Hvor blev der skreget op om frit valg på h~
Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-11-05 01:46

Fra dagens udgave af Jyllandsposten.

Vi fornuftige har naturligvis vidst længe at noget der foregår under
offentlig ledelse ikke kan fungere optimalt, de røde kan ikke lede en skid.

Privat hjælp i hjemmet er bedst
Af DORTE KUULA
Omkring 38.000 ældre danskere får i dag leveret hjemmehjælp fra private
udbydere, og de er mere tilfredse med hjælpen end de næsten 165.000, som
modtager hjælpen direkte fra kommunen.

Ældre hjemmehjælpsmodtagere, der har valgt at få en privat udbyder til at
stå for rengøring, vask eller personlig pleje, er langt mere tilfredse med
den hjælp, de får, end ældre, der serviceres af det offentlige.
Det viser den hidtil største undersøgelse af fritvalgsordningen på
hjemmehjælpsområdet nogensinde. Den omfatter omkring 3.000 modtagere af
hjemmehjælp og er gennemført af Ankestyrelsen på foranledning af
Socialministeriet.

Undersøgelsen viser, at de brugere, der modtager hjælp fra en privat
leverandør, er de mest tilfredse - 73 pct. er meget tilfredse og 15 pct. er
tilfredse. Blandt dem, der får hjælpen fra det offentlige, er 54 pct. meget
tilfredse og 28 pct. tilfredse.

Ministeren tilfreds
Socialminister Eva Kjer Hansen (V) er yderst tilfreds med undersøgelsens
resultater, som også viser, at to ud af tre ældre ser muligheden for frit
valg mellem leverandører som en gevinst. Det er mere end en fordobling i
forhold til tidligere undersøgelser.
»Det understreger at alene det, at de ældre har muligheden for at få
indflydelse på den hjælp, de modtager, giver tilfredshed. Det fortæller mig,
at vi har gjort det helt rigtige ved at indføre det frie valg,« konkluderer
Eva Kjer Hansen, som mener, at det frie leverandørvalg højner kvaliteten i
hjemmeplejen.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 14-11-05 04:57

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Fra dagens udgave af Jyllandsposten.
>
> Vi fornuftige har naturligvis vidst længe at noget der foregår under
> offentlig ledelse ikke kan fungere optimalt, de røde kan ikke lede en
> skid.

snip

> [...]
> hjemmehjælpsområdet nogensinde. Den omfatter omkring 3.000 modtagere af
> hjemmehjælp og er gennemført af Ankestyrelsen på foranledning af

snip

Doh Thorkild

Det er da noget af en gang vås du kommer med igen.

Hvor mange borgelige kommuner har ikke offentlig hjemmehjælp ?

Igen Doh Thorkild

Hvis du gad og sætte dig bare en lille bitte smule ind i den menneskelig
natur, hvad du burde vide som virksomhedsejer!!!, så ville du vide at bare
det at man selv kan bestemme hvilken hjælp man kan vælge, betyder alene at
tilfredsheden stiger!!!

Og hvor står der i det du citer at der ikke er røde kommuner, der ikke har
frit hjemmehjælp valg!!!

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-11-05 10:03

"Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tilfredsheden stiger!!!
>
> Og hvor står der i det du citer at der ikke er røde kommuner, der ikke har

Som næsten sædvane giver dit indlæg ikke mening. Der er naturligvis ikke
andet at læse ud fra undersøgelsen end at privat hjemmehjælp er bedst.

Men du skal da være velkommen til at forklar dit vås.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 14-11-05 16:48

> [...]
> andet at læse ud fra undersøgelsen end at privat hjemmehjælp er bedst.
>
> Men du skal da være velkommen til at forklar dit vås.

Jamen fatsvage Thorkild, der er da ikke noget at forklare når du ikke vil
forstå dansk, men kun Thorkildsk, det vil sige, du burde udvide dit danske
ordforråd.

Mvh Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-11-05 17:51

> Jamen fatsvage Thorkild, der er da ikke noget at forklare når du ikke vil
> forstå dansk, men kun Thorkildsk, det vil sige, du burde udvide dit danske
> ordforråd.

Nu er jeg jo ikke fatsvang svend, men ..... nå lad det nu ligge.

Hvis folk er mere tilfreds med privat hjemmehjælp, så lad os dog fremme det.
Mere er der vel ikke at sige om det.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 15-11-05 05:53

> [...]
>
> Hvis folk er mere tilfreds med privat hjemmehjælp, så lad os dog fremme
> det. Mere er der vel ikke at sige om det.

Igen doh Thorkild, jeg har ikke skrevet noget om at jeg er imod private
udbydere, tværtiomd har jeg skrevet, at bare det at pensionister får lov til
at vælge giver større tilfredshed, tolker du som modstand af at jeg er imod
private udbydere. Igen doh do.

