K-valg: Blokkene er styrket
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-11-05 11:18

Det var et særdeles interessant valg vi netop har haft. At tidens politik
stort set handler om en kamp mellem Venstre og Socialdemokraterne kan der
næppe herske tvivl om. Det typiske billede har været meget markante
fremgange til netop disse to partier - klart på bekostning af navnlig de
konservative og de radikale - sådan har det i hvert fald været her i det
jyske. Og lad os i den forbindelse se helt bort fra de i særklasse to mest
overbevisende valgsejre: Tove Larsen i Aabenraa og Lars Krarup i Herning.

At det så alligevel ikke bare er blokkenes valg, se eksempelvis i Vejle
hvor Socialdemokraterne og Venstre gik sammen for at smide SF'eren
Flemming Christensen på porten.

Det interessante er naturligvis i hvilken grad dette valgs resultater
giver nogle strømpile i forhold til landspolitikken. Interressant er det i
hvertfald at Dansk Folkeparti ikke fik et specielt godt valg. Her skyldes
det nok at partiet er ungt og endnu ikke har en lokal forankring, der er
stærk nok til at kunne klare sig i det helt anderledes nære politiske
miljø.

Mindst lige så interessant er det at de Radikale fik noget, der vel
nærmest må betragtes som et katastrofevalg. den markante fremgang de har
haft i landspolitikken virker nærmest ikke-eksisterende lokalt.

Hvem er der vindere og tabere, sådan overordnet set, er lidt vanskeligt.
At Venstres ønske om at tage flest borgmesterposter ser ud til ikke at gå
i opfyldelse kan tyde på at det er her nederlaget skal findes. At
Socialdemokraterne indslysende ser det som en sejr at sætte sig på Århus
på ny, samt enten overtage eller fastholde magten i Vejle, Horsens,
Kolding, Aabenraa, Sønderborg, Randers og Ålborg er vel heltindlysende. Og
så er der slet ingen grund til at nævne den borgerlige fløjs totale
nederlag i København.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-11-05 15:40

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Kommunalpolitik idag er jo stort set reduceret til administration pga.
skattestop, detaljerede cirkulærer fra ministerierne mv. Hvilket passer mig
fint. Jeg mener at man på skoleområdet, socialområdet og ældreområdet skal
have ens service overalt og alle skal behandles ens over hele landet. Derfor
kan der på disse områder ikke blive nok detailindblanding fra statens side.

Fra : Sten Schou

Dato : 16-11-05 23:07

> [...]

> At det så alligevel ikke bare er blokkenes valg, se eksempelvis i Vejle
> hvor Socialdemokraterne og Venstre gik sammen for at smide SF'eren

Eller i Hjørring, hvor S,V og K stod bag en rævekage, som gav en
socialdemokratisk borgmester, på bekostning af områdets absolutte topscorer,
Hirtshals' borgmester, Knud Størup, som desværre for ham stillede op på en
upolitisk liste.

Hilsen Sten