røget bacon i fryseren
Fra : Kim Schulz

Dato : 22-01-06 18:58

hejsa
Tilbage i midt august skar jeg et større stykke røget bacon op i tern
og frøs ned i portionsposer. I dag ville jeg så bruge en af poserne,
men konstaterede desværre at baconen smagte "gammelt".
Er den korte periode virkeligt for længe for sådan en gang bacon i
fryseren eller kan der være andre årsager til denne bismag?

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-01-06 19:30

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Er den korte periode virkeligt for længe for sådan en gang bacon i
> fryseren eller kan der være andre årsager til denne bismag?

Fedt harskner lynhurtigt. Den slags madvarer holder maksimalt tre-fire
måneder i fryseren.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-01-06 20:48

On Sun, 22 Jan 2006 18:57:37 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> Er den korte periode virkeligt for længe for sådan en gang bacon i
> fryseren eller kan der være andre årsager til denne bismag?

Hej
Det kan være fordi baconet er saltet. Saltet sænker frystpunktet hvilket
gør at fedtet nemmere forharsker. Samtidig vil fedt kød harske hurtigere
end magert. Den sidst faktor er iltning fra overfladen den er jo også stor
når du har skåret det i stykker. Det betyder at flere negative faktorer
spiller sammen, så det kan være meget sansynligt at det er blevet
"gammelt" på så kort tid.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-01-06 20:48