God sovs ved stegning af svinesteg på rist~
Fra : Kent

Dato : 10-01-06 12:07

Hej

(Skal lige sige, at jeg ikke ønsker en debat om, hvordan
man steger en svinesteg. Det ved jeg, og det har der i iøvrigt
også været mange indlæg om. Det er ikke dét, mit
spørgsmål går ud på . Det er lidt mere specifikt.)

Jeg plejer at stege mine stege med sværen nedad i
nogen tid, salt på bagefter, og så ind i ovnen med lidt
væde ved - for nu at forklare det enkelt. Det plejer så
absolut at fungere fint med sprød svær og det hele.

I forgårs prøvede jeg så for første gang at stege en
steg på rist. Det havde jeg hørt skulle være rigtigt
godt! Altså igen sværen nedad i nogen tid, salt på,
og så ind på en RIST, som var lagt over en lille
bradepande. Jeg har købt sådan et lille sæt med
bradepande og rist. I bradepanden var der så vand,
som nåede næsten op til stegen. Så havde jeg noget
at bruge til sovsen.

Stegen blev stegt, og vi syntes, den havde en helt
fantastisk smag. Meget mere "stegt" en normalt, hvor
stegen ligger og plumrer i vandet. Selve konsistensen
af kødet var også bedre. Det nærmest smeltede på
tungen! Sværen var også helt perfekt.

MEN, MEN, men.... og her kommer vi så til det,
jeg gerne vil spørge om!

Sovsen! Dén var ikke god. Der plejer jo at blive
en f_a_n_t_a_s_t_i_s_k sovs, når jeg steger en
svinesteg, men ikke denne gang. Det lykkedes mig
dog at rede den lidt med en boullionterning og forskellige
kneb, men den dejlige smag af svinesteg var der
ikke meget af.

Kan man ikke stege på rist og samtidig få en god
sovs med masser af smag???? Er det fordi, stegen
ligger på risten og saften li'som fordamper, før det
drypper ned i vandet nedenunder? Eller hvad?

På forhånd tak.

Kent.

Fra : mcloud

Dato : 10-01-06 12:25

Hej Kent

"Jeg har købt sådan et lille sæt med
bradepande og rist. I bradepanden var der så vand,
som nåede næsten op til stegen. Så havde jeg noget
at bruge til sovsen."

-------------------------------------
Efter mine erfaringer har du brugt for meget vand/væde.

Mindre vand/væde ,et par laurbærblade ,2-3 hele peberkorn og afpuds fra
stegen ,skær evt. ben fra stegen og læg stegen på disse i stedet for på
risten og lidt salt og peber .
Af dette kan du lave en skøn sauce til stegen .

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Kent

Dato : 10-01-06 12:51

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at bruge til sovsen."
>
> -------------------------------------
> Efter mine erfaringer har du brugt for meget vand/væde.

Nej, det er ikke dét, der er problemet.

<klip>

Kent.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 10-01-06 12:31

> [...]
> sovs med masser af smag???? Er det fordi, stegen
> ligger på risten og saften li'som fordamper, før det
> drypper ned i vandet nedenunder? Eller hvad?

Det svarer vel nærmest til at forsøge at koge fond ved at lade knoglerne
hænge i en rist over vandet!
Smagen i sovsen kommer fra kødet (og den fedt man jævner sovsen med) - det
er jo også derfor stegen smager af mere hvis den er stegt på rist end hvis
den ligger i skyen; flere af smagsstofferne bliver i kødet!

Når et emne kommer i kontakt med vædske, vil indholdet af smags- og
næringsstoffer i emne hhv. vædske forsøge at udligne hinanden: stofferne fra
emnet til trække ud i vædsken og vice versa. Det princip udnytter man i
mange sammenhænge lige fra brygning af kaffe og the til marinering og
saltning.

Bo

Fra : Kent

Dato : 10-01-06 12:50

"Bo Nielsen" <kok.b.nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> emnet til trække ud i vædsken og vice versa. Det princip udnytter man i
> mange sammenhænge lige fra brygning af kaffe og the til marinering og

Hvad vælger man så? En god sovs - eller kød der smager bedre
end "normalt"? . Hvad gør du?

Kent.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-01-06 13:17

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> on tirsdag 10. januar 2006 at 12:50 +0100
wrote:
>Hvad vælger man så? En god sovs - eller kød der smager bedre
>end "normalt"? . Hvad gør du?

Jeg griber som regel ned i den pose med stegeben, jeg altid har liggende i
fryseren og smider et par stykker ned i vandet. Ganske enkelt og uden
hverken besvær eller de store omkostninger.

Men ellers er det da altid en god idé at have nogle portioner fond af
forskellig oprindelse i sin fryser. Her i huset er der altid oke- kalve-
hønse- fiske- svine- og vildtfond i fryseren.
Det er ikke særligt besværligt at lave, heller ikke særligt dyrt, men
pifter næsten al madlavning.
Men lige præcis ved flæskestegen bruger jeg altså den anden løsning,
simplethen fordi jeg synes det giver et betydeligt bedre resultat.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bo Nielsen

Dato : 10-01-06 14:00

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men lige præcis ved flæskestegen bruger jeg altså den anden løsning,
> simplethen fordi jeg synes det giver et betydeligt bedre resultat.

Det er den bedste forsikring mod dårlig sovs!
Jeg har desværre ikke særlig meget fryseplads, men færdig, hjemmekogt fond i
fryseren er klart den bedste løsning.
Alternativt kan man jo bare koge fonden ned til glace og så spæde med
stegesky inden sovsen jævnes.

Bo

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-01-06 14:20

Hej Kent.

Du kunne prøve at gøre som jeg gør.
Jeg bruner lidt ribben godt af sammen med et stort løg og et par gulerødder,
Kommer vand og kryderier på og lader det koge op. Det kommer jeg ned i
bradepanden.
Den første time ligger stegen med sværen ned i væsken. Den resterende
stegetid ligger jeg stegen op på ribbenene.
Så får du en go steg og go sovs.
mvh
torben

Fra : Ole Christiansen

Dato : 10-01-06 16:15

> [...]
>
> Kent.
>
>1 løg i kvarte, en gulerod, plus evt.lidt
>selleri/pastinak/porre/persillekviste, et æble og et par svedsker
er heller ikke dårligt. En halv liter vand i bunden er nok.

Hilsen Ole