Frituregryde, hjælp mig dog!
Fra : Henning Lund

Dato : 08-01-06 20:54

Jamen jeg er i syv sind, min elskede frituregryde er afgået ved døden,
er der nogen her i gruppen som kan anbefale en, som er let at rengøre
samt er holdbar, den jeg havde indtil i aftes, levede 2½ år inden den
forlod os.
Den gamle var af den type med en dypkoger indeni, og gryden mm. kunne
stoppes i opvaskemaskinen, det er sådan en vi gerne vil have igen. Hvem
sælger sådan en?

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-06 21:02

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> holdbar, den jeg havde indtil i aftes, levede 2½ år inden den forlod os.

Hvad er der i vejen med at bruge en ganske almindelig dyb pande?

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 08-01-06 22:10

Hej Inger

> Hvad er der i vejen med at bruge en ganske almindelig dyb pande?

Den virker ikke ude i garagen :)

Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 09-01-06 15:46

Inger Pedersen <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev:

> Hvad er der i vejen med at bruge en ganske almindelig dyb pande?

Det svineri vil jeg ikke se på, det er tit knægten varmer noget efter
han er kommet hjem fra skole, så jeg kan levende forestille mig hvordan
huset vil se ud.

Fra : Max

Dato : 08-01-06 22:09

Hej Henning

> Den gamle var af den type med en dypkoger indeni, og gryden mm. kunne
> stoppes i opvaskemaskinen, det er sådan en vi gerne vil have igen.
> Hvem sælger sådan en?

Philips model HD6161 må være lige det du søger.

http://www.philips.dk/ skriv HD6161 i søgefeltet.

Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 09-01-06 15:45

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Philips model HD6161 må være lige det du søger.
>
> http://www.philips.dk/ skriv HD6161 i søgefeltet.

Ja noget i den stil men jeg kan ikke finde en forhandler af den så jeg
kan se prisen inden jeg dåner.

Fra : Max

Dato : 09-01-06 16:25

Hej Henning

> Ja noget i den stil men jeg kan ikke finde en forhandler af den så jeg
> kan se prisen inden jeg dåner.

De har den hos Kop & Kande, og så vidt jeg huske er prisen
ikke så gal igen, ikke værre end jeg havde købt den da jeg så
den, men jeg havde lige udskiftet på det tidspunkt.

Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 09-01-06 20:50

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> De har den hos Kop & Kande, og så vidt jeg huske er prisen
> ikke så gal igen, ikke værre end jeg havde købt den da jeg så
> den, men jeg havde lige udskiftet på det tidspunkt.

Nøe de ville prakke mig en Tefal lignende fidus på nakken som skulle
være fra samme fabrik, men jeg fandt den på noget jubii shop til kr 799
så den er bestilt.

Fra : Max

Dato : 09-01-06 21:22

Hej Henning

> være fra samme fabrik, men jeg fandt den på noget jubii shop til kr
> 799 så den er bestilt.

Fin pris, tror det er et par hundrede kroner under hvad jeg har set
den til. Jeg håber du vender tilbage og fortæller om hvordan den
virker, jeg tænker nemlig stadigvæk på den ind imellem.

Min første frituregryde var en model med fast skål, den gav mig den
erfaring at den næste jeg skulle have, ja den skulle være med af-
tagelig skål. Den måtte lade livet da sønnen tændte ovnen uden
at bemærke at frituregryden stod derinde. Jeg købte så en model
med løs skål og en større watt opgivelse, den virker fint, men kan
ikke levere varmen i samme tempo som den gamle, sikkert på
grund af den manglende fysiske kontakt med varmelegemet. Det
er forøvrigt forsynet med noget så latterligt som et "antilugtfilter"
den der har opfundet det ord ved åbenbart ikke hvad ordet filter
betyder, og trods det lugter det jo når man bruger den, den er
ligeledes forsynet med en rude så man kan se derned, men den
er jo konsatnt dugget så man alligevel intet kan se. Så nu lure
jeg lidt på den model du har købt, bl.a. fordi den bruger en
dyppekoger, det giver jo den bedste fysiske kontakt mellem
olie og varmelegeme. Jeg bruger forøvrigt friturefedt i blokke,
det bliver jo stift når det er kold, så skvulper det ikke over når
man slæber med gryden.

Nå jeg vrøvler, men håber du melder tilbage.

Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 10-01-06 13:23

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Nå jeg vrøvler, men håber du melder tilbage.

Du skal få nyt i sagen når bæstet ankommer og er afprøvet.

Fra : Henning Lund

Dato : 10-01-06 19:20

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Jeg bruger forøvrigt friturefedt i blokke,
> det bliver jo stift når det er kold,

Den glemte jeg, hvor køber man det?

Fra : Max

Dato : 10-01-06 19:51

Hej

> Den glemte jeg, hvor køber man det?

I Føtex f. eks., det hedder Raffinol.

http://www.bast.dk/raffinol.asp

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-01-06 20:11

> I Føtex f. eks., det hedder Raffinol.
>
> http://www.bast.dk/raffinol.asp

Hm. I andre pakninger hedder det svinefedt.
Hvad er det, der gør svinefedt bedre til friture end olie?

Hilsen Inger
som gennem et langt liv har brugt svinefedt fra hjemmeslagtning til
stegning, hvor det hører hjemme - og som ikke kunne drømme om at bruge det
til friturekogning.

Fra : Max

Dato : 10-01-06 20:38

Hej Inger

> Hvad er det, der gør svinefedt bedre til friture end olie?

Prøv at stille din frituregryde, med olie i, i bagagerummet på bilen,
og kør så ud til en spejderhytte der ligger for enden af 4 km. hullet
markvej for at de kan lave pomfritter, så opdager du fordelen.

> bruge det til friturekogning.

Koger du også dine klejner i olie ?

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-01-06 21:12

> Koger du også dine klejner i olie ?

Ja.
(og jeg spiser heller ikke blodpølse, efter at have stået og rørt rundt i en
spand blod med rosiner og rugmel).

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 10-01-06 21:26

Hej Inger

> Ja.
> (og jeg spiser heller ikke blodpølse, efter at have stået og rørt
> rundt i en spand blod med rosiner og rugmel).

Det forklare jo det hele.

Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 10-01-06 20:21