Det vigtigste er da tilfredsheden for pensionisterne, at du populistisk
benytter chancen til at angribe de røde er din måde at argumenter på, og se
andre på, når de ikke ligger på knæ for dine meninger.

Svend

Fra : Alucard

Dato : 15-11-05 09:32

On Tue, 15 Nov 2005 05:53:07 +0100, "Svend Poulsen"

> [...]
>at vælge giver større tilfredshed, tolker du som modstand af at jeg er imod

Den er vel ikke værre end DIN tolkning, at hele forskellen ligger i
friheden til at FÅ LOV til at vælge, for den frihed har dem der vælger
offentlig hjælp jo også....

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 15-11-05 09:37

> [...]
> til at vælge giver større tilfredshed, tolker du som modstand af at jeg er

Jamen kære Svend, dem der benytter offentlige hjemmehjælp har også ret til
at vælge.

> Det vigtigste er da tilfredsheden for pensionisterne, at du populistisk
> benytter chancen til at angribe de røde er din måde at argumenter på, og
> se andre på, når de ikke ligger på knæ for dine meninger.

Jeg argumenterer blot for at planøkonomien er forældet og at den offentlige
sektor stadig drives efter planøkonomiske principper.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 17-11-05 04:48

> [...]
>>

> Jeg argumenterer blot for at planøkonomien er forældet og at den
> offentlige sektor stadig drives efter planøkonomiske principper.

Hmm siger nu til fatsvage Thorkild igen, at jeg ikke har skrevet noget om at
jeg er imod private udbydere, og at jeg har noget imod fritvalg, fattede du
den doh.

Nej Thorkild du argumenter ikke, du siger at mennesker skal gøre som du
siger, ellers er de idioter og har ikke noget at gøre i din verden, hvad
egentlig vil sige at de mennesker skal væk fra din verden,
Ud af Danmark ?

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-11-05 08:47

> [...]
> siger, ellers er de idioter og har ikke noget at gøre i din verden, hvad
> egentlig vil sige at de mennesker skal væk fra din verden,

Hvorfor skriver du egentlig at folk der kan vælge frit er mere tilfreds ?
Alle kan vælge frit.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 15-11-05 18:22

> [...]
>
> Hvis folk er mere tilfreds med privat hjemmehjælp, så lad os dog fremme

Dobbeltmoral, der vil noget.
Da de små firmaer, der tilbød rengøring osv. med tilskud blev en succes,
skyndte man at fjerne lovgrundlaget.
Man troede, man havde fundet et ben til partikasseyderne, hvor de kunne
komme til at udnytte de fattigste.
Mange firmaer gik ned, indehaverne blev arbejdsløse, udgifterne for
skatteyderne voksede.
"Det private" har ikke, naturligvis, kunnet løfte opgaven.
Profitten var ikke stor nok.
Resultat: Skidt for alle.
Men det kan bonderøve jo ikke se.

Egon

Fra : Alucard

Dato : 15-11-05 21:09

On Tue, 15 Nov 2005 18:21:47 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
>skatteyderne voksede.
>"Det private" har ikke, naturligvis, kunnet løfte opgaven.

Hahahahahaha..... Hold da kæft hvor du tåger rundt... ))

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 16-11-05 02:33

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> skatteyderne voksede.
> "Det private" har ikke, naturligvis, kunnet løfte opgaven.

Jamen det finder du så lige dokumentation for, jeg tror ikke på dig.

Det er der vel reelt ingen der gør.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 14-11-05 17:05

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Men du skal da være velkommen til at forklar dit vås.
>
> Thorkild

Der er ikke meget andet at sige, end det er dig, der våser.
Du må være særdeles uintilligent, uvidende og umenneskelig.

Ser du:
Al den "privatisering", er vi jo nogle, der kender.
Vi har oplevet, og kan huske, den tid, hvor plejehjem, alderdomshjem,
rekonvalecenthjem, børnehaver osv. for en stor del var private.
Det er lige præcis på grund af de umenneskelige oplevelser samfundet havde
med disse, at vi fik tilkæmpet os ordentlige offentlige tilbud..!!
Under stor borgerlig modstand.

Det kan, vil, du ikke erindre.
Men frembruser med dine gammelliberalistiske synspunkter, som forlængst er
forkastede af normale mennesker.
Til hvilken kategori, du absolut ikke hører..!!

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-11-05 17:56

> [...]
>>

> Der er ikke meget andet at sige, end det er dig, der våser.
> Du må være særdeles uintilligent, uvidende og umenneskelig.

Og jeg beskyldes for at bruge voldsomme gloser, det er nok snarere de lidt
svage begavelser hos dem der besvarer mine indlæg, der har problemet.

> [...]
> Det er lige præcis på grund af de umenneskelige oplevelser samfundet havde
> med disse, at vi fik tilkæmpet os ordentlige offentlige tilbud..!!

Vor herre bevares, lad os dog få det folk heslt vil have, kvalitet som det
findes i den private sektor.

