frikadeller
Fra : lhs

Dato : 14-01-06 12:36

Hej

hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
pepper) op`?

Lars HS

Fra : Sybil

Dato : 14-01-06 12:59

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?
>
> Lars HS
Hvidløg
Persille
Balsamico
Eller blandinger af ovenstående

Majken

Fra : Max

Dato : 14-01-06 13:15

Hej

> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

Put ost i, der kan bruges mange typer ost, eksperimenter.

Men husk det jo ikke er frikadeller mere :)

Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 14-01-06 18:10

> Put ost i, der kan bruges mange typer ost, eksperimenter.

Jeg har prøvet med alm. skæreost og mozzarella, synes kun det giver en
konsistensændring, kan ikke rigtigt smage osten, men måske man skulle prøve
Parmesan?

Sidebemærkning, Parmesan er et must i fiskefilet- og karbonaderasp

> Men husk det jo ikke er frikadeller mere :)

Nej det har jeg hørt før, hvis det er fakta så kan jeg faktisk slet ikke
lide frikadeller, det kan mine børn iøvrigt heller ikke - sammenskudsgilde
til julefrokost, svogeren skulle lave frikadeller (han er egentlig er ret
god kok), men frikadeller er frikadeller og ungerne syntes de var ligeså
kedelige som salig svigermors.

--
venligst
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-01-06 13:19

On Sat, 14 Jan 2006 12:35:49 +0100
"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote:

> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

stort set alt med smag som kan hakkes i mindre stykker. jeg laver
typisk med en blanding af finthakket peberfrugt, revet gulerod,
finthakket røget bacon og så hvad jeg lige har af krydderurter.
Det er også godt med persille i, men nogen(læs: konen) har en ide om at
man så ikke må genopvarme dem så det er kun noget jeg bruger når der
bare skal laves frikadeller til et enkelt måltid.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 14-01-06 13:54

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> [...]
> man så ikke må genopvarme dem så det er kun noget jeg bruger når der
> bare skal laves frikadeller til et enkelt måltid.

Gælder problemet med genopvarmning ikke kun frisk persille, som man
drysser over maden bagefter, ikke persille, der er blevet gennemvarmet
som en del af retten?

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 08:34

Den Sat, 14 Jan 2006 12:54:26 +0000, skrev Thomas Widmann :

> Gælder problemet med genopvarmning ikke kun frisk persille, som man
> drysser over maden bagefter, ikke persille, der er blevet gennemvarmet
> som en del af retten?

Jo. Problemet er at rå persille kan indeholde jordbakterier(clostridier)
der får optimale betingelser når de drysses på lunken mad.
Jordbakterierne kan udvikle giftstoffer der især kan være farlige for
børn under 1 år, og disse giftstoffer ødelægges IKKE hvis de koges.

Men det er altså kun kombinationen ubehandlede jordbakterier->lunken
mad->nedkøling og henstand, der kan danne giftstofferne.

Hvis jordbakterierne koges eller de indtages umiddelbart, så er der
ingen fare.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 08:34

Fra : padre

Dato : 14-01-06 13:43

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

muskatnød
chili
hakket lammekød (kolossalt billigt hos min lokale halalslagter)

--
padre

Fra : Ole Christiansen

Dato : 19-01-06 13:12

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> padre
>
>Nu vi er ved lammekød: spidskommen, koriander.

/Ole

Fra : Thomas Widmann

Dato : 14-01-06 13:56

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> writes:

> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt
> og pepper) op`?

Løg er en klassiker.

/Thomas

Fra : Thomas Widmann

Dato : 14-01-06 14:36

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> kan man lave dem uden ?

Aner det ikke, men det var ikke nævnt i ingredienslisten ovenfor.

/Thomas

Fra : Max

Dato : 14-01-06 14:59

Hej Thomas

> Aner det ikke, men det var ikke nævnt i ingredienslisten ovenfor.

Nej, men hvis der ikke er løg i, så er det jo ikke frikadeller.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-01-06 14:06

On Sat, 14 Jan 2006 12:54:26 +0000
Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote:

> Gælder problemet med genopvarmning ikke kun frisk persille, som man
> drysser over maden bagefter, ikke persille, der er blevet gennemvarmet
> som en del af retten?

Det er vist generelt ikke det store problem der er bare nogen som
_vil_ se problemer alle vegne.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 08:38

Den Sat, 14 Jan 2006 14:06:24 +0100, skrev Kim Schulz :

> Det er vist generelt ikke det store problem der er bare nogen som
> _vil_ se problemer alle vegne.

Det er ikke et stort problem, men hvis uheldet er ude så kan man
faktiske få en kraftig maveinfektion eller neurologiske symptomer. Børn
under 1 år er endda i fare for at dø af de toksiner der kan dannes.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-01-06 14:07

On Sat, 14 Jan 2006 12:55:45 +0000
Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote:

> Løg er en klassiker.

kan man lave dem uden ?

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 14-01-06 17:08

Mojn !
Først og fremmest skal der hakkede rå løg i, du kan også komme
hakkede rødbeder, kapers eller hakkede mandler i. Du kan erstatte
melet med panringsrasp.
Mvh
Hans

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 14-01-06 17:25

lhs skrev:
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?
>
> Lars HS

Der kommer jo en del forslag, og man kan jo komme lige hvad man har lyst
i, om det stadig teknisk er frikadeller ved jeg ikke, med det er vel
også lige meget bare de smager godt...

Jeg vil foreslå hakkede soltørrede tomater, smulret feta og pinjekerner,
krydre med fx, romarin, timian eller oregano.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : mcloud

Dato : 14-01-06 18:00

Hej
I en almindelig fars til frikadeller kommes 2-3 tsk worchestersauce ,så
skal
du bare smage !!!!!!!

