Persillerodens glæder!!
Fra : Kent

Dato : 16-01-06 21:16

Her den anden dag smagte jeg persillerod for første gang.
Lad mig sige det sådan - næste dag var jeg et smut i den
nærmeste butik for at købe mig en pose persillerødder .

For dælen da hvor det smager godt!! Til de af jer, der ikke
har smagt persillerod - PRØV DET!!!! .

Jeg spiser det som slik. Skærer den i stave og guffer det i
mig som snack. I gryderetter er den også fortrinlig. Vi fik
en panderet her til aften med persillerod i. Guf guf! Og jeg
kan da levende forestille mig, hvor godt det vil smage i
suppe! Skal prøves snart.

Persilleroden - køb den før den nabo!!!!!

Kent.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-06 03:19

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message

> [...]
> kan da levende forestille mig, hvor godt det vil smage i
> suppe! Skal prøves snart.
>
> Persilleroden - køb den før den nabo!!!!!

Stuvning og suppe er gammeldags søbemad for de meget nostalgiske

Stegt så hårdt at der kommer skorpe på påanden, efter at være skåret i
tynde skiver, er hvad jeg gjorde dengang jeg boede et sted hvor den
kunne købes. Hvor fandt du dem?

Paneret med rugmel skulle være en fynsk klassiker - tilbehør som til
WIENERSNITZEL dvs bl.a. kapers, citron og peberrod, er vist ikke
klassisk, men effektivt

Naboer er til fastfood: pizza især. Roden holder længe, så hvis
nærbutikken overhovedet har omsætning af noget så grimt og gammeldags,
så er den ikke hurtigt udsolgt.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-01-06 03:19

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 08:46

Den Mon, 16 Jan 2006 21:16:19 +0100, skrev Kent :

> For dælen da hvor det smager godt!! Til de af jer, der ikke
> har smagt persillerod - PRØV DET!!!! .

Helt enig. Og for dem der har svært ved at huske forskel på persillerod
og pastinak:

Pastinak har et hak. Dvs. pastinaks top buer indad mens persillerods
buer udad.

--
Kent Oldhøj

Fra : kautaq

Dato : 18-01-06 06:20

Kent Oldhøj wrote:

> Pastinak har et hak. Dvs. pastinaks top buer indad mens persillerods
> buer udad.

Jeg plejer at sige at pastinak har en (pasti)nakke, men jeg
ved ikke om det er nemmere at forstå end din forklaring

PS. Ifølge min 'Lægeplanter og Troldomsurter' har pastinak
en særdeles gavnlig virkning for potensen.
Så drenge, spis løs!

Om persille står der nærmest det modsatte. Men der står
ingenting om persilleROD. Kaldes planten eller roden noget
andet i "gamle" dage?

--
Mike
__\\|//__

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-01-06 12:16

Den Wed, 18 Jan 2006 05:20:07 +0000 (GMT), skrev kautaq :

> Men der står
> ingenting om persilleROD. Kaldes planten eller roden noget
> andet i "gamle" dage?

Det ved jeg ikke, men jeg tvivler. Persillerod er netop hvad ordet
siger: Roden af persille. Dog er de 2 ting med tiden forædlet til
dyrkningsmæssigt at være 2 forskellige ting. Men der er stadig mange der
benytter toppen af persillerod til madlavning.

--
Kent Oldhøj

Fra : Aase Worm

Dato : 18-01-06 18:47

> Om persille står der nærmest det modsatte. Men der står
> ingenting om persilleROD. Kaldes planten eller roden noget
> andet i "gamle" dage?

Persillerod kaldes også rodpersille.
Hilsen
Aase

Fra : kautaq

Dato : 19-01-06 03:51

Aase Worm wrote:

> Persillerod kaldes også rodpersille.

Selvfølgelig. Det er også den eneste måde det staves
på i Den Store Danske Encyklopædi.

Nu har jeg fået læst lidt mere i Lægeplanter og
Trolddomsurter. (sjov bog, kan anbefales) Der står at
frøene fra planten virker urindrivende: "huilcken
krafteligen Pisset uddriffuer.."
Og om selve planten og roden: "Persille met Rod oc
Frø/ maa brugis i alle Lægedommer/ imod Forgift/ Hoste
oc Vattersot.

Bare jeg nu ikke skræmmer nogen væk fra at spise alle
de sunde og velsmagende danske rodfrugter?

/Mike

Fra : kautaq

Dato : 19-01-06 03:51