> Det kan, vil, du ikke erindre.
> Men frembruser med dine gammelliberalistiske synspunkter, som forlængst er
> forkastede af normale mennesker.
> Til hvilken kategori, du absolut ikke hører..!!

Det der findes i din referensramme har vist ikke meget med virkeligheden at
gøre Egon, du er en gammelkommunist med en stiv nakke der danner en effektiv
blokade for sund fornuft, hvor er det godt at din slags efterhånden er
museumsgenstande og aldrig mere får nogen indflydelse.

Thorkild

Fra : Sten Schou

Dato : 14-11-05 17:56

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forkastede af normale mennesker.
> Til hvilken kategori, du absolut ikke hører..!!

Dog ser det ikke ud til, at den private hjemmehjælp er forkastet af alle
normale mennesker.

Hilsen Sten

Fra : Svend Poulsen

Dato : 15-11-05 06:01

> [...]
> forkastede af normale mennesker.
> Til hvilken kategori, du absolut ikke hører..!!

Efter flere af Thorkilds argumenter er der ikke noget der hedder menneskelig
natur for Thorkilds vedkommende. Thorkild har det syn på homo sapiens at det
er en ting der skal gøre som han siger. Ikke noget at sige til at han har
brug for skattelettelser, for at drive en virksomhed med ansatte.

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 15-11-05 09:38

> [...]
> sapiens at det er en ting der skal gøre som han siger. Ikke noget at sige
> til at han har brug for skattelettelser, for at drive en virksomhed med

Nu kan du da vist ikke synke lavere Svend.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 16-11-05 09:38

> "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> Nu kan du da vist ikke synke lavere Svend.
>
> Thorkild

Jamen tak Thorkild, for at fortælle mig, at når der bruges sådan et sprog,
så kan du forstå hvad der bliver skrevet.

Svend

Fra : Egon Stich

Dato : 14-11-05 16:59

> [...]
>
> Vi fornuftige har naturligvis vidst længe at noget der foregår under
> offentlig ledelse ikke kan fungere optimalt, de røde kan ikke lede en

Den citerede undersøgelse kan jo ikke bruges til andet, end at vise, at dem
der har råd til at tilkøbe extraydelser, naturligvis er mere tilfredse, end
dem, der ikke har råd.
Det behøver man ikke nogen "undersøgelse" for at finde ud af.
Og at de liberagale tror at kunne narre nogen med sådant, er jo vanvittigt.

Men det er jo helt gået over hovedet på overidioten Thorkild.
Ham kan man narre til enhver tid.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-11-05 17:56

> [...]
> vanvittigt.
>
> Men det er jo helt gået over hovedet på overidioten Thorkild.

Hvor står der noget om tilkøb ?

Thorkild

Fra : Alucard

Dato : 14-11-05 20:22

On Mon, 14 Nov 2005 17:56:22 +0100, "Thorkild Poulsen"
<thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

>Hvor står der noget om tilkøb ?

Inde i Egon's hovede..... Ellers passer undersøgelsen ikke med hans
fantasiverden...

Fra : Egon Stich

Dato : 15-11-05 18:16

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Hvor står der noget om tilkøb ?
>
> Thorkild

Det er jo det, det handler om.
Men her har du igen fundet "fakta", som understøtter din middelalderlige
tankegang.

Egon

Fra : Alucard

Dato : 15-11-05 21:12

On Tue, 15 Nov 2005 18:15:59 +0100, "Egon Stich"

>Det er jo det, det handler om.

Nix..... Det handler om at du ikke KAN indrømme at du tager fejl....

>Men her har du igen fundet "fakta", som understøtter din middelalderlige
>tankegang.

Hahahaha, det gør nok ondt at se sin fantasiverden krakkelere....

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 16-11-05 02:35

> Det er jo det, det handler om.
> Men her har du igen fundet "fakta", som understøtter din middelalderlige
> tankegang.

Så bevis dog din påstand, som du fremstiller den virker det som tankespind i
dit eget hoved.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 16-11-05 09:47

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Så bevis dog din påstand, som du fremstiller den virker det som tankespind
> i dit eget hoved.
>
> Thorkild

Hjælper ikke noget da skriften forsvinder når dine øjne nærmer sig ordene.

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 16-11-05 13:59

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:437a8cb0$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...

> Hjælper ikke noget da skriften forsvinder når dine øjne nærmer sig ordene.

Mon ikke snarere vi rendte ind i dine intellektuelle begrænsninger.

Thorkild

Fra : Svend Poulsen

Dato : 17-11-05 04:30

> "Svend Poulsen" <svend_poulsen_304@*hotmail.com> wrote in message

> Mon ikke snarere vi rendte ind i dine intellektuelle begrænsninger.
>
> Thorkild

Ai Thorkild, der er stadig det der med dansk undervisningen, du mangler,
efter at være kommet til Danmark igen, efter at have været bosat i USA.

