Vedr. journaler på sygehuset
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 01:46

Er der nogle af jer der ved hvor længe sygehusene gemmer sygejournaler?
Bliver der oprettet en journal ved fødsler? Og hvor længe bliver den gemt?
Er det sandsynligt at en eventuel journal ifbm. fødsel i 1970 findes endnu?

MVH Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-06 10:35

"Peter Sørensen" <-> wrote:

> [...]
>Er det sandsynligt at en eventuel journal ifbm. fødsel i 1970 findes endnu?

Læger har efter lægeloven pligt til 'at føre ordnede optegnelser'
(journaler !) og opbevare disse i mindst 10 år.

Men det fleste sygehuse gemmer journalerne betydelig længere.

Du kan da kontakte afdelingen og høre om man fortsat gemmer journalen.
Men du kommer nok til at betale for ulejligheden, for man skal have en
sekretær sendt ned i fjernarkivet dybt nede i kælderen for at lede efter
den....

<mlr>

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-01-06 16:36

"Peter Sørensen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bliver der oprettet en journal ved fødsler? Og hvor længe bliver den gemt?
> Er det sandsynligt at en eventuel journal ifbm. fødsel i 1970 findes

Hej Peter

Du kan, med anvendelse af digital signatur, se din journal online. Jeg ved
ikke lige hvor, men det kan du sikkert finde på kommune.dk eller dit amts
hjemmeside. Jeg mener endda, at der for et stykke tid siden, i radioen blev
nævnt, at de stort set, skulle være online alle, og selv alt det gamle
skulle være med.
Normalt vil den journal følge dig hele livet. Altså her taler vi sygehus
journal.

M.V.H....Benny..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-06 17:06

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> wrote:

>Du kan, med anvendelse af digital signatur, se din journal online.

Den elektroniske journal er måske ikke helt død - Men den lugter i hvert
fald ilde. Der er ingen amter der har bare noget der ligner en EPJ.

Så det der med at 'se' sin journal online ligger laannnggggttttt ude i
fremtiden...

<mlr>

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-01-06 14:36

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fald ilde. Der er ingen amter der har bare noget der ligner en EPJ.
>
> Så det der med at 'se' sin journal online ligger laannnggggttttt ude i

Jeg ved det ikke, jeg hørte det i radio'en, men jeg skal til lægen i morgen,
så skal jeg se om jeg kan huske at spørge... Jeg går ud fra, at han ved det.

M.V.H....Benny..

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 24-01-06 23:37

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Den elektroniske journal er måske ikke helt død - Men den lugter i hvert
> fald ilde. Der er ingen amter der har bare noget der ligner en EPJ.

Det er så ikke helt korrekt. Vejle Amt er rigtig langt fremme med
implementeringen af elektronisk patientjournal. På alle sygehusene mangler
der kun enkelte afdelinger der mangler, så målsætningen om at der er 100%
EPJ inden regionerne træder i kraft nåes med lethed.
I visse amter har man kun valgt enkelte moduler (fx. til medicin), men Vejle
Amt har valgt komplet journal.
Selvfølgelig vil gamle notater fra papirjournal ikke blive overført, da det
vil kræve en hær af sekretærer og åresvis af arbejde.

/CJ

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 18:03

ensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle være med.
> Normalt vil den journal følge dig hele livet. Altså her taler vi sygehus

Ved at gå ind på sundhed.dk og logge på med din digitale signatur kan du se
en oversigt over alle dine indlæggelser fra 1977 og frem. Tidligere
indlæggelser mm er desværre endnu ikke tilføjet.
Ved fx fødsler mener jeg også der bliver skrevet journal på barnet. Fx kan
jeg se min egen fortergnelse fra da jeg blev født (1979) på sundhed.dk
Men du kommer aldrig helt galt af sted ved at kontakte den pågældende
afdeling. JEg ville nok gøre det skriftligt, så er man fri for at blive
stillet om 117 gange inden man havner hos en der måske ved noget m det..

Louise