En statsminister med eller uden ryggrad?
Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 07:07

Under et besøg fra den tyrkiske regeringschef, Erdogan, i tirsdags nægtede
Anders Fogh at udelukke den kurdiske TV station, ROJ-TV, fra pressemødet.
Til Erdogans ærgelse. For Tyrkiet har længe presset på for at få stationen
lukket, fordi den angiveligt har forbindelser til PKK.

Men i Danmark er man uskyldig indtil det modsatte er bevist er meldingen, og
stationen skal have lov at sende sålænge den ikke overtræder dansk lov.

Men nu melder USA sig på banen. I en note til Udenrigsministeriet opfordrer
den amerikanske regering nu kraftigt til at lukke stationen.

"Selvfølgelig vil Fogh Rasmussen gerne have endnu mere kredit i USA, men han
kan jo ikke holde til at gå på kompromis med de danske regler om
ytringsfrihed og pressefrihed. Og slet ikke efter, at statsministeren har
nægtet at bøje sig for den tyrkiske premierministers pres" udtaler en
seniorforsker fra Dansk Institut for Internationale studier til Berlingske.
http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=658530

Det bliver interessant at se om Fogh bøjer sig over for vennerne i Det Hvide
Hus. Eller om han - for en gangs skyld - gør det klart over for USA, at det
ikke er dem der bestemmer her.

Mvh
Zeki

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 19-11-05 10:13

Zeki skrev i meddelelsen <437ec104$0$8878$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
Hvide
>Hus. Eller om han - for en gangs skyld - gør det klart over for USA, at det

Nu er det jo domstolene som afgør den slags her i landet.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 10:19

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Zeki skrev i meddelelsen
> <437ec104$0$8878$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Nu er det jo domstolene som afgør den slags her i landet.

Ja, men det er ikke domstolene som skal svare på henvendelsen.

"Men både afdelingsleder Peter Viggo Jakobsen og seniorforsker Anja
Dalgaard-Nielsen ved Dansk Institut for Internationale Studier, mener, at
Anders Fogh Rasmussen står sig bedst ved at afvise amerikanernes
indblanding."

Fra : PerX ...

Dato : 22-11-05 18:07

In article <C_Bff.402$lF5.78@news.get2net.dk>, cafn@get2net.dk says...

> Hvide
>
> Nu er det jo domstolene som afgør den slags her i landet.

Visse vasse, de gør som Fogh vil have.

Fra : Jim

Dato : 19-11-05 10:21

"Zeki" <Zeki@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvide
> Hus. Eller om han - for en gangs skyld - gør det klart over for USA, at

USA forsøger at indynde sig hos tyrkerne, fordi Tyrkiet er et strategisk
vigtigt område.
Det har intet med ROJ og kurdere at gøre.
Javist er PKK på den omtalte liste, men det er ikke bevist ved en domstol,
og det er det, Fogh henholder sig til.
Bush pressede også på for at for sat gang i optagelsesforhanlingerne mellem
Tyrkiet og EU, da Bush stadig er interesseret i at forbindelserne er i
orden, når USA skal have baser rundt om i verden og gerne så tæt på den
arabiske og muhamedanske verden.
Så din opfattelse af Fogh og Bush i denne sammenhæng er skudt helt ved siden
af Zeki.

J.

Fra : Jim

Dato : 19-11-05 10:42

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den arabiske og muhamedanske verden.
> Så din opfattelse af Fogh og Bush i denne sammenhæng er skudt helt ved

Rettelse: Det er ikke bivist ved en domstol, at TV-stationen støtter PKK.
Normalt plejer det jo at være omvendt, at politiske graktioner støtter
medier.

J.

Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 13:59

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Så din opfattelse af Fogh og Bush i denne sammenhæng er skudt helt ved
> siden af Zeki.

Yep, du har nok ret - Fogh har ingen ryggrad. Personligt så jeg dog gerne at
han fik det. Han kunne passende starte med at indskærpe over for Washington
hvad demokrati er for noget.