Måske derfor at ordene forsvinder for dig, når du ikke kender betydningen af
ret mange andre ord end de meget brugte idiot, tankspind og stupid, fra din
side.

Går stadig meget ud fra, at du ikke fatter noget som helst af det jeg
skriver

Svend

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-11-05 08:49

> [...]
> din side.
>
> Går stadig meget ud fra, at du ikke fatter noget som helst af det jeg

Jeg tror ikke mange fatter hvad du mener Svend, din indsigt er ringe og
indlægene har mere karakter af "goddag mand økseskaft".

Thorkild

Fra : Per Hagemann

Dato : 15-11-05 02:01

> [...]
> resultater, som også viser, at to ud af tre ældre ser muligheden for frit
> valg mellem leverandører som en gevinst.

Der skal slet ikke være offentligt ansatte hjemmehjælpere. Der skal være
konkurrence mellem forskellige private udbydere, så kvalitet, effektivitet
og tilfredshed højnes.

Endvidere kunne man privatisere visitationen og indføre misbrugerbetaling,
således at de ældre skal betale en vis pris for alt hjemmehjælp udover det
mest nødvendige.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-11-05 10:36

> [...]
>
> Vi fornuftige har naturligvis vidst længe at noget der foregår under
> offentlig ledelse ikke kan fungere optimalt, de røde kan ikke lede en

Sandheden er, at det har kostet en formue i administration. At nogen så er
blevet en lille smule gladere, er i den sammenhæng kun et meget lille
plaster på såret.

Argumentet for frit valg var...? Ja, primært at hjemmehjælpen ville være
billigere, når den blev leveret privat. Sandheden er, at DF's halve milliard
fra 2001 blev brugt på at etablere frit-valg ordninger. Dvs. på ting, der
ikke direkte kommer de ældre til gode.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 15-11-05 11:13

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Sandheden er, at det har kostet en formue i administration. At nogen så er
> blevet en lille smule gladere, er i den sammenhæng kun et meget lille

Hvorfor kommunerne har brugt så meget på at justere deres administrative
procedurer vidner mest om deres inkompetence, faktisk har jeg svært ved at
se hvorfor de overhovedet skal udbyde hjemmehjælp, de er elendige som
ledere.

> [...]
> milliard
> fra 2001 blev brugt på at etablere frit-valg ordninger. Dvs. på ting, der

Det er rigtigt der var engangsudgifter, men ikke i størelskeorden en halv
mia. Nu viser det sig så vi begynder at høste frugterne, kvaliteten stiger.

Thorkild

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-11-05 14:01

> Hvorfor kommunerne har brugt så meget på at justere deres administrative
> procedurer vidner mest om deres inkompetence,

Det er svært at sige, hvad årsagen er. Det vigtigste er, at det er sådan,
det er endt.

> faktisk har jeg svært ved at
> se hvorfor de overhovedet skal udbyde hjemmehjælp, de er elendige som
> ledere.

Løse påstande af den slags sikrer dig i hvert fald imod at blive taget
alvorligt.

I øvrigt er det jo sygeplejersker, der leder den offentlige hjemmepleje. Mon
ikke det også er det hos de fleste private hjemmeplejeleverandører?

Så hvorfor skulle det være meget anderledes der...?

> Det er rigtigt der var engangsudgifter, men ikke i størelskeorden en halv
> mia.

Der blev afsat en ekstra halv milliard til ældreområdet i 2001. Det skete på
foranledning af DF. Pengene er så godt som ædt op af administrativt bøvl i
forbindelse med privatiseringen af hjemmeplejen.

Så lidt populært kan man sige, at den halve milliard er blevet brugt til at
gøre det muligt for 38.000 mennesker at vælge en anden leverandør af
hjemmepleje end det var tilfældet før. Det vil sige kr. 13.158 pr. person.

Nu er det dog ikke alle 38.000, der har fået andet ud af det end en ny
leverandør. Konkret er der 6% flere af de "private" modtagere, der er
tilfredse.

Så for den halve milliard har vi altså fået 6% flere tilfredse brugere
svarende til 2280 personer.

Prisen for en tilfreds hjemmehjælpsmodtager har således været kr. 219.298.

Du synes så, de penge er godt givet ud. Jeg synes det ikke.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 16-11-05 14:08

> Det er svært at sige, hvad årsagen er. Det vigtigste er, at det er sådan,
> det er endt.

Det vigtigste er at den investering nu er overstået og vejen er banet for en
bedre service.

> Løse påstande af den slags sikrer dig i hvert fald imod at blive taget
> alvorligt.

Jamen så synes jeg du skal forklare hvorfor produktiviteten faldt med 10 % i
den offentlige sektor i 90'erne, mens den steg med 25 - 30 % i den private
sektor. [finansministeriet]

> I øvrigt er det jo sygeplejersker, der leder den offentlige hjemmepleje.
> Mon
> ikke det også er det hos de fleste private hjemmeplejeleverandører?

