er ikke noget særlig tysk eller fortidigt. Mobning af
afvigere er ikke blevet mindre af antiracisme-tiltag (Einar Øverengets
ny idehistoriske biografi kan især anbefales)
Ingen har kunne finde antisemitisme eller had hos kontorslaven
Eichmann, der gentog floskler og klicheer og handlede udfra Immanuel
Kants pligtmoral

" Eichmann's trial (1963) presented the idea of the 'banality of evil - Eichmann simply drifted with the times and refused to think critically about his actions". Hannah Arendt 1906-75. Hun betegnede Eichmann som "lovlydig i en forbryderisk stat", og hun godkendte henrettelse, fordi man har medansvar, når man adlyder ordrer - ikke fordi allierede ledere havde bedre etik.

" Apex of human achievement is not thought but the
active life. Hannah Arendt 1906-75 (ved foragt for skrankepaver,
papirnussere og bureaukrati er hun helt som Glistrup)

"Viis bliver man først, når man er gammel, men man bliver det aldrig,
hvis ikke man som ung levede uforsigtigt" Hannah Arendt (af hendes
hovedværk "Menneskets vilkår" kan aflæses nul respekt for
behandlervæsenerne)

"Det, der er plager en mands samvittighed, generer ikke en andens.
Således er den ene samvittighed I konflikt med den anden."
Hannah Arendt(Ingenting er mere elastisk i verden end
samvittigheden)(dvs hun er ujødisk i sin anti-moraliserende
værdi-nihilisme, der grænser til anarkisme)

" Forgiveness is the key to action and freedom.
Hannah Arendt (hun så Israel som forbryderisk mod palæstinensere, og
ønskede hævn-nedtrapning)

"Kun børn siger undskyld" Eichmann

"Fra min barndom var lydighed noget jeg ikke kunne få ud af mit
system. Da jeg gik ind i hæren i en alder af 27 år, fandt jeg det ikke
vanskeligere at være lydig, end det hidtil havde været. Det var
utænkeligt, at jeg ikke ville adlyde ordrer". Adolf Eichmann (1902-62)