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 14-01-06 18:18

> [...]
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og

Hejsa...

Altså, hvis man kommer meget andet i, er der vel næppe tale om frikadeller.
Alligvel kan man godt "peppe" dem lidt op uden at gøre dem helt
uigenkendelige.
En vigtig ting er naturligvis de rå løg, som andre også er inde på.....
Min tipoldemor lavede frikadeller med en smule allehånde i. Det bruger jeg
også gerne selv, men min mand og barn er ikke så vilde med allehånde, derfor
sker det sjældent...
Vær forsigtig med det stads, da der smager af rigtig meget. *G*

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-01-06 14:40

> En vigtig ting er naturligvis de rå løg, som andre også er inde på.....

Ja, masser af løg. Desuden rigeligt peber og mere salt

Krydderier, krydderier, krydderier...

Mvh. Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-01-06 14:40

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-01-06 19:36

> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

Mel??? Der skal rasp i, ikke mel! Og rå løg, som andre også skriver.
Og ikke mælk men vand. Mælk giver ikke mening.

Fintrevet gulerødder og gourgetter - 100 g af hver til 1 kg kød. Kommer du
mere i, så er det ikke længere frikadeller. Husk at spare på vandet.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 14-01-06 20:01

Hej

> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og

Melen kan også erstattes af havregryn eller/og brødkrummer.

Små bacontern stegt lidt på panden og så blandet i
farsen sætter også smag på.

Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 14-01-06 20:06

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

Lav farsen af hakket oksekød, hakket løg, hvidløg, hakket persille, revet
citronskal, muskatnød, salt og peber, et par æg samt tørt hvedebrød uden
skorpe udblødt i vand og knuget tørt (eller evt. noget rasp). Kan også
tilsættes revet parmesanost.

Frit efter Elizabeth David, har ikke bogen (Italian food) ved hånden.

/P

Fra : Helle

Dato : 14-01-06 20:23

> [...]
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og

Kom revet kogt kartoffel i, revne gulerødder, reven squash... og havregryn

Fra : Ole Laursen

Dato : 15-01-06 20:33

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> writes:

> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

Timian, lidt allehånde og lidt muskat. Eller timian, en del basilikum
og noget merian. Foruden naturligvis revet eller finthakket løg.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-06 09:53

padre wrote:
> "lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> wrote in message

> muskatnød
> chili
> hakket lammekød (kolossalt billigt hos min lokale halalslagter)

OT, men skyldes det mon at lammene er "forsvundet" fra markerne om
natten ?

--

Christian

Fra : Padre

Dato : 16-01-06 15:10

Endnu mere OT

Nej, det skyldes at det slet ikke er lam, men folk v. navn Andresen,
hvilket er årsagen til, at man møder så få folk med det efternavn:
de ender faktisk som shawarmaer i Kbh og omegn.

--
padre

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-01-06 15:16

lhs (fjern) wrote:

> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

Tilsæt finthakket løg. Ikke for meget for så vil skorpen alt for
nemt blive branket p.g.a. sukkeret i løgsaften.

Lad være med at putte æg i. Derved bliver 'dellerne mere saftige.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-01-06 15:16

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-01-06 15:17

Kim Schulz wrote:

> kan man lave dem uden ?

Efter min mening, nej, det kan man ikke

Ebbe

Fra : Sabina H.

Dato : 17-01-06 08:26

lhs wrote:
> Hej
>
> hvordan kan man peppe standard frikadelle (kød, mælk, æg, mel salt og
> pepper) op`?

hehe nu er der kommet rigtig mange gode forslag, men for mig at se er der
ikke ret mange af dem der i sidste ende vil give "traditionelle"
frikadeller....

jeg bruger altid kalv og flæskefars.... det smager af mere....
bruger ingen mælk, men i stedet boillionvand (et krus kogt vand hvori der er
opløst en boullionterning)
ægget ville jeg også bibeholde....
brug rasp og mel, men noget i retningen af 4/5 del rasp og 1/5 del mel...
jeg krydrer ofte med lidt karry og allroundkrydderi og naturligvis salt og
peber
og så tilsætter jeg også løg (meget finthakket).... det giver en god smag,
og hvis man hakker det fint kommer man ikke til at bide i løgstykker...

løget kan i princippet undværes, jeg gør det dog nødigt....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-06 13:43

> [...]
> hvilket er årsagen til, at man møder så få folk med det efternavn:
> de ender faktisk som shawarmaer i Kbh og omegn.

Nok derfor Andresen ikke er så udbredt på Sjælland

--

Christian

Fra : padre

Dato : 20-01-06 18:01

Er jeg den eneste, der sauterer løgene, inden jeg kommer dem i farsen ?

--
padre

Fra : padre

Dato : 20-01-06 18:01

Fra : Hauge

Dato : 20-01-06 18:31

Hej
padre wrote:
> Er jeg den eneste, der sauterer løgene, inden jeg kommer dem i farsen

Ganske givet ikke, men jeg plejer at give dem et kort opkog i lidt vand i
microovnen sammen med salt og pebberet, så de er en lille smule mørre inden
de smides i det hakkede kød.
Det gør også at det er nemmere at "fordele" løgsmagen i alt kødet, frem for
kun der hvor løget er, hvilket er godt hvis man ikke kan lade kødet trække i
et par timer inden stegning.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060120173039@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-01-06 18:37

padre wrote:

> Er jeg den eneste, der sauterer løgene, inden jeg kommer dem i farsen ?

Nej, det gør jeg også, da det giver det bedste resultat. Desuden bruger
jeg fløde (fyha), I skal se, for en konsistens og smag, dellerne får!

Mvh
Kevin Edelvang