Hvilken processor?
Fra : Erik Aalund

Dato : 12-06-01 20:15

Jeg står ovefor at skulle købe mig et helt nyt system. Er tidl.
Machintosh bruger og kender derfor ikke så meget til de alm. pv
systemer. Når man kigger rundt i de forskellige computerforretninger,
hvor de slæger systemer efter ønske, er der nogle forretninger der kun
sælger Pentium processorer og de anbefaler en Pentium # processor, idet
de siger at 4'eren ikke fungere særlig godt.
Andre butikker sælger AMD Thunderbird processore, som jo er oppe på 1,2
Ghz i modsætning til Pentium 3 processorerne. AMD sælgerne anbefaler
selvfølgelig disse, og påstår faktisk at de er hurtigere og bedre end
Pentium.

Hvad skal jeg vælge?
Er Pentium bare en mærkevare der generelt er lidt dyrere end andre
ligende produkter?

Jeg skal måske sige at computeren skal bruges til multimedia arbejde som
billed og video redigering. Maskinen skal ikke bruges til spil.

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig.

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : DaWizeGuy

Dato : 12-06-01 22:33

"Erik Aalund" <aalund@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> Ghz i modsætning til Pentium 3 processorerne. AMD sælgerne anbefaler
> selvfølgelig disse, og påstår faktisk at de er hurtigere og bedre end

Objektivt set får du mest for pengene ved at købe AMD Athlon (Thunderbird)
fremfor Intel Pentium III eller 4. Ydelsen er på alle områder bedre end
Pentium III og overlegen Pentium 4 i det meste undtagen spil.

> Hvad skal jeg vælge?

Se mit svar længere nede.

> Er Pentium bare en mærkevare der generelt er lidt dyrere end andre
> ligende produkter?

Ja, jeg mener, at Intel lever meget højt på sit navn og renommé!

> Jeg skal måske sige at computeren skal bruges til multimedia arbejde som
> billed og video redigering. Maskinen skal ikke bruges til spil.

Så bør Pentium III slet ikke indgå i dine overvejelser. Den nuværende
Pentium III (Coppermine) er iøvrigt også ved at blive udfaset til fordel for
en ny Pentium III (Tualatin), hvilket gør den endnu mere uattraktiv lige nu.
Clockhastiheden er også stagneret på 1 GHz mod 1,4 GHz for AMD Athlon og 1,7
GHz for Pentium 4! Pentium 4 er lidt bedre end AMD Athlon i nogen
programmer, men alligevel bør man holde sig fra Pentium 4 et stykke tid
endnu. For det første er prisen stadig alt for høj i forhold til ydelsen,
idet AMD Athlon der koster det halve, i de fleste tilfælde er lige så god
eller bedre. For det andet udskiftes den nuværende Pentium 4 sokkel sidst på
året med en ny Sokkel der kan klare de kommende .13 micron Pentium 4
(Northwood), og så ryger supporten på den nuværende Pentium 4 (Williamette).

> Håber at der er nogle der kan hjælpe mig.

Hvis du skal opgradere lige nu, er AMD Athlon det mest fornuftige valg alt
taget i betragtning, både i forhold til dine behov og prisen. Et AMD Athlon
system med processor og bundkort vil typisk kunne fås for 3500-4000 kr. (1,4
GHz) mod mindst 6500-7000 kr. for et tilsvarende Pentium 4 system (1,7 GHz).

---
Mvh. Anders

Fra : Rasmus Christofferse~

Dato : 13-06-01 09:04

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote:

> [...]
> system med processor og bundkort vil typisk kunne fås for 3500-4000 kr.
> (1,4 GHz) mod mindst 6500-7000 kr. for et tilsvarende Pentium 4 system

Helt enig. Dog er AMD Athlon Thunderbird 1,4 GHz ikke på markedet
endnu, den skulle først komme i slutningen af denne måned. Hvis du virkelig
har brug for et high-end system, der gerne må koste noget, vil jeg da nævne
at man nu kan få et Athlon system baseret på to processorer - det skulle
være helt forrygende!

Se evt. http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1483 (dualprocessor)
Se evt. http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1460&p=1 for en
sammenligning mellem Intel P4 og Athlon Thunderbird.

