ratepension(livrente) - omkostninger?
Fra : jma

Dato : 29-12-05 22:29

Hej,
Jeg vil gerne oprette en ratepension (eller evt. en livrente pension).
Jeg synes dog ikke at der står meget om omkostninger. Er der ikke nogen
eller hvad?
Jeg overvejer at oprette en i Nykredit eller BG Bank (Danica). I første
omgang ville jeg være tilfreds med en alm. fast rente, men på sigt vil
er jeg mere risiko villig.
Nykredit giver 2% hvilket ikke er meget, men jeg kan vælge selv at
investere i aktier. Danica vist nok 4.5%, men så er der måske større
omkostninger???

Mener at nogle f.eks. ved indbetaling på 12.000 kr. pr. år, betaler 10%
i omkostninger af indbetalingen. Det lyder i mine øre helt vanvittigt!

Håber på svar, da jeg helst skal have omrettet senest i morge fredag(30/12).

Hilsen Jan

Fra : Andrew Wilson

Dato : 29-12-05 23:34

Hej Jan.

Jeg er englander, så håber på at du kan forstår mit dårlige dansk

Det koster alt for meget at har andre køre din pension! Opret pensionen hos
din bank med et depot hvor du selv bestemer hvilket aktie/obligationer du
køber.

Jeg har, for eksample, en jyskebank pension at jeg selv køre. Pengen i
kontoen giver kun 1%, men hvis du er meget konservative køber 30 år eller 25
år obligationer - de giver mellem 4% - 5% i afkast (over perioden!!).

Men du skulle osgå købe aktie - jeg har fået en afkast de sidste år af
omkring 23% efter skater og omkostinger (ikke inclusive af de 8% AMB med
indbetaling). Jeg har ikke meget erfaring med aktie og jeg har holdt mig med
de store firma (OMXC20) der har en lav P/E værdi. Jeg har også et store
beloeb i en investeringsforening (Jyske Invest Danske Aktier).

Husk 8% AMB med indebtaling og Pensionsafkastskat. Depot er fri så længe den
indeholder jyskebank aktie.

Håber det hjælper lidt.

Andrew Wilson

Fra : jma

Dato : 30-12-05 16:09

On Thu, 29 Dec 2005 23:34:01 +0100, Andrew Wilson wrote:

> [...]
> beloeb i en investeringsforening (Jyske Invest Danske Aktier).
>
> Husk 8% AMB med indebtaling og Pensionsafkastskat. Depot er fri så længe den

Hej Andrew
Tak for svaret.
Dit dansk er da rigtig godt

Jeg har nu oprettet en ratepension hos Nykredit. Der er ingen omkostninger
forbundet ved den udover depotgebyr + evt. handelsomkostninger.

Godt Nytår

Hilsen Jan