Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvorfor skal jeg betale topskat af indskud~
Fra : David Schjelde

Dato : 31-12-05 08:45

Kære alle

Måske er jeg dummere end gennemsnittet, men er der nogen der kan forklare
mig hvorfor jeg skal betale topskat af indskudet til min
arbejdsgiveradministrerede pensionsordning?

Jeg troede netop at man trak fra i topskatten ved indbetalinger til pension,
men jeg må åbenbart blande noget sammen?

Mvh
David

Fra : KNT

Dato : 31-12-05 09:41

Der må være noget du ikke har læst korrekt - din information hænger ikke
sammen.
Du betaler ikke skat af dine indskud - tværtimod trækkes de fra i enten
top - eller mellmskat afhængig af type.

Knud

Fra : David Schjelde

Dato : 01-01-06 07:57

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen.
> Du betaler ikke skat af dine indskud - tværtimod trækkes de fra i enten

Nej (desværre) - beløbet lægges til grundlaget for mit topskatsbeløb.

David

Fra : Jens G

Dato : 01-01-06 09:58

On Sun, 1 Jan 2006 07:57:02 +0100, "David Schjelde"
<fjernmigschjelde@mailme.dk> wrote:

>Nej (desværre) - beløbet lægges til grundlaget for mit topskatsbeløb.

Er det ikke sådan at den arbejdegiverbetalte del slet ikke er med i
beregningen på din lønseddel, men kun står som en oplysning? Og din
del af det bliver trukket fra skatteberegingsgrundlaget?

Den del af den arbejdsadministrede pensionsordning der går til
forsikringer(kritisk sygdom, død, sundhedssikring..) skal der betales
skat af, så det indberettes fra pensionsselskabet til skat som B
indkomst.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 09:55

"David Schjelde" skrev

> Jeg troede netop at man trak fra i topskatten ved indbetalinger til
> pension, men jeg må åbenbart blande noget sammen?

Ja måske, der er ikke noget der kan trækkes fra i skat, undtaget skat betalt
på anden måde.
Men indbetalingerne går fra i indkomsten, så grundlaget for
skatteberegningen bliver mindre.

For at sætte nogle nemme tal på.
Lad os at indtægten er 300.000 kr. skatten 50% og pensionsindbetaling 40.000
kr.
Så siger man ikke 50% af 300.000 kr minus 40.000 kr. = 110.000 kr.
Man siger 3000.000 kr minus 40.000 kr og 50% af det.=130.000 kr.

Det er forskellen på at trække fra i skat og trække fra i indkomst.

mvh
Alex Christensen

Fra : David Schjelde

Dato : 01-01-06 07:59

> [...]
> Man siger 3000.000 kr minus 40.000 kr og 50% af det.=130.000 kr.
>
> Det er forskellen på at trække fra i skat og trække fra i indkomst.

Ja det er mig der formulerer mig forkert - jeg er med på ovenstående (selvom
jeg ikke skulle klage hvis man trak det fra i det man betaler i skat)

mvh
David

Fra : Michael

Dato : 31-12-05 14:17

"David Schjelde" <fjernmigschjelde@mailme.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg troede netop at man trak fra i topskatten ved indbetalinger til
> pension, men jeg må åbenbart blande noget sammen?

Det skyldes, at der ikke er fradrag i topskatten for kapitalpensioner. Hvis
du betaler topskat, bør du derfor have en ratepension istedet. Her er der
fuldt fradrag i topskatten.

Fra : David Schjelde

Dato : 01-01-06 07:49

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Det skyldes, at der ikke er fradrag i topskatten for kapitalpensioner.
> Hvis du betaler topskat, bør du derfor have en ratepension istedet. Her er

Ok

Men hvorfor er det sådan?

Betyder det at jeg så ikke skal betale skat af beløbet når jeg engang får
kapitalpensionen udbetalt?

Og det er da en dårlig ordning at skulle betale en formue i skat for at
indsætte beløb på en kapitalpension - hvilke andre fordele er der ved en
sådan der opvejer dette?

Jeg har ikke den store forstand på skat og pension, men min pensionopsparing
er helt og holdent arbejdsgiveradm. og jeg kan huske at jeg valgte at der
både skulle være at beløb som jeg fik i hånden den dag jeg går på pension
(et mindre beløb, ca. 200.000 som jeg husker det), samt en løbende månedlig
udbetaling så længe jeg lever

Mvh
David

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-01-06 10:37

> Men hvorfor er det sådan?

fradragsretten i topskatten blev fjernet i pinsepakken i 1998. Baggrunden
var at den tidligere regering mente at en forskel mellem fradragsværdien
ved indbetaling på 60 pct. og en beskatning på 40 pct ved udbetalingen
var for stor. "Tilskuddet" til denne form for pensionsopsparing mente man
var for stort.

> [...]
>
> Og det er da en dårlig ordning at skulle betale en formue i skat for
> at indsætte beløb på en kapitalpension - hvilke andre fordele er der

Hele kapitalpensionen beskattes med 40 pct. ved udbetaling og uden
topskat er fradragsværdien ca 45 pct. Så der er stadig en lille
skattefordel. Endvidere nedsætter kapitalpensionen ikke din folkepension,
som ratepensioner og livsvarige ordninger gør.

mvh
poul christensen