Mvh
Zeki

Fra : Jim

Dato : 19-11-05 14:01

"Zeki" <zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Yep, du har nok ret - Fogh har ingen ryggrad. Personligt så jeg dog gerne
> at han fik det. Han kunne passende starte med at indskærpe over for

Du mener ikke, at Fogh har rygrad til at ignorere Bush' ønske?
Jeg er ganske sikker på, at Washington (Jeg går her udfra, at du tænker på
regeringen i USA) ved, hvad demokrati er.
Jeg tror nu snarere, at man bør bruge kræfterne på at fortælle Tyrkiet, hvad
demokrati er for noget, og at Allah og koranen (PBUI) ikke skal blandes ind
i lovgivningen.

J.

Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 14:45

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Du mener ikke, at Fogh har rygrad til at ignorere Bush' ønske?

Det ved jeg ikke. Det håber jeg da. Men tiden må vise om han blot bjæffer og
siger "ja ja, skal nok" eller om han viser sig som en statsmand der kan være
respekt omkring.

> Jeg er ganske sikker på, at Washington (Jeg går her udfra, at du tænker på
> regeringen i USA) ved, hvad demokrati er.

Tilsyneladende ikke, siden de ikke mener at deres skal være ytringsfrihed
samt at man er skyldig uden bevisførelse, blot fordi de siger det. Dette er
ikke en særlig demokratisk tankegang.

Fra : Jim

Dato : 19-11-05 14:54

> [...]
> samt at man er skyldig uden bevisførelse, blot fordi de siger det. Dette
> er ikke en særlig demokratisk tankegang.

Og hvilke mange sager er det lige, du hentyder til?
Kan du ikke lige linke til USA's store antidemokratiske proces, eller holde
inde med ikke-underbyggede postulater.

J.

Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 15:06

> Og hvilke mange sager er det lige, du hentyder til?
> Kan du ikke lige linke til USA's store antidemokratiske proces, eller
> holde inde med ikke-underbyggede postulater.

Altså...

Den amerikanske regering vil gerne have stationen fjernet uden beviser for
at stationen overhovedet skulle foretage sig noget som helst skummelt.

Dette krænker ytrings- og pressefriheden SAMT det princip, at man er
uskyldig indtil det modsatte er bevist.

Hvis dette ikke er antidemokratisk, hvad er det så?

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-05 19:11

Zeki <zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
> uskyldig indtil det modsatte er bevist.
>
> Hvis dette ikke er antidemokratisk, hvad er det så?

Det har intet med demokrati eller det modsatte at gøre. Det drejer sig
jo om RETSstaten - som vi jo fik under enevælden.

En hævdvunden demokratisk praksis, ostrachisme, strider da vist i øvrigt
også mod retsstatens principper.

Politikens Store Ordbog:
ostrakisme subst. -n
1. en type afstemning i Athen i 400-tallet f.Kr. der gav mulighed for at
landsforvise en politiker el. anden borger i op til ti år uden at denne
nødvendigvis havde begået nogen forbrydelse; afstemningen foregik på
potteskår
græsk ostrakismós afl. af óstrakon 'potteskår'
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-05 21:00

> En hævdvunden demokratisk praksis, ostrachisme, strider da vist i
> øvrigt
> også mod retsstatens principper.

De ny regler siger, at selv vag fortale for terrorist-foretagender fx
pengeindsamling er nok til at man er mere end ostrakeret - forbudt
eller guantanamoet

Derfor er ROJ-kurderstationen snart uden sendetilladelse her fra
Danmark - og hvorfor skal vi huse folk med 40000 mord på uskyldige,
når alle andre EU lande (ihvertfald Frankrig og Tyskland) har sagt nej

Det er flot, at JP viser sjove tegninger , som sarte fremmedkulturelle
kræver censur af.
Og at Fogh forsvarer JP mod halenegrenes censurkrav.
Men det var meningsløst, at Fogh ikke efterkom Tyrkiets ønske om, at
ROJ-TV ikke skal være med i dansk-tyrkiske forhandlinger, som ikke
rager deres sag og deres vold.
----------------------
I gymnasiet lærte jeg følgende som demokratisk fundament - men
kulturstøtte der altid er flertalsdiktatorisk og det meste andet som
velfærdsstater gør, har fået briternes gamle demokrati-definition til
at være håbløst umoderne.