Er det sygeplejesker der leder hjemmehjælpen ?

> Så hvorfor skulle det være meget anderledes der...?

Mon ikke det er folk med ledelses mæssig kompetence. Og jo der er en
væsentlig forskel, man går fra planøkonomi til markedsøkonomi.

> [...]
> foranledning af DF. Pengene er så godt som ædt op af administrativt bøvl i
> forbindelse med privatiseringen af hjemmeplejen.

Jeg husker ikke det samlede tal der gik til ændring af de administrative
procedurer, men det er ikke 500 mio. Og så er det da et vidnesbyrd om ringe
ledelse at det skulle koste så meget.

> [...]
> gøre det muligt for 38.000 mennesker at vælge en anden leverandør af
> hjemmepleje end det var tilfældet før. Det vil sige kr. 13.158 pr. person.

Eller også kan man kalde det en nødvendig investering for fremgang.

> [...]
>
> Prisen for en tilfreds hjemmehjælpsmodtager har således været kr. 219.298.
>
> Du synes så, de penge er godt givet ud. Jeg synes det ikke.

Jeg synes pengene var en nødvendig udgift så vi får omstillet sektoren til
markedsdrift.

Thorkild

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-11-05 15:28

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Det vigtigste er at den investering nu er overstået og vejen er banet for
en
> bedre service.

Hvad tyder på, at det var en engangsinvestering?

Meget af det tunge arbejde (udarbejdelse af behovsopgørelser til de private
leverandører mv.) skal jo vedligeholdes for at bevare sin værdi.
Forvaltningerne er mange steder opnormeret med folk, der arbejder med
kontrakter med private leverandører osv.

> Jamen så synes jeg du skal forklare hvorfor produktiviteten faldt med 10 %
> den offentlige sektor i 90'erne, mens den steg med 25 - 30 % i den private
> sektor. [finansministeriet]

Fordi den borgerlige regering foretrækker opgørelsesmetoder, der stiller
Socialdemokratiet i et dårligt lys?

> Er det sygeplejesker der leder hjemmehjælpen ?

Det er muligt, det er nyt for dig, men ja! Langt de fleste ledere i en
kommunal hjemmepleje har en sunhedsfaglig baggrund - også på de øverste
administartive niveauer, med mindre du selvfølgelig finder det nødvendigt at
regne kommunaldirektøren med eller hvad du nu kunne finde på at
besynderligheder.

> Mon ikke det er folk med ledelses mæssig kompetence.

Det er det da selvfølgelig også i kommunerne. De ansatte ude i landets
kommuner er ikke idioter!

> Og jo der er en
> væsentlig forskel, man går fra planøkonomi til markedsøkonomi.

Det må du vist forklare nærmere, hvis ikke jeg blot skal affeje det som et
forkølet forsøg på at diske op med et argument.

De væsentligste planøkonomiske elementer i denne sammenhæng - nemlig
opgavens omfang og indhold - er jo fuldstændig uændret, så hvis det var
planøkonomisk før, er det det også nu. I øvrigt er det da lidt af en nyhed,
at der skulle være særlige kendetegn ift. ledelsesstilen inden for
planøkonomi og markedsøkonomi. Det har vist ikke meget med hinanden at gøre.

> Jeg husker ikke det samlede tal der gik til ændring af de administrative
> procedurer, men det er ikke 500 mio. Og så er det da et vidnesbyrd om
ringe
> ledelse at det skulle koste så meget.

Eller også er det et vidnedsbyrd om, at man har fået en ny opgave, som man
ikke havde før.

Det er muligt, at det kommer som et chok for dig, men det koster rent
faktisk penge, når man pludselig går fra en almindelig hierarkisk
ledelsesmodel og til at skulle styre via kontrakter. Og her er der jo så
oven i købet det fornøjelige ved det, at opgaven skal udføres 275 gange - én
gang for hver kommune.

Hvis vi antager, at en times arbejde i den kommunale forvaltning koster 500
kr. inklusiv løn, kontorudstyr, husleje, overhead osv., så svarer det
nogenlunde til, at hver kommune i gennemsnit ansætter to mennesker, der hver
arbejder fuld tid i et år.

500 mio. / 275 / 500 = 3636 timer svarende til 1,9 fuldtidsstillinger á 1924
timer.

Det er ikke specielt urealistisk, når man ved, hvad denne opgave indebærer.

I øvrigt er det korrekt, når jeg skriver, at Ældrepakken blev ædt op af
bureaukrati - og vel at mærk bureaukrati skabt af lovgiverne.