Mvh

Rasmus Christoffersen

--
Posted from aurora.unis.no [158.39.46.45]

Fra : Anders Lund

Dato : 13-06-01 10:54

"Rasmus Christoffersen" <rasmus.christoffersen@unis.no> wrote in message

> Athlon
>
> Helt enig. Dog er AMD Athlon Thunderbird 1,4 GHz ikke på markedet endnu
Kik lige på www.edbpriser.dk. du kan fint købe 1,4 Ghz

Mvh
Anders Lund

Fra : mohr

Dato : 13-06-01 09:05

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev

> Hvis du skal opgradere lige nu, er AMD Athlon det mest fornuftige
valg alt
> taget i betragtning, både i forhold til dine behov og prisen.

Absolut 100% enig som den nuværende situation ser ud.

/mohr.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 14-06-01 17:43

On Tue, 12 Jun 2001 21:15:27 +0200, Erik Aalund wrote:

<snip>

> [...]
>Ghz i modsætning til Pentium 3 processorerne. AMD sælgerne anbefaler
>selvfølgelig disse, og påstår faktisk at de er hurtigere og bedre end

Vel...frekvens er ikke alt

Og ja...der er store problemer med PIV (Pentium IV), der er ret
umodent og hastet igennem for at dække et gabende hul i deres
produkt serie.
Forhåbentlig får de rettet en del af de mest graverende fejl, da
det nok hurtigt ville blive lige så trist under et AMD monopol
som under et Intel monopol.

>Hvad skal jeg vælge?
>Er Pentium bare en mærkevare der generelt er lidt dyrere end andre
>ligende produkter?

Ja...Intel har længe levet på navnet!

MHT råstyrke (heltal og flydende kommatal) er AMD foran!

Er det software der heftigt benytter SSE og SSE2 (Et
tillægsinstruktionssæt, rettet imod multimedia) er Intel i
øjeblikket vejen....(Men....den næste generation fra AMD
(Palomino, AthlonMP, Athlon 4) indeholder en fuld implementation
af SSE og delimplementation af SSE2, kaldet SSE+ eller 3DNow
Pro... Dette fjerner den sidste store fordel som Intels Pentium
familie har haft her på det sidste.....)

MHT stabilitet og kompatibilitet er der ingen forskel med
nogenlunde normal software (Der findes software der specifikt er
lavet til den ene type processor og som derfor har problemer med
et køre på den anden)...Der hvor problemerne kan sætte ind er
med chipsættet og bundkortet, hvor man med en sokkelA (AMD)
processor skal være lidt mere påpasselig og holde sig fra de
billige bundkort.... Ligeledes kan der være driverproblemer.....
Jeg skal så lige sige at min (Duron+Soltek SL75KAV) egen maskine
nærmest har kørt som en drøm fra første dag....med forskellige
styresystemer.... (eCS, Linux, W2K) og i døgndrift med 100%
CPUload (har RC5 og SETI klienter (distribuerede) kørende i
baggrunden)!
Har haft et enkelt EIDE driverproblem under eCS, ellers intet!

>Jeg skal måske sige at computeren skal bruges til multimedia arbejde som
>billed og video redigering. Maskinen skal ikke bruges til spil.

Ville selv vælge en AMD, faktisk uanset opgaven....ikke mindst
pga prisen!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
sauve qui peut (save himself who can)

Fra : Erik Aalund

Dato : 14-06-01 19:24

Peter Jespersen <flywheel@worldonline.dk> wrote:

> Ville selv vælge en AMD, faktisk uanset opgaven....ikke mindst
> pga prisen!

Jeg takker for de seriøse svar. Jeg har lige snakket med en af
de førende butikker her i Esbjerg, hvor de udelukkende levere maskiner
bygget efter ønske........og dog. Jeg forelagde dem jeres meninger om de
2 processore og anmeldelser læst på Internet. De påstår stadig at
Pentium er det bedste bud til en maskine der skal bruges til multimedia
behandling af en hver slags.

Det er også fandens at junglen er så forbandet stor, og at
aberne derude ikke er ærlige overfor kunderne. Men ok...en Opel
forhandler vil nok også påstå at Opel til enhver tid er bedre end
Ford!!!