"Hvis hele menneskeheden - undtagen een - havde et synspunkt, og den
ene tænkte modsat, ville menneskeheden have lige så lidt ret til at
censurere mod den ene, som han, hvis han havde magt, ville have ret
til at censurere mod menneskeheden." John Stuart Mill l806-l873

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-11-05 01:09

Zeki skrev i meddelelsen <2gGff.635$Cl2.4552@news000.worldonline.dk>...
> [...]
>
>Den amerikanske regering vil gerne have stationen fjernet uden beviser for
>at stationen overhovedet skulle foretage sig noget som helst skummelt.

Det kunne den jo godt have - det er jo ligesom lidt svært at afgøre hvad som
står i en hemmelig meddelese - den som har lækket informationen har jo nok
også selv en aggenda med det.

Det kunne jo være at meddelesen i virkeligheden var en anmodning om at
iværksætte
den undersøgelse som pt. er i gang - eller noget helt tredje.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Alucard

Dato : 20-11-05 01:30

On Sun, 20 Nov 2005 01:08:55 +0100, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn@get2net.dk> wrote:

>Det kunne den jo godt have - det er jo ligesom lidt svært at afgøre hvad som
>står i en hemmelig meddelese - den som har lækket informationen har jo nok
>også selv en aggenda med det.

Ja, jeg har også undret mig lidt over hvordan et "fortroligt" brev er
blevet så "offentligt"....

Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 15:25

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke lige linke til USA's store antidemokratiske proces, eller
> holde inde med ikke-underbyggede postulater.

Hmm...ja, jeg har tidligere postuleret at USA bevæger sig i en facistisk
retning, og det holder jeg fast i. Du efterspørger et link på postulaterne.
Jeg orker ikke at rode igennem alle mine foretrukne links, men følgende link
giver et meget godt overblik. Læs den med et åbent sind. Personligt er jeg
ikke enig i alt hvad der står, men fakta bør tale for sig selv:

"Wake up and smell the fascism"
http://www.oldamericancentury.org/14pts.htm

Fra : PerX ...

Dato : 22-11-05 18:11

In article <437f2e99$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Jim@donteventhinkaboutitpal.com says...
> "Zeki" <zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilke mange sager er det lige, du hentyder til?
> Kan du ikke lige linke til USA's store antidemokratiske proces, eller holde
> inde med ikke-underbyggede postulater.

Bare følg med i nyhederne.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-11-05 18:58

"Zeki" <zeki@nope.dk> wrote in message

> [...]
> samt at man er skyldig uden bevisførelse, blot fordi de siger det. Dette
> er ikke en særlig demokratisk tankegang.

De siger jo ikke noget om, at man skal dit eller dat "blot fordi de siger
det", tyrkerne har i to år tryglet amerikanerne om at hjælpe dem med at få
denne TV-station lukket, USA har hidtil sagt nej, nu er tyrkerne pressede af
nye angreb fra Kurdere, og amerikanerne skylder dem en tjeneste. Det koster
jo ikke så meget at bede den danske regering lukke denne station, og vi kan
bare sige nej, - så er den ikke længere.

Fra : jodem

Dato : 19-11-05 21:43

> [...]
> koster jo ikke så meget at bede den danske regering lukke denne station,
> og vi kan bare sige nej, - så er den ikke længere.

Hvad var det nu lige du skrev om de der latterlige Ægyptere, som troede, at
man bare kunne henvende sig til Fogh i så alvorlige anliggender som
ytringsfrihed.

Amerikanerne er åbenbart helt på omgangshøjde. Men selvfølgelig får de samme
afvisning som ægypterne. Det kan der ikke være tvoivl om.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-11-05 22:27

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> [...]
>
> Amerikanerne er åbenbart helt på omgangshøjde. Men selvfølgelig får de
> samme afvisning som ægypterne. Det kan der ikke være tvoivl om.

Nu kommer det jo fra tyrkerne, - og bliver bakket op af amerikanerne, fordi
de mener at stationen drives af kurdere, som de har på deres terrorliste, -
jeg tror ikke hele den muslimske verden har Jyllands Posten på *deres*
terrorlister?

Derudover er det jo ikke samme sag at tro en statsminister kan bestemme over
en dansk avis, og så at forvente at han kan bestemme over en udenlandsk
TV-station, som sender fra dansk område. Det sidste kan han jo godt, lige
som fx Frankrig har lukket en mellemøstlig TV-station pga typen af dens
udsendelser.

