Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
betaler jeg topskat??
Fra : Carsten

Dato : 31-12-05 10:08

Hej NG

Jeg er i en lønhruppe hvor jeg burde betale topskat, men kan dog ikke forstå
mit skattekort. Jeg er gift, og min kone har ikke nogen indkomst, så jeg får
overført hendes personfradrag, hvilket betyder at jeg har ca. 7000 i fradrag
og i følge mit skattekort en trækprocent på 40%.

Er det en gennemsnitsbetragtning, eller forholder det sig stadig sådan at
jeg af de sidst tjente kroner stadig betaler topskat.

Jeg er inde i nogle overvejelser om at få byttet en del af min løn ud med
diverse goder, såsom internet og tlf, og kan se at der vil være gode
besparelser hvis de trækkes af bruttolønen, (dog forudsat at der ikke kun
trækkes "40% af disse goder)

Er jeg helt på vildspor?

På forhånd tak

/Carsten

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 10:51

"Carsten" skrev

> Er det en gennemsnitsbetragtning, eller forholder det sig stadig sådan at
> jeg af de sidst tjente kroner stadig betaler topskat.

De 40% er en gennemsnitbetragtning,
om du skal betale topskat fremgår af din forskudregistering for 2006, der
står hvordan din skat er beregnet.
Det overførte fradrag fra ægtefælle går ikke fra i topskat, ifølge
personskatteloven § 7.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten

Dato : 31-12-05 11:45

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> står hvordan din skat er beregnet.
> Det overførte fradrag fra ægtefælle går ikke fra i topskat, ifølge

Tak for svaret, så med andre ord, betaler jeg topskat, idet jeg kan se at
der ryger ca. 11.000 til topskat næste år

Er det efer din/gruppen mening så ikke smartere at få byttet noget af det
til "goder"?

/Carsten

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 12:19

"Carsten" skrev

> Er det efer din/gruppen mening så ikke smartere at få byttet noget af det
> til "goder"?

Kan man få byttet skattebetaling til goder, er det selvfølgelig klogt,.
Hvad angår telefon og internet afhænger det af dit forbrug, du bliver jo
beskattet af fri telefon, men hvis jeres teleregning er større end
beskatningsgrundlaget, hænger det jo fint sammen.
Det samme med fri bil eller måske det modsatte, kørepenge for at stille bil
til rådighed.

Hvis firmaet er indstillet på lidt kreativitet i lønnen, så må deres
revisor kunne komme med nogle fornuftige forslag der gavner de ansatte, uden
at skade firmaet.

Der findes en efter min mening rigtig god side med alle mulige skatteting.
www.tax.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten

Dato : 31-12-05 13:08

> [...]
> uden at skade firmaet.
>
> Der findes en efter min mening rigtig god side med alle mulige skatteting.

Jeg takker mange gange, hav et godt nytår!

/Carsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-01-06 16:29

In article <43b66103$0$38709$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Carsten wrote:
> [...]
> der ryger ca. 11.000 til topskat næste år
>
> Er det efer din/gruppen mening så ikke smartere at få byttet noget af det

Jo, du kan smide dem på en ratepension eller livrente. Så slipper du
for topskatten. Og reelt vil de kun være ca. 4000 kr du mister ved at sætte
de 11.000 kr ind.

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-01-06 19:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> Jo, du kan smide dem på en ratepension eller livrente. Så slipper du
> for topskatten. Og reelt vil de kun være ca. 4000 kr du mister ved at
> sætte de 11.000 kr ind.

Hm er det ikke topskatten der er 11.000 kr.
I så fald skal der smides godt 70.000 kr. ind på en pensionsordning for at
fjerne topskatten

mvh
poul christensen