Fra : DaWizeGuy

Dato : 15-06-01 10:57

> [...]
> 2 processore og anmeldelser læst på Internet. De påstår stadig at
> Pentium er det bedste bud til en maskine der skal bruges til multimedia

Mon ikke det skyldes, at de kan lænse dig for nogle flere gode danske kroner
ved at sælge dig et Intel system? Det er korrekt, at P4 i øjeblikket er lidt
bedre til videoencoding, og bliver endnu bedre, efterhånden som SSE2
understøttes af flere programmer. Men alligevel vil det være galimatias at
bruge så mange penge på et Pentium 4 system nu, da den nuværende platform
udfases sidst på året til fordel for den nye .13 micron Northwood Pentium 4.
For det andet er de nuværende KT133A/AMD 760 bundkort til AMD Duron/Athlon
kompatible med fremtidige AMD processorer, der vil være lige så gode til
multimediebehandling som P4, da de også kommer til at understøtte SSE2
instruktionerne.

> [...]
> aberne derude ikke er ærlige overfor kunderne. Men ok...en Opel
> forhandler vil nok også påstå at Opel til enhver tid er bedre end

Præcis! Du må regne med at forretningen giver dig råd, der er mest til
fordel for deres eget salg, og ikke dine behov.

Bottom line:

Få en seriøs forretning til at samle et AMD sysem til dig!! Da du åbenbart
har råd til det, vil jeg anbefale dig at gå efter et system med AMD 760
chipset og DDR-RAM, da du dermed slipper for nogle af de ulemper der kan
være med VIA chipset bundkort. Jeg vil anbefale dig et Asus A7M266 bundkort,
Apacer eller Kingston DDR-RAM, samt en 1,4 GHz Athlon.

---
Mvh. Anders

Fra : Erik Aalund

Dato : 15-06-01 20:05

> [...]
> være med VIA chipset bundkort. Jeg vil anbefale dig et Asus A7M266 bundkort,
> Apacer eller Kingston DDR-RAM, samt en 1,4 GHz Athlon.

En af de andre butikker i Esbjerg tilbyder dette system, uden
monitor for små 8000,-. Er det noget der er værd at samle på?

* AMD K7 Thunderbird 1200 MHz Processor
* Soltek 75KAV VIA133Chipset ATA100
* NVIDIA GeForce2 MX 32Mb
* 128 Mb PC-133 SDRAM
* 40,1 Gb Harddisk ATA100
* DVD 12/40x Speed
* Floppy Drev 1,44 MB
* MIDI ATX Kabinet med 250W PS
* LOGITECH tastatur og mus
* Lydkort samt multimedia højtalere
* Antivirus program leveres gratis med computeren
* Prisen er med 1 ÅRS GARANTI
* Pris kun 7.499,-

Fra : Peter Jespersen

Dato : 15-06-01 22:26

On Fri, 15 Jun 2001 21:05:25 +0200, Erik Aalund wrote:

<snip>

>* AMD K7 Thunderbird 1200 MHz Processor
>* Soltek 75KAV VIA133Chipset ATA100
>* NVIDIA GeForce2 MX 32Mb
>* 128 Mb PC-133 SDRAM
>* 40,1 Gb Harddisk ATA100
>* DVD 12/40x Speed
>* Floppy Drev 1,44 MB
>* MIDI ATX Kabinet med 250W PS
>* LOGITECH tastatur og mus
>* Lydkort samt multimedia højtalere
>* Antivirus program leveres gratis med computeren
>* Prisen er med 1 ÅRS GARANTI
>* Pris kun 7.499,-

Må sige at Soltek SL-75KAV er et udemærket bundkort (Benytter
desuden et KT133A chipset og ikke et KT133 som ovenstående
bundkortbeskrivelse lidt antyder)...

128Mb arbejdshukommelse...er OK til de fleste opgaver...ikke
mere en det...så lidt tilføjelse her ville måske være på sin
plads!

Det sidste punkt er lydkortet det er højst sandsynligt det
onboard lydkort som Soltek'et har....det er en rimelig dårlig
chip med AC97 softwareemulering...skal maskinen sige mere end
bare båt er det måske ikke helt dårligt at finde en afløser (Det
er intet problem at disable onboard kortet, bare man husker at
det skal gøres to setder i bundkortets BIOS).....ellers har jeg
ikke flere anmærkninger...det er en kraftfuld
konfiguration...ser umiddelbart ud til at være lidt af et kup

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Microsoft is not crooked, just "integrity challenged."

Fra : Erik Aalund

Dato : 16-06-01 09:59

> [...]

