Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
"Short sell", kan man det?
Fra : Kim Noer

Dato : 08-01-06 20:47

Davsen der,

Nu når det lader til at ATP ikke ville sælge deres aktier i TDC, tænkte jeg
straks på om det egentlig er muligt at "short sell" aktier i Danmark.

Så kan man det?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Peter H

Dato : 08-01-06 21:46

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Davsen der,
>
> Nu når det lader til at ATP ikke ville sælge deres aktier i TDC, tænkte
> jeg straks på om det egentlig er muligt at "short sell" aktier i Danmark.
>
> Så kan man det?

Det kan man sagtens, ihvertfald i SAXObank, Nordnet og Etrade Bank og
sikkert også mange andre steder, men der kræver det måske særlig bevillinger
eller kredit. Men det er ganske let i de omtalte steder. Man trykker blot på
SÆLG i stedet for KØB efter indtastning af antal aktier man ønsker handlet
og så køber man dem tilbage en anden gang.

Jeg vil dog som sædvanlig fraråde at man kører en strategi der ikke er lang
og strategisk og det er en enkelt handel ikke; det er mere lottere og ikke
investering.

Peter H

Fra : Kim Noer

Dato : 09-01-06 18:13

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg vil dog som sædvanlig fraråde at man kører en strategi der ikke
> er lang og strategisk og det er en enkelt handel ikke; det er mere
> lottere og ikke investering.

Det var nu også mere af teoretisk interesse. Har pt. ikke en krone i aktier, så
jeg ved ikke helt hvad skattereglerne er, men jeg har forstået at reglerne
'straffer' de kortsigtet investeringer, hvilket 'short sell' nok typisk er.

I øvrigt kan jeg ikke se at det er lotteri, til forskel på at købe aktier som
normalt?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Peter H

Dato : 09-01-06 19:01

> I øvrigt kan jeg ikke se at det er lotteri, til forskel på at købe aktier
> som normalt?

Det kan jeg godt følge dig i. Min pegefinger er, at man køber 1-2-3 aktier
og tror på dem/eller shorter dem. Den er denne smalle profil jeg mener er
tættere på lotto end investering, hvilket også er en relgion hvad det er,
men i min opfattelse er investering at have mange aktier med forskellige
tidsmæssige profiler, geografisk- og sektorspredning og dette er ganske let
med inv.foreninger men en vanskelig sag hvis man satser på aktier, da det
kræver en større kapital. Men de fleste der tror, de er investorer, er det
slet ikke, de spiller lotto, det er ihvertfald min opfattelse som jeg regner
med at stå pænt alene med.

Jeg er investor i min pension med spredning i ca 10 inv.foreninger + enkelte
aktier og til daglig daytrader med planlagt profil.