Bolcheopskrifter
Fra : Katjastrofen

Dato : 16-01-06 13:57

Jeg ville bare høre, om nogle herinde.. ligger inde med nogle gode
bolcheopskrifter

Og meget gerne sukkerfrie [så jeg kan bestikke diabetikerne også]

mvh

Katja

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-01-06 17:24

Katjastrofen skrev den 16-01-2006 13:56:
> Jeg ville bare høre, om nogle herinde.. ligger inde med nogle gode
> bolcheopskrifter
>
> Og meget gerne sukkerfrie [så jeg kan bestikke diabetikerne også]

sukkerfrie bolcher???? De indeholder oftest sukkeralkoholer, hvilket
har samme effekt på blodsukkeret som sukkerbolcher.

det råd jeg hører oftest i forbindelse med slik og diabetikere: nyd
hellere en mindre, men af bedre kvalitet portion chokolade/bolche/slik
af den almindelige slags end mere af den "sukkerfrie" slags.

Så lav dine bolcher af den fineste kvalitet råvarer istedet. Så kan
diabetikeren selv vælge om vedkommende vil have et stykke eller ej.

mvh

Carsten

Fra : Helle Skoett

Dato : 16-01-06 23:46

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Så lav dine bolcher af den fineste kvalitet råvarer istedet. Så kan
> diabetikeren selv vælge om vedkommende vil have et stykke eller ej.

hæ, hæ - forleden guffede jeg en lille pakke sukkerfri bolcher på et par
timer. Jeg lover, jeg gør det aldrig igen. Jeg ved, der findes helsekure,
hvor man skal drikke forskellige afkog for at få en udrensning af kroppen.
Jeg vil sige, at sådan en lille pakke (vics) gør arbejdet glimrende og ret
billigt - så fremover tror jeg også, jeg holder mig til sukkerstadset...
Hvis jeg var diabetiker, ville jeg klart følge dit råd, Carsten, om få gode
stykker med sukker frem for alternativet.
vh helle

Fra : Katjastrofen

Dato : 17-01-06 00:03

"Helle Skoett" <hs@bt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gode
> stykker med sukker frem for alternativet.

Hejsa I to

Det er mægtigt fint. - Men nu synes jeg egentligt diabetikeren selv har ret
til at vælge. :) - Og som I kunne se, søgte jeg både alm opskrifter og
sukkerfrie.

Såeh, istedet for snak om, hvad I bedst kan lide, og hvad I får dårlig mave
af.. hehe. - Så vil jeg egentligt hellere have nogle gode afprøvede
afskrifter. :)

mvh
Katja

Fra : Katjastrofen

Dato : 17-01-06 00:03

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-03-06 23:05

[Carsten Riis | Mon, 16 Jan 2006 17:24:15 +0100]

>sukkerfrie bolcher???? De indeholder oftest sukkeralkoholer, hvilket
>har samme effekt på blodsukkeret som sukkerbolcher.

Sukkeralkoholer har IKKE samme effekt på blodsukkeret som sukker har, slet
ikke.

Men der er naturligvis nogle sukkeralkoholer der har en (begrænset) effekt
på blodsukkeret, så det er naturligvis en overvejelse man skal gøre sig.

F.eks. har den maltitol der typisk anvendes til hjemmelavede sukkerfrie
bolcher en lidt højere effekt på blodsukkeret end den isomalt der bruges til
fabriksfremstillede sukkerfrie bolcher.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-03-06 23:14

On Sat, 25 Mar 2006 23:04:49 +0100
Rene' Hjorth <rene@hjorth.com> wrote:

> [...]
> sukkerfrie bolcher en lidt højere effekt på blodsukkeret end den
> isomalt der bruges til fabriksfremstillede sukkerfrie bolcher.

Der er mine sukkersyge venner vist ikke helt enige med dig. Alt som
indeholder sukkeralkoholer skal de holde sig fra på samme måde som hvis
det var almindeligt sukker. Virkningen på deres krop er den samme og
det er lige farligt for dem.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-03-06 00:22

[Kim Schulz | Sat, 25 Mar 2006 23:14:20 +0100]

> [...]
>indeholder sukkeralkoholer skal de holde sig fra på samme måde som hvis
>det var almindeligt sukker. Virkningen på deres krop er den samme og

Med al respekt for dine sukkersyge venner, var det oprindelige udsagn altså
ikke korrekt - der ER forskel på sukker og sukkeralkoholers påvirkning af
blodsukkeret - nogle sukkeralkoholder har sågar en meget lille effekt.

Dette er naturligvis undersøgt videnskabeligt. Men det skal dog siges at
effekten på diabetikere er ikke undersøgt til bunds og af denne eller anden
årsag, har visse diabetikerforeninger valgt at fraråde deres medlemmer et
(stort) forbrug af alle sukkeralkoholer over én kam.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk