Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
aftale med bank om købsbevis
Fra : Onix

Dato : 03-01-06 14:06

Hej dk.penge!

Min viv og jeg skal for første gang i vores bank(er) og tale om et
boligkøbsbevis. Vi har indtil videre altid boet til leje og er derfor
novice
indenfor hushandlen og bankøkonomi i forbindelse hermed. Nu skal vi i
banken
sidst på ugen til et møde og skal naturligvis medbringe vores
skattepapirer,
lønsedler, forsikringsoplysninger(?) m.v.

Vi har godt tjek på vores papirer og kører selv vores budget via netbank.

Er der nogle der her på falderebet har nogle ideer om hvad vi eventuelt
bør
forbedrede os på inden mødet ? Nogen tips om hvad vi skal gøre, jeg er jo
klar over banker blot er "finasielle supermarkeder" og ikke uvildige eller
filantropiske.

Vi tar' imod alle råd og hint med kyshånd, da vi er på bar bund...........

Venlig hilsen

Onix

Fra : Claus Agerskov

Dato : 03-01-06 16:22

Onix wrote:

> Vi har godt tjek på vores papirer og kører selv vores budget via
> netbank.

Der kan være forskel på, hvor stort et rådighedsbeløb de enkelte banker
kræver (det der er tilbage, når alle faste udgifter er betalt).

Men hvis I har et budget og jeres håndtering af økonomi afspejler dette, så
vil det også være nemt at påvise jeres reelle krav til rådighedsbeløb.

Vær dog opmærksom på at ændrede transportforhold- og tid samt børn mv også
påvirker den fremtidige økonomi. Eksempelvis krav om bil(er), hvis man
flytter et stykke ud på landet og skal skiftes til at bring og hente børn.

De herligste hilsner

Fra : Johnt

Dato : 03-01-06 23:25

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidst på ugen til et møde og skal naturligvis medbringe vores
> skattepapirer,
> lønsedler, forsikringsoplysninger(?) m.v.

Jeg ville lade mine forsikringsoplysninger blive hjemme, da dette ikke
vedrører banken, og har ingen indflydelse på ens kreditvurdering.

Det eneste banken vil bruge disse til, er at få dig til at skifte til Deres
eget forsikringsselskab, så medarbejderen i banken optjener en provision
eller en årsbonus.

Medtag en udskrift over Jeres budget, samt faktiske forbrug.

Derudover skal du være forberedt på. at ingen banker tror på. at man kan
sætte sit forbrug drastisk ned når man skal låne penge.

Hilsen
Johnt

Fra : Heidi

Dato : 04-01-06 07:04

Onix wrote:

> [...]
> forbedrede os på inden mødet ? Nogen tips om hvad vi skal gøre, jeg
> er jo klar over banker blot er "finasielle supermarkeder" og ikke

Vær ærlige, fremfor alt! Når i laver jeres budget, så lad være med at
pynte på tingene, men sæt hellere udgifterne lidt højere end de reelt
er, så der er lidt plads til alt det uforudsete, eller fornøjelser.

--
Heidi

Fra : Jasper Norman

Dato : 04-01-06 23:05

> Vær ærlige, fremfor alt! Når i laver jeres budget, så lad være med at
> pynte på tingene, men sæt hellere udgifterne lidt højere end de reelt er,
> så der er lidt plads til alt det uforudsete, eller fornøjelser.

Tja... men alligevel. Der er mange banker der regner efter, at en fam. skal
have et bestemt beløb til rådighed efter alle udgifter.

I vores tilfælde skulle vi have 12.000,- til rådighed, og det var vel at
mærke efter ALT var betalt. Så som benzin, tøj, kontigent til golfkluppen,
rep. af biler, henlæg. til rep. af hus osv. osv. og naturligvis husleje,
vand, olie og alle de andre faste.

Det hænger bare ikke sammen i virkeligheden. Jeg kan forstå på min kone, der
er ansat i DK Supermarked, at mange af hendes kollegaer, var ved at falde
ned fra stolen, da de hørte beløbets str. De fleste i DK Supermarked må tage
sig til takke med ca. 15-18.000 om måneden, hvilket betyder at de vel har
ca. 10-12.000 udbetalt. Jeg fatter ikke hvordan et par, der begge arbejder
indenfor denne branche, kan købe hus. Der var i hvert tilfælde ingen af min
kones kollegaer der, efter eget udsagn, har over 12k om måneden til forbrug.

Men det er da muligt at banken er til at tale med ang. rådighedsbeløbets
str.? Hvad gør familier på (nord)Sjælland ellers? Det er da umuligt for de
fleste på en "normal" løn, at betale 16-20.000 i husleje og derudover har
min. 12k til forbrug?

/Jasper

Fra : Anita

Dato : 05-01-06 14:24

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev

> I vores tilfælde skulle vi have 12.000,- til rådighed,

Nu ved jeg ikke hvor mange børn I har, men normalt forlanger banken et
rådighedsbeløb på 3.500 pr. voksen og 1.500 pr. barn. Dvs. 10.000 kr. for en
familie med 2 børn.

Da vi købte hus valgte vi at regne endnu ikke påtænkte børn ind i budgettet.
Det er altså federe at have råd til uforudsete udgiftere end at skulle sælge
huset igen efter x år fordi man ikke lige tog højde for at ting kan ændre
sig. Det er heller ikke rart at bo i et lækkert hus, hvis man ikke har råd
til at vippe med et øre uden at kontoen går i minus. Så hellere for meget
end for lidt i rådighedsbeløb, synes jeg.

Jeg er ikke helt enig i din betragtning af hvad der skal betales med
rådighedsbeløbet og hvad der skal være regnet ind i budgettet. Jeg vil helt
klart mene at mad, tøj og diverse forbrugsgoder betales ud af
rådighedsbeløbet. Vi havde heller ikke regnet rep af hus og bil ind i vores
budget, men det er selvf. en god ide at gøre - især hvis hus og bil er af
ældre dato.

Venligst Anita

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-01-06 23:00

> [...]
> rådighedsbeløbet. Vi havde heller ikke regnet rep af hus og bil ind i
> vores budget, men det er selvf. en god ide at gøre - især hvis hus og bil

Nej, jeg troede også at tøj, gaver osv. skulle tages fra rådighedsbeløbet.

Jeg downloadede et lille "budget" program fra Nykredit som regner det hele
ud. Der var plads til at indsætte disse lidt underlige poster. Men det er da
muligt at det kun er Nykredit der regner med at det udelukkende er mad, der
skal tages fra rådighedsbeløbet.

Men det er bestemt rigtigt, når du skiver, at det er bedre at være
forsigtig. Det er dumt at "narre" banken, for at få lov til at låne 500.000
mere end man har råd til. Det bliver, som du skriver, noget med at man er
nødt til at vende hver 5-øre i hverdagen. Og det bliver temmelig sikkert
surt i længden.

Men jeg tror at bankerne er meget fleksible. De ved jo, at de nok skal få
deres penge ind igen eftersom husene stadig stiger mere end vi kan nå at
belåne dem. Men så igen... de er heller ikke "tosse-gode", hvilket de meget
få antal tvangsauktioner vidner om.

/Jasper