Efterlysning opskrift med pastinak
Fra : pia

Dato : 17-01-06 13:58

Hej

Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!

På forhånd tak

Mvh Pia

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 16:42

Den Tue, 17 Jan 2006 13:57:46 +0100, skrev pia :

> Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!

I mangel af bedre(altså opskrifter), kan du stortset bruge pastinak hvor
du ellers ville ha' brugt gulerod.

Selv bruger jeg den hyppigt revet som smagsgiver i gryderetter og
kartoffelmos. Endvidere er den et must i rodfrugtemos.

Prøv også at bage den sammen med andre rodfrugter og evt. glacere det
hele inden det serveres til f.eks. røget lam eller skinke.

--
Kent Oldhøj

Fra : Rikke Mors

Dato : 17-01-06 16:44

pia wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Pia

Denne opskrift giver en slags pie med rodfrugter i. Den smager rigtig
godt. Her i huset bruge vi en blanding af gulerødder, pastinak og
selleri, men andre rodfrugter kan anvendes. Egner sig godt som
vegetarret, men kan også serveres med lidt kød til.

Rikke Mors

Skjulte rodfrugter

Ovnen tændes på 200 grader.
Dejlåg:

Ingredienser:

50 g koldt smør
100 g hvedemel
100 g revet ost
½ tsk salt
1-2 spsk vand
   Fremgangsmåde:
1.   Smør og mel smuldres sammen.
2.   Ost og salt tilsættes.
3.   Dejen samles med vandet.
4.   Dejen rulles ud til en cirkel på ca. 25 cm i diameter på et
meldrysset bord.

Fyld:

Ingredienser:
400 g rodfrugter fx:
   175 g gulerødder
   125 g pastinak
   100 g selleri
1 stort løg
25 g smør
2 tsk timian
3 spsk hvedemel
3 dl mælk
peber
   Fremgangsmåde:
1.   Rodfrugterne skrælles og rives groft.
2.   Løget hakkes.
3.   Smørret smeltes ved middel varme.
4.   Alle grønsagerne hældes i og svitses.
5.   Timian drysses over.
6.   Melet drysses over når grønsagerne er blevet bløde.
7.   Tilsæt mælken.
8.   Koges i ca. 5 min. og smages til med salt og peber. Rør rundt mens
det koger.
9.   Grønsagsstuvningen hældes i en tærteform og dejlåget lægges over.
10.   Tærten bages i ca. 30 min.

Fra : Rikke Mors

Dato : 17-01-06 16:44

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-06 17:20

"pia" <lapi@privat.dk> wrote in message
> Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!

Kom roden i ovn (eller på panden)
Varm op og lad som om det er kød, evt paner, og spis med brød,
kartofler eller andet.

Om sovs er med jævning, opbagning, kulør - who cares?

Mikrobølge ovn betyder du kan varme rødderne direkte og spise uden at
have skrællet
Tilbehør - efter smag

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 17-01-06 19:18

"pia" <lapi@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Pia

I store tynde spåner og så i en gang friture og bagefter drysses med salt -
smager fremragende

Fra : Henrik

Dato : 17-01-06 19:25

"pia" skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!

Hvad med rodfrugts rösti eller - pandekager?

Henrik

Fra : pia

Dato : 17-01-06 19:50

Hej igen

Tusinde tak for de gode råd dem vil jeg prøve.

PH

Fra : Margit

Dato : 17-01-06 22:16

"pia" <lapi@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har opskrifter med pastinak? evt noget i ovnen!
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Pia

Hej Pia
Skær kartofller, gulerødder, pastinak, rødbeder og evt andre rødfrugter i
grove stykker/stave. Vend i olie og steg i ovn ved 200 gr. ca. 40 min,
Smager fremragende.
Hilsen Margit