> 128Mb arbejdshukommelse...er OK til de fleste opgaver...ikke
> mere en det...så lidt tilføjelse her ville måske være på sin

Det burde jeg nok have sagt.....det er min plan at opgradere til
mere RAM, hvis jeg beslutter mig for den.

> [...]
> chip med AC97 softwareemulering...skal maskinen sige mere end
> bare båt er det måske ikke helt dårligt at finde en afløser

Er det noget der koster en bondegård?
Jeg har aldrig brugt mine computere til andet en afspilling af
en enkelt cd i ny og næ. Jeg tror jeg gennem de sidste mange år, kun
har spillet to eller tre spil på computeren. Dete r mest til billede og
video redigering.

> [...]
> ikke flere anmærkninger...det er en kraftfuld
> konfiguration...ser umiddelbart ud til at være lidt af et kup

Så det burde jeg måske overveje.
Det er dog uden software. Skal man egentlig vælge win 2000
fremfor ME?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-06-01 00:14

On Sat, 16 Jun 2001 10:58:30 +0200, Erik Aalund wrote:

<snip>

> Er det noget der koster en bondegård?

Kun hvis man får en total hjerneblødning...

Soltek'et har et enkelt ISA-slot så et gammelt AWE-64 eller
sådan noget kan sagtens gøre det....
Har dog et råd......at holde sig fra de Ensoniq drevne
Soundblaster kort (PCI64,128,512)...ellers er der frit slag (Der
kan være et problem med sydbroen (686B), når man har to IDE
harddiske et SBLive og har sat en eller anden skummel
BIOS-transfer-setting...kan ikke huske hvilken, måske andre
kan).....der findes ret gode lydkort til en trehundrede kroner,
der faktisk kan følge det langt dyere SBLive til døren mht
lydkvalitet

> [...]
>en enkelt cd i ny og næ. Jeg tror jeg gennem de sidste mange år, kun
>har spillet to eller tre spil på computeren. Dete r mest til billede og

Driverne til chippen er ikke imponerende.....havde store
problemer med dem....
De skulle tvinges ned i halsen på W2K og Linux og OS/2 driverne
trappede ved samtidig adgang....

Lyden er OK hvis man kun benytter et par billige hovedtelefoner,
ellers er det ikke noget at råbe hurra for....
Jeg bruger selv PC'en til afspilning af audio/video (MPG1,2,3,
Ogg, DivX, Wav og Audio-CD) på flere platforme...og har aldrig
brugt de store summer på lydkort....men kunne alligevel ikke
rigtig holde det ud

> Så det burde jeg måske overveje.
> Det er dog uden software. Skal man egentlig vælge win 2000
>fremfor ME?

Absolut....
Jeg har aldrig selv været i nærheden af ME, så det er kun
andenhånds beretninger jeg har fået....
og de siger at ME sutter....det meste af det der kan kaldes nyt
og smart (og er der et nyt PNP modul) er hamrende elendigt
(Generalisering...ved godt at ME kører fint på nogle systemer)
og der er stadig en DOS forbindelse....hvorimod W2K er et
styresystem, IMO er GUI'en dødkedelig, steril, frusterende og
dybt brugeruvenlig (i bedste fald kompleks brugervenlig), hvor
der lurer en Guide bag hvert hjørne...men det er er ret stabilt
system, med en efterhånden rimelig høj stressterskel..altså et
bedre valg til dine opgaver......
Det er så ikke alle Win32 programmer der kan køre....det er få
Win16 programmer der kan køre og DOS dimser er tvivlsomme..
Bagudkompatibiliteten er blevet ofret til fordel for
stabilitet..

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Pardon me, but I'm off to play the grand piano!

Fra : Anders Riis

Dato : 15-06-01 12:42

http://www.hardinfo.dk/tests/Processor/default.asp?ID=255

Her har du svaret. Intel kan ikke følge AMD når det gælder win.app. og
grafik, men hvis du er en gamer, så skal du vælge Intel, da den er optimeret
til spil.....Hvilket jo ikke var det du skulle bruge den til, så AMD er
klart dit bedste valg.

Venlig hilsen Anders.

Fra : Søren Kramer

Dato : 15-06-01 14:26

Køb en amd. Alle test på nettet viser det.
Prøv f.eks. www.anandtech.com køber guides.
mvh
sk