Formanden for KL, venstremanden Eigil W. Rasmussen, skrev således i
apriludgaven af Nyt fra KL:
»I kommunerne er vi ikke modstandere af frit valg, men vi er imod en så
bureaukratisk udformning af det frie valg, som vi er vidne til i det
tilfælde.«

Også FOA er opmærksomme på problemet, men de er dog noget mere optimistiske,
idet de kun mener, at det er 250 mio., der går til "ingenting":
http://www.foa.dk/sw7096_fr_content.asp?storeid=2791194

Hvis jeg var leder i det private erhvervsliv, ville jeg på den baggrund
overveje min investering grundigt én gang til.

For man skal jo holde det op imod, hvad man ellers kunne have fået for sin
kvarte eller halve milliard, og man kunne have brugt disse penge på mange
måder, der ville være kommet de ældre meget mere til gavn.

Business casen er ikke god, uanset hvordan du vender og drejer det.

> Jeg synes pengene var en nødvendig udgift så vi får omstillet sektoren til
> markedsdrift.

Dette har intet at gøre med et normalt marked. Det er en af de helt store
misforståelser, man ofte oplever hos visse borgerlige vælgere. I jeres
blinde tillid til alt, hvad der kommer fra markedet, overser I helt og
aldeles, at lidt frit valg hist og her ikke skaber det, man i økonomisk
forstand forstår ved et marked. Dermed opnår man heller ikke fordelene ved
et sådant marked.

Ting, der åbenlyst adskiller sig fra normale markedsvilkår:
- Opgaven skal løses uanset pris
- Opgavens indhold og omfang ligger fast
- Udbyderne har ikke lige vilkår. De private udbyder kan dø - det kan den
offentlige ikke.
- Den, der indkøber ydelsen (vælger udbyder), betaler ikke for ydelsen
(manglende rationalitet)

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 16-11-05 21:30

> en
>
> Hvad tyder på, at det var en engangsinvestering?

At kommunerne selv har fremført det i debatten, ordet omstilling er blevet
anvendt som betegnelse for det problem kommunerne står over for.

> [...]
> Forvaltningerne er mange steder opnormeret med folk, der arbejder med
> kontrakter med private leverandører osv.

Er det en funktion man ikke har i forvejen ? Det er da bekymrende.

> Fordi den borgerlige regering foretrækker opgørelsesmetoder, der stiller
> Socialdemokratiet i et dårligt lys?

Bare synd for dig rapporten blev udfærdiget mens Pia Gjellerup sad i
ministeriet.

> Det er muligt, det er nyt for dig, men ja! Langt de fleste ledere i en
> kommunal hjemmepleje har en sunhedsfaglig baggrund -

Hjemmepleje ?

Vi taler om hjemmehjælp.

> Det er det da selvfølgelig også i kommunerne. De ansatte ude i landets
> kommuner er ikke idioter!

De er styret efter planøkonomiske principper der har drevet kontinenter i
ruin.

> [...]
> at der skulle være særlige kendetegn ift. ledelsesstilen inden for
> planøkonomi og markedsøkonomi. Det har vist ikke meget med hinanden at

Jeg tror ganske enkelt ikke mine øjne når jeg læser du ikke kender forskel
på planøkonomi og markedsøkonomi. At du ikke ved der er en verden til
forskel i ledelsesmæssig betydning. markedskræfterne optimerer driften og
jeg har henvist til resultaterne.

> Eller også er det et vidnedsbyrd om, at man har fået en ny opgave, som man
> ikke havde før.

Det nægter jeg at tro på. Hvordan kan det private erhvervsliv udlicitere
uden store ekstraomkostninger ?

> [...]
> oven i købet det fornøjelige ved det, at opgaven skal udføres 275 gange -

Ja, de er ikke gode til at samarbejde, det gør erhvervslivet på kryds af
kommunale grænser. Kommunerne opfinder 279 dybe talerkner.

> [...]
>
> I øvrigt er det korrekt, når jeg skriver, at Ældrepakken blev ædt op af
> bureaukrati - og vel at mærk bureaukrati skabt af lovgiverne.

Måske man burde udlicitere administrationen så vi slipper for den kommunale
planøkonomiske inkompetence. Det er ganske ubegribeligt det private
erhvervsliv evner at udlicitere opgaver uden det store overhead, men
kommunerne gør ikke.

> [...]
> »I kommunerne er vi ikke modstandere af frit valg, men vi er imod en så
> bureaukratisk udformning af det frie valg, som vi er vidne til i det

EWR er den største nar i den kommunale sektor, han kan tage Christian
Ebbensgaard med for amterne, de er begge rene tumper.

> [...]
> måder, der ville være kommet de ældre meget mere til gavn.
>
> Business casen er ikke god, uanset hvordan du vender og drejer det.

Vrøvl, det er en ren mstillingsperiode som møder kommunal modstand, dem der
stiller sig på bagbenene burde fyres på stedet. Jeg giver ikke fem potter
pis for FOA, den røde samling af planøkonomer har absolut ingen viden om
hvordan man køer den slags effektivt.

