Broccolisalat ?
Fra : FLEXMAN

Dato : 22-01-06 15:35

Er der nogen der har en god opskrift på broccolisalat.

Den skal helst ikke være for "tung"

mvh
Morten

Fra : Ralph

Dato : 22-01-06 16:23

"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god opskrift på broccolisalat.
> Den skal helst ikke være for "tung"

Hvis du med tung mener fedene, så er her en - den mætter dog ret meget, så
hvis det er DET du mener med tung, så beklager jeg.

Ca. angivelser, jeg har aldrig rigtigt brugt en opskrift, men justeret lidt
efter hvad der var på lager.

1 dusk broccoli skæres i små "buketter" og koges ca. 3-6 minutter efter smag
i letsaltet vand.

Mens det køler lidt ned laves en dressing af 3 dl cremefraiche, saften fra ½
citron, salt peber

Find hvad der er af nødder, hassel-, jord- (uden salt), pistacie, val- eller
nogen endnu mere eksotiske (ikke mandler) ca. 100-200 gram ialt

bland det hele sammen

--
venligst
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-01-06 16:51

On Sun, 22 Jan 2006 15:35:10 +0100
"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> wrote:

> Er der nogen der har en god opskrift på broccolisalat.
>
> Den skal helst ikke være for "tung"

En stor dusk broccoli i små buketter
3-6 spsk Miracle wipp (mindre fed så brug olivenolie version)
1 æble skåret i små tern
1 rødløg eller salatløg hakket fint.
1bk tørrede tranebær eller alm. rosiner
hele solsikkefrø (uden skal self.)

evt. små stykker sprødristet bacon

salt, peber og citron til at smage til med.

Bland det hele sammen og smag til. Broccoli skal IKKE koges da det
ødelægger den fine smag og da miracle wipp klarer fint at blødgøre det
via kemisk reaktion (eller hvad ved jeg).
Der skal så meget miracle wipp til at kan lægge en overflade på alle
ingredienserne uden at det virker smattet og fedt.
Det bliver bedre/mere blødt jo længere det står, men vi har det normalt
stående i køleskabet i 3-4 timer mindst for at få broccolien til at
blive tilpas i konsistens (bare rolig den virker slet ikke rå).

Kan fint spises flere dage efter men den bliver som sagt mere blød med
tiden.

MVH
Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-01-06 16:51

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-01-06 18:20

Den Sun, 22 Jan 2006 16:51:03 +0100, skrev Kim Schulz :

> Broccoli skal IKKE koges da det
> ødelægger den fine smag og da miracle wipp klarer fint at blødgøre det
> via kemisk reaktion (eller hvad ved jeg).

En lækker opskrift jeg selv benytter tit og ofte(æææælsger broccoli).
Dog synes jeg at miracle wip er for markant i smagen, så selv benytter
jeg ingen dressing. Af samme grund får broccolien lige 30-45 sekunder i
kogende vand.

Solsikkekernerne kan med fordel erstattes af valnødder eller andre
nødder. I øjeblikket har jeg en peanutsperiode

--
Kent Oldhøj

Fra : Mus

Dato : 22-01-06 20:00

"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> wrote:

> [...]

blive tilpas i konsistens (bare rolig den virker slet ikke rå).

Kan fint spises flere dage efter men den bliver som sagt mere blød med

------------------------

Jeg synes også Miracel whip er for markant i smagen. Cremefraiche/fromage
fraic
med balsamico/(citron)/salt/peber/sukker er også godt.

LN

Fra : Prikke

Dato : 22-01-06 17:49

"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en god opskrift på broccolisalat.
>
> Den skal helst ikke være for "tung"
>
> mvh
> Morten

Mit bud ville være således, den er Super!!

Til 4-6 personer

Ingredienser:
- 500 g broccoli
- 300 g bacon
- 1 dl rosiner
- 1,5 dl solsikkekerner
- 1 rødløg.

- En knivspids salt.
Marinaden:
- 1,5 dl Miracelwhip
- 75 g sukker
- 3 tskf. rødvinseddike

Mvh Rikke

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-01-06 15:23

Ralph wrote:

> [...]
>
> Find hvad der er af nødder, hassel-, jord- (uden salt), pistacie, val- eller
> nogen endnu mere eksotiske (ikke mandler) ca. 100-200 gram ialt

Tilføj hakkede røde løg og rosiner og måske lidt eddike.

--

Christian