Fra : jodem

Dato : 19-11-05 23:14

> [...]
> udenlandsk TV-station, som sender fra dansk område. Det sidste kan han jo
> godt, lige som fx Frankrig har lukket en mellemøstlig TV-station

Vel kan han da ej, men han kan forskelligt andet i værk. Tillad mig at
citere din ovenbo Kim 2000:

"Nu er det så enkelt at statsministeren eller kulturministeren for den sags
skyld slet ikke kan afgøre den slags, loven giver slet ikke politikerne lov
til at blande sig i den slags sager. Det er det der med 3 delingsmagten."

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-11-05 09:41

> [...]
> lov
> til at blande sig i den slags sager. Det er det der med 3 delingsmagten."

Nu har vi i Danmark ikke en ægte tredeling af magten, dér er USA mere
traditionel demokratisk. Men bortset fra det, så kan ministrene naturligvis
"blande sig" i ting som angår udenrigspolitik eller mediepolitik, det ville
jo også være mærkeligt andet. Om der direkte er hjemmel til at lukke en
TV-station som erklæres at falde inden for terrorlovgivningen, uden at det
skal over en domstol eller et "Nævn", det ved jeg ikke, de love er jo helt
nye, - men naturligvis kan man "blande sig".

Fra : jodem

Dato : 20-11-05 10:38

> [...]
> terrorlovgivningen, uden at det skal over en domstol eller et "Nævn", det
> ved jeg ikke, de love er jo helt nye, - men naturligvis kan man "blande

Bl.a. bl.a. Man kan jo altid ytre sig i dette land, og det ville sandelig
klæde ham at gøre det på foranledning af USA

Fra : Jakob

Dato : 19-11-05 14:35

On Sat, 19 Nov 2005 13:58:36 +0100, "Zeki" <zeki@nope.dk> wrote:

>"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

>Yep, du har nok ret - Fogh har ingen ryggrad. Personligt så jeg dog gerne at
>han fik det. Han kunne passende starte med at indskærpe over for Washington

Klaphat.
Han viste jo netop rygrad ved at nægte at følge den tyrkiske
premierministers krav. Ligesom han stod fast imod alle de muslimske
landes vanvitiige krav imod JP satiretegninger af Muhammed.

Nu fabulerer du så om nogle hypotetiske fremtidige krav i stedet for
at værdsætte at statsministeren netop stod fast, sådan somdu også
ønsker det. Men det går jo endelige ikke, at skulle rose
statsministeren. Så ville du skulle prøve noget nyt - nemlig at
levere et positivt indlæg på usenet.

Fra : Zeki

Dato : 19-11-05 14:51

"Jakob" <erj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Klaphat.

Har du mere du vil ud med mens du er i gang?

> Han viste jo netop rygrad ved at nægte at følge den tyrkiske
> premierministers krav. Ligesom han stod fast imod alle de muslimske
> landes vanvitiige krav imod JP satiretegninger af Muhammed.

Tyrkiet og Egypten er ikke USA, og Fogh - og den danske regering - har ikke
samme forhold til disse lande. Det er lettere at sige "hold kæft" til en
dværg end til en kæmpe.

> [...]
> ønsker det. Men det går jo endelige ikke, at skulle rose
> statsministeren. Så ville du skulle prøve noget nyt - nemlig at

Jeg kan anbefale dig at læse overskriften og forsøge at genlæse indlægget,
hvis du ellers magter det. Jeg tager jo ikke stilling, men skriver flere
gange, at jeg håber på at Fogh mander sig op over for Bush.

At du så ser det som et angreb på Fogh, må være din egen sag.

Fra : PerX ...

Dato : 22-11-05 18:10

In article <KgFff.632$Cl2.4293@news000.worldonline.dk>, zeki@nope.dk
says...
> [...]
> han fik det. Han kunne passende starte med at indskærpe over for Washington

Det ville jo forudsætte at han vidste det.

Fra : Kim2000

Dato : 19-11-05 19:34

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-11-05 13:15

"Zeki" <Zeki@.dk> on lørdag 19. november 2005 at 7:06 +0100 wrote:
> [...]
>Hvide
>Hus. Eller om han - for en gangs skyld - gør det klart over for USA, at

Det tror jeg ikke han gør. Jeg er faktisk ganske sikker på at Anders Fogh
medner det, når han forsvarer ytringsfriheden i denne sag.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311