> [...]
> forstand forstår ved et marked. Dermed opnår man heller ikke fordelene ved

Det er jo det rene vrøvl CRL, der er absolut intet til hinder for at drive
hjemmehjælp efter markdsøkonomiske principper.

> [...]
> offentlige ikke.
> - Den, der indkøber ydelsen (vælger udbyder), betaler ikke for ydelsen

Det er dog det dummeste jeg har hørt længe, gå ind på udliciteringsrådets
hjemmeside og få nulstillet dit pladder.

Thorkild

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-11-05 10:34

> At kommunerne selv har fremført det i debatten, ordet omstilling er blevet
> anvendt som betegnelse for det problem kommunerne står over for.

Øh ja - det er en omstilling, men det er da ikke det samme som, at den
administrative merbelastning er overstået nu!

> Er det en funktion man ikke har i forvejen ? Det er da bekymrende.

Jeg kan ikke se det bekymrende i, at man først ansætter folk, når man får
brug for dem. Men jeg må så leve med, at der er forskel på os to hvad
holdningen til kommunal udgiftspolitik angår.

> Bare synd for dig rapporten blev udfærdiget mens Pia Gjellerup sad i
> ministeriet.

Jamen du må da hjertens gerne henvise præcist til den så. Jeg skal da med
glæde kommentere den.

> Hjemmepleje ?
>
> Vi taler om hjemmehjælp.

Ja, præcis. Hjemmehjælp er den ydelse, der leveres af den organisatoriske
enhed, jeg her omtaler som hjemmeplejen. Hjemmeplejen ledes som regel af
sygeplejersker. Hjemmeplejen må ikke forveksles med hjemmesygepleje.

> De er styret efter planøkonomiske principper der har drevet kontinenter i
> ruin.

Hvis man er uvidende om de konkrete forhold, kan man altid tale i
højtflyvende floskler. Men det er selvfølgelig ikke noget, der ligefrem
skaber troværdighed.

> Jeg tror ganske enkelt ikke mine øjne når jeg læser du ikke kender forskel
> på planøkonomi og markedsøkonomi. At du ikke ved der er en verden til
> forskel i ledelsesmæssig betydning.

Jamen du skal da være velkommen til at belære mig om forskellen, hvis du
mener, der er en.

> Det nægter jeg at tro på. Hvordan kan det private erhvervsliv udlicitere
> uden store ekstraomkostninger ?

Hvorfor tror du, det gør det???

> Ja, de er ikke gode til at samarbejde,

De MÅ ikke samarbejde. Det står i loven.

> Måske man burde udlicitere administrationen så vi slipper for den
kommunale
> planøkonomiske inkompetence.

Ja, hvad med at udlicitere Folketinget også?

> EWR er den største nar i den kommunale sektor,

EWR er i brede kredse anerkendt som en dygtig formand for KL, og at du ikke
har noget bedre at byde på, end at postulere det modsatte, er dit problem.

Det er ikke ligefrem underbyggende for din troværdighed, når du gang på gang
forsøger dig med den slags ynkeligheder, når vi andre har fremdraget
eksperter, som er uenige med dig.

> Det er jo det rene vrøvl CRL, der er absolut intet til hinder for at drive
> hjemmehjælp efter markdsøkonomiske principper.

Jeg konstaterer bare, at det i hvert fald ikke er det, man gør.

> Det er dog det dummeste jeg har hørt længe, gå ind på udliciteringsrådets
> hjemmeside og få nulstillet dit pladder.

Igen imponerende som du ikke er bange for at underminere din egen
troværdighed med decideret ynkværdige påstande og andet ordskvalder.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-11-05 14:57

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse

> Øh ja - det er en omstilling, men det er da ikke det samme som, at den
> administrative merbelastning er overstået nu!

Vel snarere at den bliver overstået, men hvis den ikke er overstået er det
vel på tide at få hele molevitten flyttet fra det kommunale, de har vist sig
inkompetente.

> Jeg kan ikke se det bekymrende i, at man først ansætter folk, når man får
> brug for dem. Men jeg må så leve med, at der er forskel på os to hvad
> holdningen til kommunal udgiftspolitik angår.

Sig mig, hvad er forskellen på om man skal behovsvurderer og give opgaven
til en kommunalt ansat eller give den til en privat udbyder ? Lidt jura i
starten måske, men så burde det være overstået.

> Jamen du må da hjertens gerne henvise præcist til den så. Jeg skal da med
> glæde kommentere den.

Har jeg gjort adskillige gange, En af rapporterne fra 1. halvår 2001.

> Ja, præcis. Hjemmehjælp er den ydelse, der leveres af den organisatoriske
> enhed, jeg her omtaler som hjemmeplejen. Hjemmeplejen ledes som regel af
> sygeplejersker. Hjemmeplejen må ikke forveksles med hjemmesygepleje.

Så vidt jeg ved er der en koordination mellem forskellige plejefunktioner,
men at den operationnelle del der udgør hjemmehjælpen, altså primært
rengøring, indkøb mm. skal ledes af en sygeplejerske virker ganske absurd.

> Hvis man er uvidende om de konkrete forhold, kan man altid tale i
> højtflyvende floskler. Men det er selvfølgelig ikke noget, der ligefrem
> skaber troværdighed.

Ærlig talt CRL, tænk dig nu lidt om. Det er ikke højt flyvende floskler, det
er hele grundsubstansen bag udlicitering som middel til markedsgørelse. Og
manglende indsigt i markedsdrift sænker troen på personens dømmekraft.

> et

> Jamen du skal da være velkommen til at belære mig om forskellen, hvis du
> mener, der er en.

Du mener ikke der er en ledelses mæssig forskel i planøkonomisk drift kontra
markedsøkonomisk drift ?

> man

> Hvorfor tror du, det gør det???

De udliciterer opgaver som rengøring fordi specialiserede firmaer gør det
bedre, mere effektivt og billigere, desuden mindsker det den interne
administrationsbyrde.

> gange -

> De MÅ ikke samarbejde. Det står i loven.

Hvis der står i loven kommunerne ikke må samarbejde, vil jeg gerne vide det,
det er da det mest sindssyge jeg har hørt længe.

> kommunale
>
> Ja, hvad med at udlicitere Folketinget også?

Hvad med at holde dig til realiteterne.

> EWR er i brede kredse anerkendt som en dygtig formand for KL, og at du
> ikke
> har noget bedre at byde på, end at postulere det modsatte, er dit problem.

EWR er ikke anerkendt som en dygtig formand for KL, han er enerkendt som en
nar på Christiansborg uden nogen form for indsigt i realiteterne. Havde du
fulgt blot en smule med i forholdet mellem politikerne på tinge og KL ville
du vide det. Specialt har manden ikke evnet at forstå hvad vækst er for en
størrelse.

> Det er ikke ligefrem underbyggende for din troværdighed, når du gang på
> gang
> forsøger dig med den slags ynkeligheder, når vi andre har fremdraget
> eksperter, som er uenige med dig.

Min troværdighed er såmænd ganske udmærket, det mere din manglende indsigt
og dømmekraft der udgør et problem.

> store
> ved

> Jeg konstaterer bare, at det i hvert fald ikke er det, man gør.

Netop, det er der problemet ligger og hovedårsagen til den lave
produktivitet i den offentlige sektor.

> Igen imponerende som du ikke er bange for at underminere din egen
> troværdighed med decideret ynkværdige påstande og andet ordskvalder.

Atter en gang, min troværdighed fejler ikke noget, vi har haft en del tvists
og jeg har vundet samtlige dueller ved at præsentere dig for det faktuelle,
dit kendskab til det du udtaler dig om er generelt overfladisk, i modstrid
med virkeligheden og yderes naivt. Jeg tror ikke du har særlig stor
erhvervserfaring og da slet ikke fra den private sektor.

Thorkild

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 17-11-05 16:50

> [...]
>

> Det er dog det dummeste jeg har hørt længe, gå ind på udliciteringsrådets
> hjemmeside og få nulstillet dit pladder.

Når man følger denne tråd, og læser udsagnene, er der ingen tvivl om, hvem
der er dum..!!

Du har i den grad fået lammebank, og dit hysteriske stampen i gulvet,
hjælper ikke.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-11-05 17:51

> [...]
> der er dum..!!
>
> Du har i den grad fået lammebank, og dit hysteriske stampen i gulvet,

Tak Hans Egon, du er den bedste garant for at jeg har ret.

Thorkild

Fra : Per Hagemann

Dato : 17-11-05 10:03

> [...]
>
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote

> Jeg synes pengene var en nødvendig udgift så vi får omstillet sektoren til

Ved privatisering er det helt gratis at omlægge.

Problemet er når man hellere vil udlicitere, som gør tingene unødigt
komplicerede.

På hjemmeplejeområdet kan en privatisering praktiseres efter samme princip
som tilstandsrapporter. Altså at en privat ansat sagkyndig kommer i hjemmet
og vurderer situationen objektivt. Derefter får den plejekrævende en pose
penge i hånden til køb af hjemmehjælpsydelser på markedet. Beløbet skal
selvfølgelig variere efter plejebehovet, som det konstateres af den
sagkyndige ved visitationen. For dem uden evne til at administrere penge kan
man bare give beløbet direkte til det billigste hjemmehjælpsfirma.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-11-05 10:39

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> man bare give beløbet direkte til det billigste hjemmehjælpsfirma.

Det er sådan nogenlunde det, man gør. Men loven siger, at kommunen skal
indgå leverandørkontrakter med en eller flere private leverandører, og det
har man selvfølgelig valgt, fordi man dermed kan opnå rabat som følge af
"storkøb", samt at man vil sikre sig, at leverandørerne rent faktisk kan
finde ud af at levere hjemmehjælp.